2009-03-04, 11:16
Medlem
Finns det något som reglerar hur anslutning av spisfläkt till skorsten ska ske d.v.s. hur skorstenen ska vara utformad?

Undrar nämligen om en sådan måste mynna ut på taket eller om det funkar och är tillåtet att dra den genom väggen och ut på fasaden istället, typ ventil?

Är så att huset är mycket gammalt och det finns kvar en gammal ventilationsgång där det tidgare stod ett skafferi. Skulle det alltså vara möjligt att nyttja den ventilationsgången som mynnar ut på fasaden?

Förstår att det kanske inte är optimalt vad gäller drag och avluftning med en sådan lösning eller är det rent av ett så dåligt alternativ att man bör glömma det? Vi har i dagsläget en befintlig ventilation med anslutning till takventilation men hade hoppats kunna möblerar om i köket rejält och flytta på spisen när vi renoverar.
Senast redigerad av Reckie 2009-03-04 kl. 11:20. Anledning: Förtydligande
Citera
2009-03-04, 21:53
Medlem
Ställ din fråga här istället, finns fler som vet mer om regler kring im kanaler där.

http://www.byggahus.se/forum/ventilation/
Citera
2009-03-04, 23:50
Medlem
Har haft så sen 1991 och inte hittat nått problem än med den lösningen.
Jag har dock ett kallras spjäll på fasaden så inte kylan rinner in när fläkten inte är igång.
Citera
2009-03-05, 07:38
Medlem
Inga problem, det är ingen ovanlig lösning.
Citera
2009-03-05, 10:06
Medlem
pieces avatar
Jag vill minnas att det var vissa brandskydds regler runt just detta.
Brandisolerad kanal och vissa mått till trädetaljer på utsidan.

Din lokala sotare vet mer.
Citera
2009-03-05, 10:37
Medlem
Jag har just gjort en sådan lösning.

Det måste var 30mm brandmatta runt spiroröret som går ut ur väggen.Utanför väggen måste röret gå ut från väggen 15cm.
Jag löste detta med en "fågelholk" som sitter på väggen.

Om ventilen är närmare än tror det var 1.5m från taket måste man klä utsticket på taket med plåt.

Lyssna med någon vetilationsfirma på orten.
Annars står alla krav i BBR
Citera
2009-03-05, 11:16
Medlem
Frånluftskanalen skall isoleras minet EI15 och det innebär som någon skrev 30mm. BBR som det hänisas till är kap 5:6522.
Vad JAG vet, har nu tom kollat med en plåtslagare så behöver man, rent brandtekniskt inte dra ut något. Plåtisen jag pratade med drog ibland ut spirokanalen och snedskar den för att skydda mot regn. Det borde ett bra ytterväggsgaller kunda fixa också. Nackdelen är ju att oset kan komma in genom öppna fönster och dörrar och det är ju inte meningen. (Dvs mycket enklare än ovan yttertak)
Citera
2009-03-05, 11:43
Medlem
Kanon, tack för hjälpen ska kolla med sotare/plåtis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in