• 1
  • 2
2009-03-05, 17:50
Medlem
Jag undrar hur skolnätverk är uppbyggda då man loggar in med sitt användarnamn så kommer man till sin hemma mapp som ligger på en server och kan hämta filerna lokalt och efter att man har sparat sitt arbete så laddas arbetet tillbaks till filservern.

Hur ska jag gå till väga i Linux? vet inte direkt hur jag ska börja
Citera
2009-03-05, 18:10
Medlem
Oftast körs väll Windows server 2003 med en active directory och grupp på varje klass och år och hemkatalog o hela fadderullan, iaf vad jag har fått erfara. Kan tänka mig att server 2008 sköter detta ännu bättre. I linux har jag no idea ärligt talat.
Citera
2009-03-05, 18:28
Medlem
Jag skulle också tippa på att Windows Server 2003 (2008) används i det här området. Du sätter upp en domänserver, delar ut en mapp och sätter användarnas hem-mapp på den utdelade mappen (t ex \\server\hem-mappar\%username%). Sedan är det lite trix att få till behörigheterna också. Detsamma görs med användarprofilerna så dem också lagras på domänen. På sått kan du nå samma inställningar var du än sitter på för dator, bara den är ansluten i domänen.

Jag har tyvärr ingen aning om hur det fungerar i linux om det är möjligt att göra
Citera
2009-03-05, 20:00
Bannlyst
Det är inte bara Windows 2003 server och nyare som klarar av detta.
Det går alldeles utmärkt med gamla NT4/win2k servers också. T o m funkar fint med gamla hederliga novell servers.
Man skapar en domän, via domänhanteringen så kan man sätta upp en hur användare skall authentiseras, hur man kopplar en användare till hemkatalog, vanligtvis via loginscript.
För att detta skall fungera så måste klienten var en del av domänen, därför lägger man till sin dator i domänen också.

I linux kan man emulera likande saker också, men då använder man en Samba-server för att uppnå liknande funktionalitet.

I hemmamiljö behöver du inte köra domän, räcker oftast fint med workgroup.
Citera
2009-03-05, 20:53
Medlem
blueCommands avatar
I Linux?

NIS / LDAP + Kerberos som ersättning till AD
autofs för att montera upp filsystemen

Klart.
Citera
2009-03-05, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
I Linux?

NIS / LDAP + Kerberos som ersättning till AD
autofs för att montera upp filsystemen

Klart.

Jag har 2 maskiner varav en kör slapd och den andra klient med pam auth.
Jag har skapat ett testkonto på serversidan och jag kan ssh till klientmaskinen men har struntat i att skapa en hemma mapp till testkontot så pwd blir /.

Kan du förklara lite mer i detalj alt. länka till en guide vore schysst. sen så har jag läst lite att man kan också använda AFS (andrew file system) och NFS.
Citera
2009-03-08, 17:47
Medlem
inget?
Citera
2009-03-08, 17:49
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benden
Jag har 2 maskiner varav en kör slapd och den andra klient med pam auth.
Jag har skapat ett testkonto på serversidan och jag kan ssh till klientmaskinen men har struntat i att skapa en hemma mapp till testkontot så pwd blir /.

Kan du förklara lite mer i detalj alt. länka till en guide vore schysst. sen så har jag läst lite att man kan också använda AFS (andrew file system) och NFS.

Vill du att användaren skall chroot:as? Att montera hemkatalogen som / låter lite bakvänt.

Som standard blir det ju /home/användarnamn
Citera
2009-03-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Vill du att användaren skall chroot:as? Att montera hemkatalogen som / låter lite bakvänt.

Som standard blir det ju /home/användarnamn

Spelar ingen roll faktist. har kollat lite på samba vilket låter som ett vettigt alternativ?

men liksom så fort nån loggat in via ldap clienten så ska ju användaren komma in i sin hemkatalog som finns på nån annan server. som typ kör samba eller något annat... vet inte hur jag ska gå tillväga bara :/
Citera
2009-03-08, 20:37
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benden
men liksom så fort nån loggat in via ldap clienten så ska ju användaren komma in i sin hemkatalog som finns på nån annan server. som typ kör samba eller något annat... vet inte hur jag ska gå tillväga bara :/

Kan det vara något att mounta en disk som /home/ med NFS?
Citera
2009-03-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Kan det vara något att mounta en disk som /home/ med NFS?

aa de kanske är en bättre lösning. Hur ska jag gå tillväga ?
Ska jag sätta upp NFS servern på ldap servern eller klienten?

När en användare loggar in via ldap klienten så ska ju han få upp sin hemma katalog. Hur gör jag för att det ska funka?
Citera
2009-03-09, 21:58
Medlem
Känner att jag inte riktigt hänger med på vilket operativsystem som klienten kör? Samba är ett protokoll för att kunna kommunicera mellan Windows och Linux burkar, sålänge du inte har windowsklienter behöver du inte använda samba.
Det enda som jag har provat är iaf LDAP, det finns fina guider, denna är bla läsvärd: http://linuxwiki.riverworth.com/inde...Authentication

Sedan är det bara att testa sig fram och om du fastnar så är det bara att googla, eller fråga här, men det blir lättare om du har lite mer specifika frågor i sådana fall..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in