Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2020-01-26, 15:45
  #85
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Problemet med R&S är att det har varit på nedgång under lång tid, och det har inte blivit bättre sen de sk Incels har tagit över och trasar mer eller mindre sönder varenda tråd med sitt gnäll om att det är kvinnors, kulturberikares fel etc etc att de aldrig lyckas få ligga/träffa en partner. (Under vissa perioder är det stört omöjligt att hitta en tråd som dessa individer inte tagit över helt)


Det vore intressant att få reda på vad mods gör åt saken för att förbättra den delen, speciellt eftersom det är några år sedan de lade upp denna:

https://www.flashback.org/t2879344
Män som inte får ligga har funnits i alla tider. Det är först nyligen som de hittat varandra och finner en gemenskap i sin grupp. Och helt uppenbarligen spenderar de ansenlig mängd tid på att skriva av sig på nätforum istället för på att faktiskt försöka få ett ligg. Det är lite svårt för oss moderatorer i delforumet att göra något åt den saken. Personligen kan jag tycka att det är tråkigt att diskussionerna blir något ensidiga när den här gruppen tar så pass stort utrymme. Som moderator anser jag dock att även ensidiga åsikter måste tillåtas på forumet.

Det här med incels är som jag ser det en trend. Ett tag handlade alla trådar i R&S om metoo och fördärvet som skulle följa. Den trenden börjar smått kylas av. Om några år kommer incels och dylik retorik vara gammal skåpmat. Inte för att den gruppen med män kommer ha fått ligga mer, men retoriken kommer inte vara särskilt aktuell längre. Som med vilken trend som helst. Men just nu domineras trådarna i R&S av incelretorik. Det är lätt att konstatera.

Det moderatorer kan göra är att rensa bort eventuella identiska trådar. Vi behöver inte fem olika trådar som samtliga handlar om att svenska kvinnor är horor för att de vägrar ligga med incels. Detta är dock inte begränsat till just incels, vi behöver inte fem olika trådar om att Donald Trump är sämst heller. Däremot måste den typen av åsikter få vara tillåtna hur ensidigt och dominerande de än må vara.

Inlägg som är OT ska också rensas. Men det här är en balansgång som inte alltid är lätt. Det måste få vara tillåtet att anse att det är invandrarnas fel att priset på kaffe gått upp. Eller att det är svenska kvinnors fel att Teknikmagasinet gått i konkurs. Däremot ska naturligtvis inte en seriös diskussion om Teknikmagasinets konkurs spåra ur i att kvinnor är horor och mäns rätt till sex. Men det är alltså inte alls nödvändigtvis OT att argumentera för att kvinnors horeri ligger bakom valfri händelse. Men rena tramssvar ska givetvis rensas oavsett om det handlar om horor, invandrare eller vad nu folk ofta gnäller på.

Incelretorik är alltså en trend vi måste leva med för närvarande i Relationer och samlevnad. Vi kan inte på något sätt förbjuda ett visst ställningstagande eller åsikter. Yttrandefriheten måste dock gå åt båda håll. En kvinna måste få starta en tråd om att hon aldrig hittar en bra kille utan att behöva tystas med dussintals personangrepp om att kvinnor är horor och att det bara är rätt åt henne. Precis som att det måste få vara tillåtet i delforumet Integration och invandring att påstå att mångkultur är jättebra utan att behöva drunkna i invektiv, personangrepp och förtäckta hot.

Den här balansgången mellan att tillåta alla tänkbara ställningstaganden men samtidigt värna om TS frågeställning är ibland svår. Det är svårt i största allmänhet att ta höjd för olika trender som tar över och dominerar debattklimatet. Vad moderatorer kan göra är att följa regelverket. Jag kan dock bara hålla med om att delforumet tyvärr domineras av kränkta män som inte gillar kvinnor just nu. Vi kan dock inte börja förbjuda incelretorik på forumet. Det är trots allt medlemmarna som formar forumet.
Citera
2020-01-26, 16:22
  #86
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Jag hänvisar dig till forumet: familjeliv.

