Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2010-06-22, 16:37
  #61
Medlem
Tord_Ywels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Cannabis påverkar melatonin tillverkningen och höjer den flerfaldigt, när man går av cannabis blir det en omställning för kroppen och man får helt sov problem. Oftast klarar man en dag utan eftersom det fortfarande finns tillräckligt i depån (egna erfarenheter främst). Det går att köpa kosttillskott innehållandes detta ämne, även té finns att köpa. Människor med sömnsvårigheter brukar ibland ta dessa och många med gott resultat. Melatonin hjälper dock bara emot sömnsvårigheter, svettningar och annat blir det svårare med. Personligen blir jag bara smått irriterad under de första 2-3 dagarna och får sömnsvårigheter. Aldrig varit en tung rökare dock

http://sv.wikipedia.org/wiki/Melatonin

Dessa går dock inte att inhandla i fritt Sverige då det bara finns få på recept, rätt så dyrt är det också då en månadsförbrukning för mig (runt 2mgx60st) kostar uppemot 800kr månaden och täcks inte av högkostnadsskyddet.
Citera
2010-06-23, 00:49
  #62
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tord_Ywel
Dessa går dock inte att inhandla i fritt Sverige då det bara finns få på recept, rätt så dyrt är det också då en månadsförbrukning för mig (runt 2mgx60st) kostar uppemot 800kr månaden och täcks inte av högkostnadsskyddet.

Satan i gatan, hade jag ingen aning om. Då är det nog bättre och köpa lite te (finns på hälsokost affärer) skall funka med gott resultat.
Citera
2012-06-12, 22:18
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlie-girlie
Jag skulle nog kalla det mer ångest och rastlöshet än adhd-symptom. För att adhd är en sjukdom, och en sjukdom får man inte av att röka cannabis.

det är förhelvete inte en sjukdom.

Tror du det så bör du undersöka internet lite närmare för att förstå vad adhd är för något.
Citera
2012-06-12, 22:20
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gagoff
Jo, det var så jag tänkte vilket resulterade i att jag sökte upp den här tråden.
Om ens psykolog ljuger, vem kan man då lita på?

Man ska inte lita på någon annan än sig själv.

Jag känner fan mig själv kunnigare i ämnet än min psykolog, håller på med en utredning just nu.
Citera
2012-06-12, 23:14
  #65
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grindan
det är förhelvete inte en sjukdom.

Tror du det så bör du undersöka internet lite närmare för att förstå vad adhd är för något.
Jag håller med dig på ett visst plan, åkomman är lite vad man gör den till då den inte bara ger negativa aspekter utan också många positiva. Sen är det ju så att man anses vara sjuk då man inte passar in i samhället. Jag själv har ADD och väljer att se det som en styrka då positiva saker faktiskt finns med sjukdomen/personligheten/diagnosen.

OnT. Jag fick avbryta min utredning när det uppdagades att jag rökte cannabis, då för att utesluta detta. Utredningen stannade föresten inte direkt, utan min psykolog och jag diskuterade vad för effekter olika droger gav mig (blev tagen av snuten med cannabis, alzamopram, amfetamin, GHB och MDPPP) i blodet och vi pratade om effekterna jag fick då det kan ge en hint om man har åkomman. Sedan när jag hade tagit regelbundna urinprover i tre månader fick jag göra om de tester jag redan gjort för att utesluta möjligheten att cannabis var grunden till mina problem, vilket det inte var. Kan även tillägga att min psykolog började missänka AD(H)D när vi började prata om amfetaminets verkan på mig.

Vart vill jag komma med det här? Jo, antagligen ger ett frekvent bruk av cannabis besvär som liknar de man har vid AD(H)D men ger inga upphov till permanenta skador som liknar/är AD(H)D.

Citat:
Ursprungligen postat av Grindan
Man ska inte lita på någon annan än sig själv.

Jag känner fan mig själv kunnigare i ämnet än min psykolog, håller på med en utredning just nu.
Psykologer är också människor de kan inte veta allt om allt.
Citera
2012-06-13, 02:57
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haystak
Det är allmänt känt att cannabis utlöser psykiska sjukdomar, varför tror ni att de flesta som rökt lång tid och mycket ofta är schizofrena och paranoida.

