Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-21, 17:27
  #949
Medlem
Weaboos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Menar du när man använder den ena kontra den andra?

Enligt de moderna stavningsreglerna är ぢ och づ ovanliga. Man kan utgå ifrån att det är ず och じ som gäller, om inte ordet är ett sammansatt ord som utsätts för rendaku (se Wikipedia). Exempel här:

http://cjvlang.com/Writing/writjpn/du.html

Så man ska använda sig av ず och じ i de flesta fallen, ぢ och づ gäller alltså när det är sammansatta ord (rendaku som du nämnde tidigare). Men då tror jag att jag förstår, tack så mycket för hjälpen.
Citera
2013-08-23, 10:51
  #950
Medlem
karbonaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weaboo
Så man ska använda sig av ず och じ i de flesta fallen, ぢ och づ gäller alltså när det är sammansatta ord (rendaku som du nämnde tidigare). Men då tror jag att jag förstår, tack så mycket för hjälpen.

Jobbiga ungdomar byter ibland ut zu mot du och ji mot di för att krydda språket, t.ex. när de skriver maji.
Citera
2013-08-25, 17:22
  #951
Medlem
Weaboos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karbonara
Jobbiga ungdomar byter ibland ut zu mot du och ji mot di för att krydda språket, t.ex. när de skriver maji.

Okej, det kan vara bra att veta.

Jag tror det är ganska vanligt att ungdomar modifierar vissa ord eller så för att språket ska låta bättre (dvs från deras perspektiv).
Citera
2013-09-23, 12:03
  #952
Medlem
atitaranta-s avatar
Som nybörjare har jag svårt att få en klar uppfattning om den moraiska nasalen (ん) i isolation eller sist i ett yttrande, dels därför att jag inte har några övertydliga källor att lyssna på, dels därför att den beskrivs på ett flertal olika sätt. Om man bortser från varianten /m/ så verkar det handla om en bakre nasal konsonant eller en nasalvokal. Är det en konsonant verkar ett uvulart /N/ vara den vanligaste beskrivningen, men ibland sägs i stället att tungan inte har någon kontakt alls med övriga delar av munnen (förutom där den sitter fast, antar jag), vilket rimligen bara kan betyda att det handlar om en vokal.

Någon som vet om det finns någon konsensus kring detta bland japanologer och om det handlar om att vissa beskrivningar helt enkelt inte stämmer eller om det finns en faktisk variation, kanske rent av inom standarduttalet? Finns det i så fall någon bra beskrivning av hur varianterna är distribuerade?
Citera
2013-09-29, 18:29
  #953
Medlem
DemocracyNows avatar
Jag är lite osäker på ordningen av orden i meningar som (ursäkta romanjin) Yuubinkyoku wa doko desu ka. Är det även okej att säga Doko wa yuubinkyoku desu ka?
Citera
2013-09-29, 19:38
  #954
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemocracyNow
Jag är lite osäker på ordningen av orden i meningar som (ursäkta romanjin) Yuubinkyoku wa doko desu ka. Är det även okej att säga Doko wa yuubinkyoku desu ka?
Nej. Frågeord kan inte ha partikeln wa efter sig. Dess funktion är ju ungefär att markera vad satsen handlar om (temat), och i det här fallet handlar den om Posten. Man skulle kunna översätta wa i din mening med du vet: "Du vet, Posten, var ligger den?"
Citera
2013-09-29, 20:14
  #955
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Nej. Frågeord kan inte ha partikeln wa efter sig. Dess funktion är ju ungefär att markera vad satsen handlar om (temat), och i det här fallet handlar den om Posten. Man skulle kunna översätta wa i din mening med du vet: "Du vet, Posten, var ligger den?"

Okej. Men om man tar de här två meningarna då: kore wa ikura desu ka. ikura wa kore desu ka. Är den andra ogiltig?
Citera
2013-09-29, 23:21
  #956
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemocracyNow
Okej. Men om man tar de här två meningarna då: kore wa ikura desu ka. ikura wa kore desu ka. Är den andra ogiltig?
Är det ikura i betydelsen 'hur mycket' eller 'fiskrom'? I det förra fallet så är svaret detsamma. 'Hur mycket' är ett frågeord precis som 'var'. I det senare fallet så skulle den andra meningen kunna betyda "Är det här den där fiskrommen (som du pratade om)?"
Citera
2013-10-06, 20:25
  #957
Medlem
bjornebarns avatar
Nu börjar jag bli trött på det här -_- Hur gör ni när ni skall googla efter något på japanska, för att inte bara få upp en massa djävla kinesiska sidor? Även när det är med hiragana så får jag jättemycket kinesiska sidor och det är riktigt störande. Måste man verkligen behöva gå in i inställningar och ändra till japanska där för att det skall gå att hitta några vettiga resultat? Det jobbiga då är att man sekunden senare eller i taben bredvid vill söka på svenska eller engelska och då måste ändra tillbaka inställningarna.

Ett annat riktigt störande problem jag har med google är deras direktsöknings-funktion. När man då skriver in något på japanska, innan man har hunnit omvandla till kanji, så blir det en dubblering av det man har skrivit lite då och då så att hela söktermen bara blir en enda röra. Hur gör man för att lösa det?
Citera
2013-10-14, 10:55
  #958
Medlem
karbonaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nu börjar jag bli trött på det här -_- Hur gör ni när ni skall googla efter något på japanska, för att inte bara få upp en massa djävla kinesiska sidor?

För mig funkar det alldeles utmärkt med att lägga till ett ga i hiragana.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Ett annat riktigt störande problem jag har med google är deras direktsöknings-funktion.

Har ingen bra lösning på detta men ett sätt att kringgå problemet är att bara söka från adressfältet och inte Googles textbox på söksidan.
Citera
2013-10-14, 11:49
  #959
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karbonara
För mig funkar det alldeles utmärkt med att lägga till ett ga i hiragana.
Lustigt, jag har testat att lägga till något hiragana-tecken, men får ändå upp en massa kinesiska sidor :/

Trevligast vore ju om man i inställningarna kunde välja bort vissa språk, istället för som det är nu, att man söker på all språk eller bara på ett språk...


Citat:
Ursprungligen postat av karbonara
Har ingen bra lösning på detta men ett sätt att kringgå problemet är att bara söka från adressfältet och inte Googles textbox på söksidan.

Mjo, visst, men gamla vanor :/
Citera
2013-10-15, 06:57
  #960
Medlem
inte pa langa vagar den basta losningen, men den kanske hjalper dig nagot
site:.jp
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback