• 32 995 online
  • 1 138 865 medlemmar
  • 58 995 355 inlägg
  • 1
  • 2
2009-03-03, 21:43
Medlem
gobananass avatar
En "säljare" från företaget 121.nu ringde upp min pojkvän idag och frågade om han ville förlänga sin prenumeration hos dem ytterligare ett år.

Han påpekade att han inte haft nån prenumeration hos dom och att det därför inte fanns något att förlänga, varpå säljaren säger: Jo, vi har pratat om det här förra året.

Min pojkvän, som var säker på att han inte hade varit med eller ens pratat med dem tidigare fortsatte att påpeka det.

Det hela slutar med att säljaren samanfattar i princip:
"Jo, du har varit medlem, men vill alltså inte vara det längre. Då får du bara en faktura för föregående år skickat till dig nu."

Dom tänker alltså skicka en faktura på 2500 för en tjänst han inte använt sig av.

Fakturan har ju iofs inte kommit, men vad gör man när den dyker upp?

Har kollat företaget lite och det verkar som att företaget skickar till inkasso och sen kronofogden om man inte betalar.

Det verkar också som att då de som har blivit lurade innan ringt och bestridit så hänvisar företaget till samtalet man haft över telefonen. De spelar tydligen in och vinklar det som att man tackat ja till tjänsten.

Hjälp!
Vad gör vi?
Citera
2009-03-03, 21:49
Medlem
naganof2s avatar
ja om han nu med 100% säkerhet inte har beställt något så finns ju det ingen ljud inspelning där säljaren läser upp ett manus och kunden säger flera tydliga JA , så jag skulle inte ora mig .
Citera
2009-03-03, 21:51
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gobananas
Skriv "Fakturan bestrids i sin helhet" över den och skicka tillbaka till avsändaren. Samma sak om det kommer ett meddelande från inkasso eller kronofogden (du kommer ej få någon betalningsanmärkning).
Citera
2009-03-03, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gobananas
En "säljare" från företaget 121.nu ringde upp min pojkvän idag och frågade om han ville förlänga sin prenumeration hos dem ytterligare ett år.

Han påpekade att han inte haft nån prenumeration hos dom och att det därför inte fanns något att förlänga, varpå säljaren säger: Jo, vi har pratat om det här förra året.

Min pojkvän, som var säker på att han inte hade varit med eller ens pratat med dem tidigare fortsatte att påpeka det.

Det hela slutar med att säljaren samanfattar i princip:
"Jo, du har varit medlem, men vill alltså inte vara det längre. Då får du bara en faktura för föregående år skickat till dig nu."

Dom tänker alltså skicka en faktura på 2500 för en tjänst han inte använt sig av.

Har kollat företaget lite och det verkar som att företaget skickar till inkasso och sen kronofogden om man inte betalar.

Det verkar också som att då de som har blivit lurade innan ringt och bestridit så hänvisar företaget till samtalet man haft över telefonen. De spelar tydligen in och vinklar det som att man tackat ja till tjänsten.

Hjälp!
Vad gör vi?

gör som mr paladia säger. Spara kopia på den. Kontakta KO i din ort.
Citera
2009-03-03, 22:35
Medlem
sebnies avatar
har företaget en inspelning/avtal/IP-logg av något slag som bevisar att du beställt så blir du rökt om du bestrider fakturan.

När man bestrider en faktura så brukar den gå upp till KFM. KFM skickar då ut ett kravbrev, du bestrider detta, och då måste motparten ta upp kravet i domstol, ett civilmål som har lägre beviskrav än ett vanligt mål.

Kan företaget visa att du har beställt, det råder fri bevisföring i svensk domstol, så får du betala fakturan + ev ränta + inkasso + KFM-avgift + motpartens rättegångskostnader osv. Du får även en bet. anm om du bestrider en korrekt faktura.

Kontrollera så ingen annan i famlijen har beställt i ditt namn eller liknande.
Citera
2009-03-04, 00:45
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Kan företaget visa att du har beställt, det råder fri bevisföring i svensk domstol, så får du betala fakturan + ev ränta + inkasso + KFM-avgift + motpartens rättegångskostnader osv. Du får även en bet. anm om du bestrider en korrekt faktura.

Kontrollera så ingen annan i famlijen har beställt i ditt namn eller liknande.
Det du skrivit är så fullt med fel att jag inte vet var jag ska börja. Till att börja med så är det ett så kallat småmål, så några rättegångskostnader är det inte tal om annat än en timmes ombudskostnad, ansökningsavgift och eventuellt någon omkostnad, det brukar röra sig om en tusenlapp.

Utöver detta så måste det vara styrkt att personen i fråga verkligen gjort en beställning. Om en annan familjemedlem beställt i dennes namn så är avtalet ogiltigt. Man får heller ingen betalningsanmärkning om man bestrider en faktura, även om domstol sedan anser att man haft fel.

Sist men inte minst så bör det poängteras att det är kostar mer än det smakar att driva ett småmål. Man kan inte få in några egentliga rättegångskostnader så även om man vinner målet så går man regel i förlust, därav är det ytterst sällan ett företag väljer att gå vidare med sådant, framför allt om det är oklarheter om det verkligen är en korrekt fordran till att börja med.
Citera
2009-03-07, 19:19
Medlem
gobananass avatar
Tack för all hjälp! Då bestrider vi bara om det dyker upp en faktura!
Citera
2009-03-08, 04:27
Medlem
FRA-mannens avatar
Begär all dokumentation som företaget har om "avtalet" och den rörda personen
Citera
2009-03-12, 21:02
Medlem
rörande samtal med vår säljare

Hej gobananas,

Jag representerar söktjänsten och tycker det är mycket tråkigt när ett företag upplever sig ha blivit "lurad" eller "vilseledd". Din beskrivning låter ej bekant med de försäljningsargument som vi använder oss av i vår kontakt med företag i Sverige.

Att vår säljare skulle ha sagt: "Jo, du har varit medlem, men vill alltså inte vara det längre. Då får du bara en faktura för föregående år skickat till dig nu" låter högst märkligt. Vi kan ej och tar aldrig betalt för något som rör "föregående år". Vi kan ej heller sända en faktura till ett företag som ej bokar sökord/bransch då vårt fakturasystem inte kan släppa igenom en orderregistrering utan att man lägger upp en annons. Om ditt påstående stämmer så kan ej en faktura skickas ut till din pojkväns företag.

Ditt påstående "Det verkar också som att då de som har blivit lurade innan ringt och bestridit så hänvisar företaget till samtalet man haft över telefonen. De spelar tydligen in och vinklar det som att man tackat ja till tjänsten" inte kan stämma. Vår kundservice hänvisar aldrig till inspelade samtal och makulerar alla fakturor för de företag som bestrider och påstår att de inte har gjort någon beställning.

För att hjälpa dig på bästa sätt önskar jag att du uppger ditt företagsnamn här på forumet eller genom ett pm, så jag vet att du är en seriös person och inte bara är ute efter lite smutskastning. Då kan vi titta på ditt ärende, se vem du har varit i kontakt med hos oss, samt även höra vår säljares version. I vilket fall som helst makulerar vi med glädje en beställning som din pojkvän ångrar eller påstår att han aldrig har gjort.

Vår målsättning som söktjänst, förutom att vara en av Sveriges mest trafikerade tjänster, är att ha ett fläckfritt rykte och en förstaklassig kundservice. Att "lura" företag är något som vi ej gör eller har behov av. Vi hjälper dem snarare med att synas då vi själva är en av Sveriges mest trafikerade sajter (www.kiaindex.org). Mer om detta kan du läsa här: http://www.121.nu/onetoone/annonsera...gg-annonsering

Det är också möjligt att föra en dialog med oss genom att ringa vår växel som är öppen vardagar mellan 8:00-17:00.

Då vi inte är inne på forumet dagligen eller kollar aktiviteten löpande är det alltid säkrast att kontakta oss via telefon eller mail.
Senast redigerad av 121.nu 2009-03-12 kl. 21:04.
Citera
2009-03-12, 21:54
Medlem
Firewaias avatar
Hur som helst är det jävligt oseriöst att ta diskussionen här "121.nu"....
Citera
2009-03-12, 22:06
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 121.nu
[Massa dravel]

Då vi inte är inne på forumet dagligen eller kollar aktiviteten löpande är det alltid säkrast att kontakta oss via telefon eller mail.

Egentligen är hela inlägget OT, men det var så festligt att vi låter den vara kvar

//Mod
Citera
2009-03-12, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen

Egentligen är hela inlägget OT, men det var så festligt att vi låter den vara kvar

//Mod

Ja definitivt. Om det nu skulle stämma, så har vi finbesök. Det bevisar att flashback har något att säga till om (återigen)!
Citera
  • 1
  • 2