Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-05, 21:05
  #1
Medlem
smygfiss avatar
Hej entreprenörer!

Ska hjälpa min kusin i Argentina att lansera hennes klädmärke i Sverige. Märkets kollektion kommer till en början bara bestå utav t-shirtar som trycks i Argentina. 50 t-shirtar kommer att skickas till Sverige i första omgången. Har redan planen för lansering hyfsat klar i huvudet, men känner att jag måste vända mig till er flashbackare för att få svar på mina frågor om importen till Sverige.

*Hur ska min kusin värdera t-shirtarna hon skickar, är det lugnt att skriva när värdet från kanske 300(försäljningspris) till 80(tillverkningspris) kronor? Eller kollas detta sedan upp mot min enskilda firmas intäkter?

*Finns det några billiga fraktmetoder för såpass små volymer?

*Något annat värt att tänka på?

Är helt grön på hela grejen med eget företag, så övriga tips kring företagande och hemsidor för företagare uppskattas!

Tack på förhand!
Citera
2009-03-05, 21:41
  #2
Medlem
jag kanske är ute å cyklar.... men när det ska värderas, värderas det inte du utifrån vad det är värt i Argentina?

Edit:

kolla in tullverket!! de har massa info om tullfrågor
det är en bra plats att börja på..
Citera
2009-03-05, 22:07
  #3
Medlem
smygfiss avatar
Har kollat runt lite där, men hittar inget som ger svar på mina frågor. Eftersom de är någorlunda "informella" är det svårt att hitta svar på dem, tror inte tullen svarar på om man kan fuska med värdet.

Eftersom jag heller inte formellt köper varorna av min kusin utan det är bara en transport så att jag skall kunna sälja varorna åt henne i Sverige kan hon inte ange ett försäljningsvärde till mig.

Hade hoppats få svar av någon som besatt någon form av erfarenhet av att syssla med import från Sydamerika.
Citera
2009-03-08, 13:48
  #4
Medlem
speedycarlitos avatar
jag är tämligen säker på att du inte ska skriva vad du hade tänkt att sälja varorna för, uppge tillverkningskostnad ist,
Citera
2009-03-08, 21:36
  #5
Medlem
smygfiss avatar
Tack för svaret, men "Tämligen säker" räcker tyvärr inte för att jag ska våga satsa på att det är så. Det är inte så att du har någon källa som kan styrka att det är så?
Citera
2009-03-09, 19:12
  #6
Medlem
Det är klart att du ska uppge inköpspriset vid import, det är det du betalar tull o moms på (som du givetvis också drar av). Sen när du säljer betalar du moms på hela försäljningspriset.
Citera
2009-03-09, 23:32
  #7
Medlem
smygfiss avatar
Okej, men hur fungerar det då om jag egentligen inte köper varorna av min kusin utan bara är mottagare för frakten. Är det hennes tillverkningspris som blir aktuellt då?
Citera
2009-03-11, 09:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smygfis
Okej, men hur fungerar det då om jag egentligen inte köper varorna av min kusin utan bara är mottagare för frakten. Är det hennes tillverkningspris som blir aktuellt då?


Om du inte köper varorna, räknas det väl som en gåva eller varuprov. Då behöver hon knappast uppge något värde. (om det är en engångsgrej.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback