Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-03-03, 16:25
Medlem
Hej. jo det är så att jag ska ha mitt fackprov i matlagning snart!, och sakerna som måste ingå är Majskyckling, jordärtskocka, kycklingbuljong och örter.

Hade tänkt mig att köra på det säkra kortet och göra det enkelt för mig!. Men vet inte riktigt hur är det att tillaga jordärtskocka?, Kan man ha det i ungstekta rot saker?, eller ska det helst vara i gratäng eller kokas?. Ja lite hjälp vad jag kan göra med jordärtskockan skulle uppskattas!

Mvh//Robin.
Citera
2009-03-03, 16:34
Medlem
Nokenoas avatar
Jordärtskockan är skitgod att göra soppa på. Men vet inte riktigt hur det är med ungsbakning och så... du kan inte köpa hem några och prova hemma först då? Det är väl säkrast...
Citera
2009-03-03, 16:38
Medlem
Hej!. aa köpa några kan man alltid göra och prova!, funderade på å göra en puree kanske?, det vore gott, och sen någon sås, och ungstekta rot saker.

Mvh//Robin.
Citera
2009-03-03, 16:40
Medlem
Nokenoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zajpner
Hej!. aa köpa några kan man alltid göra och prova!, funderade på å göra en puree kanske?, det vore gott, och sen någon sås, och ungstekta rot saker.

Mvh//Robin.
Puré låter som en bra idé, men jag skulle nog ändå pröva själv hemma. Då vet du bäst när det passar och inte passar med de andra råvarorna
Citera
2009-03-03, 16:42
Medlem
Japp!, får ta å göra detta!.
Är inte så inne på detta med puré, men man kanske kan få ett grundrecept på hur en sådan kan se ut så har man iaf ett humm, det vore verkligen jätte schysst.

Mvh//Robin.
Citera
2009-03-03, 17:20
Medlem
Pure blir jättegott,jag brukar ha det till anka men en gratäng är också fint och ja,man kan ugnsrosta dem.
Citera
2009-03-03, 17:29
Bannlyst
Jordärtskockspuré är SJUKT gott!!!
Citera
2009-03-03, 17:31
Medlem
dePauls avatar
En god variant är att ångkoka skockan i skivor och servera den som tilltugg med skirat smält smör, havssalt, lime och grovmalen sv. peppar.

Man kan också koka skockan och mosa den för att använda i fyllda tomater med lök, vitlök och gratinera med ost över. Det samma kan man göra med mindre paprikor eller auberginer, varvid man blandar auberginpurén med skock-dito.

Skockan funkar också som bas till en trevlig sås på grädde och sherry/madeira, schalottenlök och bacon.

~Paul~
Citera
2009-03-03, 18:14
Medlem
rayraviolis avatar
Gjorde gratäng för ett tag sen och det blev enastående gott tillsammans med en biff. Så här gick det till:

1. Jag kokade en gräddstinn och ganska fast ostsås på Västerbottenost. Såsen fick en ordentlig dos vitpeppar samt lite vitlök.

2. Samtidigt lät jag skivade skockor förgräddas med en klick smör.

3. Hällde på såsen och lät det hela få fin färg i ugnen, en halvtimma kanske.

Rekommenderas!
Citera
2009-03-03, 19:38
Medlem
Tack så mycket för alla svar och tips!, detta kommer nog gå vägen
Ska ju ha majskyckling filé, och funderar lite på sås, Vad kan man kör för sås egentligen?, hemma käkar jag allt möjligt till kyckling, men nu när det är kockar som ska smaka så känns det som att det ska vara något som ska passa ihop, så här ser menyn ut så länge:

Förrät är hemlig som vi får reda på samma dag som vi lagar det.

Main: Stekt majskycklingfilé, med Ugnsrostade rot saker. Jordärtskocks puré, och sen någon typ av smak
recept på Rot sakerna:
2 morötter
2 palsternackor
8 potäter av hård sort.
Fling salt
färsk rosmarin 1 själk.
2msk olivolja
1 gul lök.

Efterrätt blir nog någon variant av äppelkaka med vaniljsås, vill ha det ganska enkelt då jag inte vet vad förrätten är än, kan ju vara världens fälla

Vad tror ni om detta?.
Mvh//Robin.
Senast redigerad av zajpner 2009-03-03 kl. 19:49.
Citera
2009-03-03, 19:52
Medlem
Rhynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zajpner
Tack så mycket för alla svar och tips!, detta kommer nog gå vägen
Ska ju ha majskyckling filé, och funderar lite på sås, Vad kan man kör för sås egentligen?, hemma käkar jag allt möjligt till kyckling, men nu när det är kockar som ska smaka så känns det som att det ska vara något som ska passa ihop, så här ser menyn ut så länge:

Förrät är hemlig som vi får reda på samma dag som vi lagar det.

Main: Stekt majskycklingfilé, med Ugnsrostade rot saker. Jordärtskocks puré, och sen någon typ av smak
recept på Rot sakerna:
2 morötter
2 palsternackor
8 potäter av hård sort.
Fling salt
färsk rosmarin 1 själk.
2msk olivolja
1 gul lök.

Efterrätt blir nog någon variant av äppelkaka med vaniljsås, vill ha det ganska enkelt då jag inte vet vad förrätten är än, kan ju vara världens fälla

Vad tror ni om detta?.
Mvh//Robin.

Jag hade nog slängt i lite timjan med rotfrukterna också samt persiljespäckat kyckling med en blandning av hackadpersilja och kapris. Alltså fylla ytan mellan köttet och bröstskinnet.

En sås jag hade serverat till skulle varit en jäääävligt reducerad madeirasky
Citera
2009-03-03, 20:09
Medlem
Tack Rhynn!. Kryddblandning verkade perfekt!. Kommer bli så bra detta, tack all hjälp verkligen!.

Mvh//Robin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in