Jag har rökt cannabis i 30 år och är varken schizofren eller paranoid eller har några andra psykiska sjukdomar. Jag känner nästan inte en enda som fått psykiska besvär av cannabis, utom en kompis som efter några år av dagligt bruk började få panikattacker och fick sluta. Inget konstigt egentligen, alla sinnesförändrande preparat (inkl alkohol) medför risker vid lång regelbunden konsumtion. Jag kan dock med säkerhet säga att om jag hade druckit motsvarande mängd alkohol istället under de här 30 åren så hade jag varit död idag.
__________________
Senast redigerad av BodhiWanKenobi 2012-06-13 kl. 03:00.
Citera
2012-06-13, 09:44
  #67
Medlem
makduis avatar
Cannabis kan troligtvis ge dessa symtom i samma grad som vilken isolerad och eller överdriven aktivitet som helst.. Om man nu röker ensam that is.. Det beror mer på vad man gör än effekterna av drogen men jag kan tänka mig att cannabis kan luta en lite åt ena eller andra hållet. Glömde kanske inkludera något.. Ja juste det gäller alkohol med Hur skulle alkohol inte kunna göra det i samma grad som cannabis? Ifall någon inte håller med så får du gärna slå hål på mitt slappa påstående.
__________________
Senast redigerad av makdui 2012-06-13 kl. 09:50.
Citera
2014-01-13, 19:49
  #68
Medlem
libertyladys avatar
Har rökt hash sen 14 år dagligen sen 18år och nu är jag 33..försöker sluta nu pga de fascistiska trångsynta samhälle vi lever i och tycker det känns fett bull..har mardrömmar tycker världen e allt för rå, kan inte se nyheter el liknande på tv el för den delen lyssna på vissa människor då jag inte längre har nått emotionellt skydd utan mitt röka..vad ska jag göra? ska man köra linan ut och fortsätta hela livet och kommer det bieffekter senare i livet då? är rädd för schizofreni men misstänker starkt att det är samhällets skrämselpropaganda som får mig att nojja på det.. hade gärna fått svar av någon äldre än mig som rökt längre..är oxå rädd för att dricka mer om jag inte röker då jag hatar alkohol eftersom en förälder är alkoholist..men jag har tyvärr en beroende personlighet och rökat håller mig ifrån alla andra skit droger.ps klassar ej röka som drog då det faktiskt är en medicin växt som brukats av natur folk långt mycket längre än vad kapitalistiska västvärlden bestämt sig för att det ska vara olagligt pga fascistisk agenda..
Citera
2014-01-13, 20:28
  #69
Medlem
mangenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertylady
Har rökt hash sen 14 år dagligen sen 18år och nu är jag 33..försöker sluta nu pga de fascistiska trångsynta samhälle vi lever i och tycker det känns fett bull..har mardrömmar tycker världen e allt för rå, kan inte se nyheter el liknande på tv el för den delen lyssna på vissa människor då jag inte längre har nått emotionellt skydd utan mitt röka..vad ska jag göra? ska man köra linan ut och fortsätta hela livet och kommer det bieffekter senare i livet då? är rädd för schizofreni men misstänker starkt att det är samhällets skrämselpropaganda som får mig att nojja på det.. hade gärna fått svar av någon äldre än mig som rökt längre..är oxå rädd för att dricka mer om jag inte röker då jag hatar alkohol eftersom en förälder är alkoholist..men jag har tyvärr en beroende personlighet och rökat håller mig ifrån alla andra skit droger.ps klassar ej röka som drog då det faktiskt är en medicin växt som brukats av natur folk långt mycket längre än vad kapitalistiska västvärlden bestämt sig för att det ska vara olagligt pga fascistisk agenda..
Cannabis är en drog, inbilla dig inte något annat. Sen är den underbar, men om du har rökt så länge så tycker jag att du ska ta en paus. Du vill säkert inte det. Men försök klara ett halvår utan drogen. Gör du det så har du bevisat att du klarar av den. Det behöver inte vara ett halvår, men sätt ett ganska optimistiskt mål som du ska klara av.

Jag är en månad in på vad jag hade tänkt skulle vara 5 månaders paus, det suger för jag älskar gräs men man måste kunna leva det verkliga livet också.

Jag har nu en dryg månad efter att jag slutat börjat få ordning på sömnen och livet. Har en underliggande depression så det var fan inte roligt att lägga av med cannabis då jag använde det som bedövning mot depressionen. Har snittat 4 timmar sömn varje natt den senaste månaden, två panikångestattacker, och ett jävla temperament som lett till brutet finger och hål i väggen . Detta både p.g.a min situation men säkerligen p.g.a att jag slutat med cannabis.

Det jag vill komma fram till är att det kommer suga att sluta, men i längden så tjänar du på det. När du vet att du klarar av det verkliga livet så ska inget stoppa dig från att ta en spliff på fredagen, men att röka för att klara av vardagen är inget positivt.
Benzo, cannabis eller opiater, de fungerar olika men i grunden så använder man dem av samma anledning.
Tänka sig, där fick jag skriva lite jag med!
__________________
Senast redigerad av mangenus 2014-01-13 kl. 20:35.
Citera
2014-01-13, 22:13
  #70
Medlem
Kdoos avatar
Jag har adhd och kan säga att cb lugnar ner mig. Utan det så måste jag nästan alltid fippla med något eller byter alltid sittposition osvosv. Du har inte fått något av dessa utav cb, kan vara din kropp som vänjer sig till av att vara nykter kanske
Citera
2014-01-13, 23:32
  #71
Medlem
RubensKubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kdoo
Jag har adhd och kan säga att cb lugnar ner mig. Utan det så måste jag nästan alltid fippla med något eller byter alltid sittposition osvosv. Du har inte fått något av dessa utav cb, kan vara din kropp som vänjer sig till av att vara nykter kanske

What he said.

Man får inte ADHD/ADD av att röka. Det funkar som medicin mot det. Jag tror faktiskt att vi med dessa diagnoser njuter mer av röka än de flesta andra.
Citera
  • 5
  • 6
add

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback