Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-03, 21:32
Medlem
Är ägare till en bostadsrättslägenhet.

Lägenheten i sig är väldigt kall, framförallt i hallen för där finns inga element. I papperna så står det att föreningen står med värme och vatten mot att jag betalar månadsavgiften.

Då ser jag det som enda möjligheten att lägga vattenburen värma i hallen skarvat från ett element då det inte finns en chans att de kommer dra upp nya rör till min hall. Visst elslingor kan man självklart lägga men eftersom jag ändå betalar månadsavgiften för att få en varm lägenhet så känns det inte som att det är min uppgift att behöva betala den elkostnaden?

Men vad kommer då fastighetsskötaren säga om att lägga vatten i hela hallen? Visst chansen att den spricker och rinner ner till grannen är ju rätt minimal då jag kommer märka det före, om typ fogen börjar spricka etc samt man testar även rörslingan innan man vattenfyller den?

Någon här som lagt vattenburen golvvärme i sin lägenhet och kan svara på ifall man får göra det över huvud taget? Var det tjafs med föreningen för att få göra det?

Hoppas ni förstår vad jag vill få fram, tackar för svar.
Citera
2009-03-03, 21:47
Medlem
G.Gs avatar
Men är det inte lättare att bara dra rör till ett element i hallen? Det låter hur som helst som att det där är fastighetsägarens ansvar och inte ditt eget. Betalar du för värme ska du väl också ha en varmlägenhet låter vettigast i mina öron i alla fall!
Citera
2009-03-04, 01:43
Medlem
Asgarvads avatar
I min förening är det samfälligheten som tar hand om värmerören. Att göra egna rördragningar och inkopplingar av radiatorer skulle nog inte uppskattas särskilt mycket: om man uttrycker det med ett understatement.
Citera
2009-03-04, 08:03
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baconaboo
Är ägare till en bostadsrättslägenhet.

Lägenheten i sig är väldigt kall, framförallt i hallen för där finns inga element. I papperna så står det att föreningen står med värme och vatten mot att jag betalar månadsavgiften.

Då ser jag det som enda möjligheten att lägga vattenburen värma i hallen skarvat från ett element då det inte finns en chans att de kommer dra upp nya rör till min hall. Visst elslingor kan man självklart lägga men eftersom jag ändå betalar månadsavgiften för att få en varm lägenhet så känns det inte som att det är min uppgift att behöva betala den elkostnaden?

Men vad kommer då fastighetsskötaren säga om att lägga vatten i hela hallen? Visst chansen att den spricker och rinner ner till grannen är ju rätt minimal då jag kommer märka det före, om typ fogen börjar spricka etc samt man testar även rörslingan innan man vattenfyller den?

Någon här som lagt vattenburen golvvärme i sin lägenhet och kan svara på ifall man får göra det över huvud taget? Var det tjafs med föreningen för att få göra det?

Hoppas ni förstår vad jag vill få fram, tackar för svar.

Det är inte så enkelt om du verkar tro, golvvärme och radiatorer har väldigt olika temperatur, vilket innebär att du måste shunta ner rad-kretsen innan du leder ut den till golvvärme-slingorna. Dessutom bygger vattenburen golvvärme minst 5-6 cm, brukar vara svårt att lägga det i en befintlig hall....
Citera
2009-03-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob den Ouden
Det är inte så enkelt om du verkar tro, golvvärme och radiatorer har väldigt olika temperatur, vilket innebär att du måste shunta ner rad-kretsen innan du leder ut den till golvvärme-slingorna. Dessutom bygger vattenburen golvvärme minst 5-6 cm, brukar vara svårt att lägga det i en befintlig hall....

Har en morbror som är snickare bla som kommer hjälpa till. Det finns rör som bara är ett tiotal mm men som kostar lite mera för att man inte ska behöva få en så hög höjd.

Vad menas med att "shunta ner rad-kretsen"?

Det som jag var mest intresserad av är om man får göra detta projekt? Sen en annan anledning till att lägga golvvärme är att jag vill ha klinkers i hallen och det blir svinkallt utan golvvärme. Sedan så ökas värdet på lägenheten med sånna här renoveringar vad jag märkt av då själv tittade efter en.
Citera
2009-03-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baconaboo
Har en morbror som är snickare bla som kommer hjälpa till. Det finns rör som bara är ett tiotal mm men som kostar lite mera för att man inte ska behöva få en så hög höjd.

Vad menas med att "shunta ner rad-kretsen"?

Det som jag var mest intresserad av är om man får göra detta projekt? Sen en annan anledning till att lägga golvvärme är att jag vill ha klinkers i hallen och det blir svinkallt utan golvvärme. Sedan så ökas värdet på lägenheten med sånna här renoveringar vad jag märkt av då själv tittade efter en.

Du kommer aldrig att få tillstånd till att göra det. Värmesystemet tillhör föreningen och ingrepp på det brukar vara absolut förbjudet. Om du ändå gör det kommer du garanterat bli skyldig att återställa allt den dagen du flyttar eller föreningen märker det.
Citera
2009-03-04, 18:54
Medlem
Hypancistruss avatar
Om du är medlem i föreningen så är du delägare i huset. Be styrelsen/fastighetsskötaren undersöka varför du har kallt i hallen. Om du bor mitt i huset och ventilationen är i sin ordning ska hallen inte vara kallare än andra rum. Värmesystemet får du inte göra ingrepp på utan föreningens tillstånd.
Citera
2009-03-04, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypancistrus
Om du är medlem i föreningen så är du delägare i huset. Be styrelsen/fastighetsskötaren undersöka varför du har kallt i hallen. Om du bor mitt i huset och ventilationen är i sin ordning ska hallen inte vara kallare än andra rum. Värmesystemet får du inte göra ingrepp på utan föreningens tillstånd.

Jag bor på våning 3 av 3. På entre plan samt 1 och 2 trappor upp det är en behaglig värme i bara trapphuset. Sedan då man kommer upp på plan 3 så känner man direkt att värmen sjunker ett par grader.

Senaste 3 månaderna har jag gått med raggsockor, tofflor, extra tröjor etc trots att elementen går på max. Verkar som att värmen försvinner ut någonstans eller att kylan kommer in.

Ute i trapphuset så finns det en "lucka" som man kan ta sig in till vinden ifrån (tror jag iaf). Vet ej om det kan påverka? Är det mina fönster som kanske är otäta som gör att värmen försvinner ut?

Med detta i tanken känns det som att det inte är så mycket att disskutera .
Citera
2009-03-04, 19:29
Medlem
Hypancistruss avatar
Troligtvis finns en enkel anledning till ditt problem som går att lista ut om man ser ditt hus och lägenhet. Att dra golvvärme på det sätt du föreslår för att få bukt med kylan i hallen låter som att hugga av sig tårna för att få plats i skorna.
Citera
2009-03-04, 21:30
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob den Ouden

Ja detta håller jag med om.

Vanliga radiatorer är antingen avsedda för hög eller lågflödes system .
Finns dessutom fastigheter med enrörsystem....

Varje lägenhet skall ha ett visst bestämt flöde till elementen annars rubbas jämnvikten i fastigheten om det är många lägenheter.
Ett golvvärmesystem får dessutom aldrig bli för varmt på inkommande tilloppsvatten till slingan .Max 50 grader.
Vanliga radiatorer blir mycket varmare vid LUT. (Lägsta Ute Temperatur)
Så detta kommer aldrig att funka att bara "skarva" på golvslingan på nämaste radiator .Krävs betydligt större ombyggnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in