Så jag ska vara på familjeliv för att offtopic och allmänt dravel som förstör varenda diskussion hör hemma på Flashback?
Känner mig tveksam till att det stämmer.
Citera
2020-01-26, 22:53
  #87
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag önskar också ett sånt underforum.
Det är omöjligt att diskutera relationer och samlevnad, kvinnofrågor och alla andra ämnen som rör kvinnor. Hela trådarna fylls upp med kvinnohat, hat mot feminism, hat mot allt som har med kvinnor att göra. Diskussionen blir omöjlig att följa.
Ett eget forum för kvinnohatare skulle vara bra. Vi andra slipper läsa skiten, och kan ha vettiga diskussioner som kommer någon vart.
Feminism är ett ämne jag är väldigt intresserad av att prata om. Men som det är nu skulle det aldrig falla mig in att skriva i en sådan tråd. Det går inte. Den fylls bara upp med outbildat kvinnohat, gärna av män som inte har någon aning om vad feminism är. Diskussionen blir hopplös.

Kanske det blir bättre om alla kvinnor härinne börjar fylla tråd efter tråd med hat mot män? Kanske skriva långa inlägg i matlagningstrådar om att män är så jävla värdelösa på allt och inte borde ha rösträtt? Skriva i ekonomitrådarna att män inte borde ha hand om pengar för att män är av naturen hjärndöda? Skriva till en ensam ledsen kille att han måste fatta att kvinnor lämnar honom för att han inte har tillräckligt stor kuk, och inte fattar att han bara är en värdelös man som det finns tusentals av?
Skulle det kanske bli ändring då?

Jag gissar vilt på att modereringen skulle ta en ny vändning.

Bara att RPa det som är OT.

Att diskutera betyder ju att inte alls tycker likadant eller har samma åsikter..

De inlägg som är OnT som du inte vill svara på är ju bara att ignorera.

Just detta forumet är unikt för att alla får ha sina åsikter och det är inte anpassat för någon speciell grupp.

Just därför tycker jag inte att man ska kunna sortera bort andras åsikter genom någon teknisk lösning.
Du kan RPa och skrolla.

Att själva fylla trådarna med skräp och hat leder ju bara till att det blir ännu mer för modsen att ta hand om vilket i sista änden leder till att det tar längre tid att städa i trådarna.

Man kan inte styra över vad andra skriver.
Den enda personen du kan styra över är dej själv.
Och om du själv skriver relevanta inlägg så kommer du att hitta många att diskutera med.
Citera
2020-01-28, 10:23
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Varför inte erbjuda två underkategorier till r & s så incels och fruimportörer försvinner dit, för att diskutera kvinnohat och tipsa varandra om hur man kommer i kontakt med kvinnor som vill importeras till Sverige?

Tror du verkligen att dessa användare skulle hålla sig till de nya potentiella underforumen, samt helt och hållet undvika de befintliga/nuvarande (eller "gamla" forumen, om det införs nya)? Jag tror inte det. Det är sannolikt att de fortfarande kommer att posta i de delar av R/S som du inte vill att de postar i.
Citera
2020-01-29, 00:17
  #89
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Tror du verkligen att dessa användare skulle hålla sig till de nya potentiella underforumen, samt helt och hållet undvika de befintliga/nuvarande (eller "gamla" forumen, om det införs nya)? Jag tror inte det. Det är sannolikt att de fortfarande kommer att posta i de delar av R/S som du inte vill att de postar i.

Givetvis inte men poängen är att kunna peka på felpostning vilket leder till flytt/radering/tillsägelse.

Förstår ändå att mod upplever det för krävande men ge mig en ignoreknapp så löser jag min egen städning.
Citera
2020-01-29, 01:07
  #90
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag kan dock bara hålla med om att delforumet tyvärr domineras av kränkta män som inte gillar kvinnor just nu.

Tack för att ni ser och konstaterar att det på r & s figurerar lite väl många lättkränkta män/incels, som med all förståelse har svårt att träffa kvinnor.
Citera
2020-01-30, 05:02
  #91
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Givetvis inte men poängen är att kunna peka på felpostning vilket leder till flytt/radering/tillsägelse.

Förstår ändå att mod upplever det för krävande men ge mig en ignoreknapp så löser jag min egen städning.

Eller så ignorerar du bara utan ignoreknapp, ignorefunktionen försvann för att den fungerade diskussionshämmande. OT-inlägg ska raderas ändå.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback