Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-06, 20:14
  #397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BangKwang
Precis nött lite Gangland, och satan så less man blir. Nästan varje avsnitt utgörs av fyrtiofem minuter trams. "They will kill anyyone, anywhere and NOT EVEN CARE" är inte precis spännande information (och oftast inte sant heller, förstås). När de väl har intervjuer (medlemmar, polisinfiltratörer, experter, etc) så verkar det som att de klipper ner dem så att de ska vara så substanslösa som överhuvudtaget är möjligt: "These guys won't back down. These guys WILL kill you. It's all about power. Power. And Money. RAAAH!"

Varje jävla avsnitt låter kort och gott som en Steven Seagal-trailer, men utan den säkra kvalitetsstämpel som Fiskmåsen ändå står för. Och som någon skrev ovan: att de upprepar exakt allting gång på gång inför reklampauserna gör inte direkt upplevelsen mer njutbar.

Letar man lite utanför USA finns det en del bra dokumentärer, som den här om 'ndrangheta. Det finns halvrisig men begriplig textning också, om skolitalienskan är rostig:
http://www.youtube.com/watch?v=5kPFwqrkSn8

Skulle gärna se en rejäl och överskådlig lista på kvalitetsdokumentärer om organiserad brottslighet (alltså inte Gangland eller andra The World's Toughest Announcer Saying samma-jävla-sak-om-alla-hela-tiden-program). Vet dock inte om en ny tråd skulle vara riktigt välkommen, eftersom det verkar finnas en del dokumentärtrådar som det är här.

Väljer att bara gnälla här tills vidare, och bläddra lite i trådarna. Har någon bra tips tar jag gärna emot, i alla fall.


Förstår dig, har själv plöjt igenom gangland och många avsnitt börjar med "they are the thoughest gang in bla bla" men jag kan rekomendera att kolla in på vice dokumentärerna på youtube dom brukar vara en halvtimme långa och där vinklar dom inte, istället så ställer dom ganska neutrala o enkla frågor till alla parter i problematiken. Handlar inte alltid om gäng men tex karteller,guerillor etc titta på denna tex: https://www.youtube.com/watch?v=tnpaaVB4XyA först handlar det ifrån polisens synvinkel på gängkrigen i trinidad sen så pratar han med nått utav gängen o får deras synvinkel på det hela. Så vice på youtube rekomenderar jag starkt för dom lägger upp nya dokumentärer hela tiden och blev tillomed lite förvånad när man såg en gammal bekant i en av dokumentärerna.
Citera
2014-10-06, 20:33
  #398
Medlem
BangKwangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glassmaskinen
Förstår dig, har själv plöjt igenom gangland och många avsnitt börjar med "they are the thoughest gang in bla bla" men jag kan rekomendera att kolla in på vice dokumentärerna på youtube dom brukar vara en halvtimme långa och där vinklar dom inte, istället så ställer dom ganska neutrala o enkla frågor till alla parter i problematiken. Handlar inte alltid om gäng men tex karteller,guerillor etc titta på denna tex: https://www.youtube.com/watch?v=tnpaaVB4XyA först handlar det ifrån polisens synvinkel på gängkrigen i trinidad sen så pratar han med nått utav gängen o får deras synvinkel på det hela. Så vice på youtube rekomenderar jag starkt för dom lägger upp nya dokumentärer hela tiden och blev tillomed lite förvånad när man såg en gammal bekant i en av dokumentärerna.
Ah, smart. Vice har ju bra dokumentärer annars (Nordkorea, Liberia etc.). Ska kolla in dem.

Bara jag slipper se en till gängmedlem som säger "Basically, if you mess with us, we will mess you up", följt av samma jävla slow motionklipp på "vit kille med hakkors" eller "latino med tuff tatuering och pistol" man redan sett tio gånger i avsnittet är jag glad.
Citera
2014-10-06, 21:30
  #399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BangKwang
Ah, smart. Vice har ju bra dokumentärer annars (Nordkorea, Liberia etc.). Ska kolla in dem.

Bara jag slipper se en till gängmedlem som säger "Basically, if you mess with us, we will mess you up", följt av samma jävla slow motionklipp på "vit kille med hakkors" eller "latino med tuff tatuering och pistol" man redan sett tio gånger i avsnittet är jag glad.


Mmmm exakt för så som det låter och är klippt på gangland eller fängelsedokumentärer så verkar ju alla så hårda så det ser ut som dom ska skita på sig.

Såg just denna vice https://www.youtube.com/watch?v=VoQAxQgevEA den handlade om kriget i central afrika, det tog emot lite på psyket när man får se hur illa dom har det och mot slutet tvingas kameramannen + intervjukillen att sneaka ut ifrån en liten by under en attack med två skottskadade för sen när dom kommit fram till en säker plats så får dom reda på att alla i den byn blev slaktade. Fan dom i byn hade inte ens skjutvapen o försvara sig med, jag blev lite tårögd där måste jag medge.

Tråkigt att all media riktar stjärnljuset på isis eller nå andra terrorgrupper när sånt här händer i afrika varje natt. Visst isis är ett problem men afrika har nog fan större problem
Citera
2014-10-07, 14:40
  #400
Medlem
BangKwang
Jag måste säga att du träffar så rätt i din "recension" angående Gangland. "Basically, if you mess with us, we will mess you up" spot on
Citera
2014-10-07, 15:27
  #401
Medlem
BangKwangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
BangKwang
Jag måste säga att du träffar så rätt i din "recension" angående Gangland. "Basically, if you mess with us, we will mess you up" spot on
Jag har sträcksett det i två omgångar (inte hela serien, alltså, men alldeles för många avsnitt på väldigt kort tid). Irritationen kom ganska snabbt. Först för att den har samma problem som många andra "billiga" dokumentärer (relativt lite innehåll, upprepningar inför reklampauserna etc). Sedan på grund av det där tjatandet av överspända klyschor, som är lite mer "eget" för Gangland.

Man sitter verkligen och väntar på att typ en avhoppare ska berätta om hur jävla jobbigt det var med det ena eller det andra, eller att någon snut som infiltrerat ska berätta om något som överraskade honom etc, men ICKE. Det verkar som om poängen bara är att folk som inte kan något om kriminalitet ska få sina filmfördomar bekräftade, samtidigt som själva gängen får göra reklam för sig sjäva. Man lär sig noll, mer än gängets namn och typ en otäck händelse där det varit inblandat.

Tjatet är hur som helst inbränt i arg-delen av ångesthjärnan.
Citera
2014-11-19, 19:33
  #402
Medlem
YoungTonys avatar
Letar efter dokumentärer där man verkligen får följa med gänget istället för att höra en snut stå och snacka om deras bevismaterial, Fransk Mafia dokumentären var ju helt klockren när de följde med dem ut och snodde bilar, någon som har koll på någon liknande dokumentär?
Letar även efter en dokumentär om ett gäng i antingen Frankrike eller Italien där de är ganska unga gängmedlemmar som åker runt på mopeder och härjar, hört en polare berätta om den men inte fått något namn.
Citera
2014-11-19, 19:49
  #403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Letar efter dokumentärer där man verkligen får följa med gänget istället för att höra en snut stå och snacka om deras bevismaterial, Fransk Mafia dokumentären var ju helt klockren när de följde med dem ut och snodde bilar, någon som har koll på någon liknande dokumentär?
Letar även efter en dokumentär om ett gäng i antingen Frankrike eller Italien där de är ganska unga gängmedlemmar som åker runt på mopeder och härjar, hört en polare berätta om den men inte fått något namn.
Ross Kemp on gangs är väl lite åt det hållet. Kolla upp dokumentärerna om ms13 och 18th street annars. Det är lite mer personliga dokumentärer med medlemmarna.
Citera
2014-11-19, 20:07
  #404
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Ross Kemp on gangs är väl lite åt det hållet. Kolla upp dokumentärerna om ms13 och 18th street annars. Det är lite mer personliga dokumentärer med medlemmarna.
Ross Kemp hade jag ju helt glömt bort, sett mycket med han men 18th Street har jag nog missat, tack för tipset!
Citera
2022-12-07, 01:09
  #405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worship
Jag har denna, vet dock inte hur man gör en torrent. Men lovar du att fixa en sådan så övriga också kan få så kan jag skicka till dig.
Ge mig ett pm så löser vi!

Har du kvar denna? Nsf insider.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback