Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-02, 12:01
  #1333
Medlem
userdogdogs avatar
Vi får väl återuppliva tråden igen.

Någon som pillar med Wanikani? Bara lvl 10här. Kör det och kitsun 10k vocab.

Jäkla segt att skriva alla leeches man har för att få skiten att sitta, men det är som det är.
Citera
2021-10-06, 11:26
  #1334
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Nobelpristagaren Syukuro Manabe flimrade förbi i nyhetsflödet och jag tänkte att nu är det någon som sluntit på tangentbordet för "syu" finns inte i Hepburn. Shukuro måste namnet rimligen skrivas som. Men inte nog med att det står Syukuro Manabe på alla andra ställen, det finns fler fall där "syu" förekommer i namn. Va fan är det som händer? Håller min värld på att rasa samman?
Citera
2021-10-11, 07:26
  #1335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Nobelpristagaren Syukuro Manabe flimrade förbi i nyhetsflödet och jag tänkte att nu är det någon som sluntit på tangentbordet för "syu" finns inte i Hepburn. Shukuro måste namnet rimligen skrivas som. Men inte nog med att det står Syukuro Manabe på alla andra ställen, det finns fler fall där "syu" förekommer i namn. Va fan är det som händer? Håller min värld på att rasa samman?
Det finns andra system (translittering) an Hepburn, tex. nihon-shiki 日本式ローマ字. Detta systemet ar mer konsekvent, dvs man skriver tex. sa-si-su-se-so, ta-ti-tu-te-to, och sya-syu-syo. Mark val att jag inte sagt "battre". Det ar val mer en smaksak.

Nihon-shiki ar inte helt ovanligt har i Japan.
Citera
2021-12-12, 15:37
  #1336
Medlem
Här kommer världens sjukaste fråga.

Finns det någon som kan japanska som kan hjälp mig översätta en text till japanska från engelska.

Det är en snuskig text, så känsliga bör inte hjälp till😂
Citera
2022-10-17, 02:25
  #1337
Medlem
sdfgsdfgs avatar
Hej! Skulle någon kunna översätta den japanska texten på Tjuvjakts "Pipa" singel omslag? Tack!
Citera
2022-10-17, 02:32
  #1338
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdfgsdfg
Hej! Skulle någon kunna översätta den japanska texten på Tjuvjakts "Pipa" singel omslag? Tack!
Det står ju bara ”paipu”?

Pipa = paipu.
Citera
2022-10-17, 13:26
  #1339
Medlem
sdfgsdfgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Det står ju bara ”paipu”?

Pipa = paipu.
Haha, jaha. Trodde det skulle vara mycket mer intressant än så. Tack!
Citera
2023-04-13, 21:51
  #1340
Medlem
https://music.youtube.com/watch?v=_Z...&feature=share

Regnljud. Kan lugnt konstatera att detta är en banger efter jävligt många timmars lyssnande. Men vad sägs och vad är meningen bakom orden? Supernyfiken. Tack!
Citera
2023-09-23, 10:30
  #1341
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag skulle vilja ha bra tips på manga man kan läsa för att öva sin japanska.

Den måste ha furigana och inte innehålla en massa slang eller överdrivet tekniskt språk och påhittade namn på en massa specialattacker och magier. Språket ska inte heller vara för lätt eller nerdummat, utan kanji ska användas där det ska användas. Handlingen är inte lika viktig som nivån på språket, men helst ska det inte vara fantasy eller liknande just för att språket ska vara vardagligt.

Exempel på vad jag inte är ute efter är Spy Family som innehåller alldeles för mycket politiska termer och spionjargong och Dragon Ball som är för mycket slang. Jag har redan läst dem, men mycket av texten går en tyvärr över huvudet.

Jag bidrar själv här med ett exempel på precis vad jag vill ha i form av den här serien "Watashi to dasshutsu shimasenka?"

https://rawkuma.com/manga/watashi-to...u-shimasen-ka/

Jag har redan läst igenom den två gånger. Den handlar om en pojke och en flicka som spelar escape games och den innehåller inget konstigt språk utan bara normal dialog dem emellan när de resonerar kring hur de ska lösa de olika utmaningarna de stöter på.

Den här skräckserien "Hitogata" är också ett okej exempel. Den innehåller inte så mycket avancerad dialog så den är lättläst. Dessvärre innehåller den många kanji med irreguljärt uttal, men det är okej om man vill träna på sådana:

https://rawkuma.com/manga/hitogata/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback