Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-03-02, 17:26
  #13
Medlem
BonaQuaSilvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Han flyttade hem igen och ersattes med rymdvarelsen PI.

Ja, juste
Citera
2009-03-03, 13:43
  #14
Medlem
klyks avatar
Har för mig att jag har läst nå'nstans att Bill Watterson (Kalle & Hobbe) först fick erbjudande att teckna serien. Han tackade nej så Meddick tog tag i projektet.
Citera
2009-03-06, 05:11
  #15
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyk
Har för mig att jag har läst nå'nstans att Bill Watterson (Kalle & Hobbe) först fick erbjudande att teckna serien. Han tackade nej så Meddick tog tag i projektet.

Förklara gärna för mig som inte är så värst insatt i sånt som har med serier att göra (fast jag är ganska duktig på att läsa dom).
Är det inte samma person som skriver "manus" som tecknar Robotman/Monty?
Citera
2009-03-06, 06:30
  #16
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Förklara gärna för mig som inte är så värst insatt i sånt som har med serier att göra (fast jag är ganska duktig på att läsa dom).
Är det inte samma person som skriver "manus" som tecknar Robotman/Monty?

Jo, sedan den tecknade serien väl kommit igång, men Robotman själv var alltså ursprungligen en merchandising-figur för barn som användes i leksaker, pussel, spel, målarböcker etc. Här några exempel. Det var när rättighetsinnehavaren även ville utveckla en backstory åt figuren genom en tecknad dagspresserie som United Features vände sig till olika serietecknare, bl.a. Bill Watterson som dock avböjde. Meddick tackade ja och under hans händer utvecklades serien sedermera i en annan riktning, så till den grad att Robotman själv slutligen försvann.
Intervju med Jim Meddick ur Cartoonist PROfiles 1985
Citera
2009-03-06, 17:48
  #17
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Jo, sedan den tecknade serien väl kommit igång, men Robotman själv var alltså ursprungligen en merchandising-figur för barn som användes i leksaker, pussel, spel, målarböcker etc. Här några exempel. Det var när rättighetsinnehavaren även ville utveckla en backstory åt figuren genom en tecknad dagspresserie som United Features vände sig till olika serietecknare, bl.a. Bill Watterson som dock avböjde. Meddick tackade ja och under hans händer utvecklades serien sedermera i en annan riktning, så till den grad att Robotman själv slutligen försvann.
Intervju med Jim Meddick ur Cartoonist PROfiles 1985

Tack för ett bra svar, det hade jag ingen aning om
Citera
2009-03-14, 01:26
  #18
Medlem
Det finns en Robotmanbok på svenska

Kanske läge att tipsa om denna, nu när den finns på rea och allt...

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170372284
Citera
2018-07-09, 09:59
  #19
Medlem
Mr.Nedomkulls avatar
Jag har letat som en galning efter en robotmanstrip där Monty ska lära sig intimitet. Han och hans kvinna sitter i en soffa, håller handen och väntar på att det ska kännas bra att gå vidare.

Är det någon som har denna, eller vet var jag kan hitta den?
Citera
2018-07-09, 18:00
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nedomkull
Jag har letat som en galning efter en robotmanstrip där Monty ska lära sig intimitet.
Monty har eventuellt varit gift (?) och efter det dejtat diverse olika tjejer. Det var en som bodde i en trailer och använde wd40 istället för eau de cologne.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback