Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-03, 21:53
Medlem
Hej,

Har en kort fråga, hur många gram tobak finns det i en normalstor cigarett?

Tack
Citera
2009-03-03, 22:21
Medlem
Quad69s avatar
Med google hittade jag detta ganska snart

"Det är svårt att få exakta siffror över mängden tobak i en cigarett men i en proposition till lagen om tobaksskatten från 1994 (http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp...2_1994_fi.html) använder man som en grund till beskattningen att en cigarett innehåller ca 0,65 gram tobak. En representant för ett multinationellt tobaksbolag berättade att de använder som mått 0,75 gram tobak/cigarett."
Citera
2009-03-04, 00:19
Medlem
BRFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quad69

"Det är svårt att få exakta siffror över mängden tobak i en cigarett men i en proposition till lagen om tobaksskatten från 1994 (http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp...2_1994_fi.html) använder man som en grund till beskattningen att en cigarett innehåller ca 0,65 gram tobak. En representant för ett multinationellt tobaksbolag berättade att de använder som mått 0,75 gram tobak/cigarett."

En snus innehåller väll cirkus 1 gram tobak. Snabb uträkning från en Rape'dosa som innehåller uppskattningsvis 25 snusar och påstås väga 24 gram.
Citera
2009-03-04, 06:19
Medlem
Dewunis avatar
Det är inte bara tobak i snus, snus innehåller ju vatten och salt också vilket väger en del.
Citera
2009-03-04, 17:05
Medlem
BRFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dewuni
Det är inte bara tobak i snus, snus innehåller ju vatten och salt också vilket väger en del.

Som sagt en uppskattning. Saltet räknade jag bort då salt har låg densitet och jag har fått för mig att det inte är överdrivet mycket salt i snus. Vattnet däremot lär ju betyda lite mer. Aromämnena och liknande räknade jag helt bort.
Citera
2009-03-04, 19:19
Medlem
Då borde man alltså få ut runt 50 cigg för ett paket rulltobak alá 35 gram för 100 kr.
Helt ok med andra ord, får ju dock ta bort den delen man förlorar på att röka filterlöst, om man inte rullar inte filter då.
Citera
2009-03-05, 09:41
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quad69

"Det är svårt att få exakta siffror över mängden tobak i en cigarett men i en proposition till lagen om tobaksskatten från 1994 (http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TUNNISTE_LA_82_1994_fi.html) använder man som en grund till beskattningen att en cigarett innehåller ca 0,65 gram tobak. En representant för ett multinationellt tobaksbolag berättade att de använder som mått 0,75 gram tobak/cigarett."

det låter ju rimligt eftersom en cigarett med filter väger, när den är färsk, ganska exakt ett gram..
Citera
2009-03-05, 09:45
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
det låter ju rimligt eftersom en cigarett med filter väger, när den är färsk, ganska exakt ett gram..

haha...ser att jag inte är ensam om att väga saker i min omgivning när man har tillgång till våg med den typen av exakthet
Citera
2009-03-05, 10:04
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
haha...ser att jag inte är ensam om att väga saker i min omgivning när man har tillgång till våg med den typen av exakthet

japp.. att jag råkade väga en cigarett kan ha nånting att göra med frimärkspåsar.. *ehm*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in