Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-02-28, 19:40
  #1
Medlem
soldansares avatar
I bland hör man att det finns många fattiga barn i Sverige. Barn som hamnar i utanförskap och lever i otrygghet därför att de lever i fattigdom. Rädda barnen har te.x skrivit i sin rapport att barnfattigdomen ökar i Sverige och att andelen barn som räknas leva i fattidgom kommer att öka ännu mer i och med lågkonjukturen. Jag är lite nyfiken på hur ni ser på fattigdom? Alltså när skall man räknas som fattig? Hur tycker ni att eran ekonomi ser ut - tror ni att era barn har det bättre än vad ni hade?
Citera
2009-02-28, 20:02
  #2
Medlem
Kafes avatar
Jag tycker att man är fattig när:
Dem inte har några pengar och ingen inkomst
Dem hem och inget sätt att få ett hem
Och när de inte går i skolan.

Jag har själv faktiskt aldrig sett ett fattigt barn här i Sverige, och förmodligen räknas man som fattig när man lever på soc bidrag så att antalet "fattiga" ser bra ut på papper så de får mer bidrag till deras underbara förening.
Citera
2009-02-28, 20:08
  #3
Avstängd
Scarface321s avatar
Detta är fattigdom!
Barn som måste dra ner till skogen för att familjen ska äta.

http://www.youtube.com/watch?v=7ZLU_...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=5wzcu...eature=related
Citera
2009-02-28, 20:23
  #4
Medlem
Celerons avatar
Riktig fattigdom är omöjlig i Sverige. Nu ser jag detta iofs ur ett "singelperspektiv" och kanske lite ur ett personligt sådant också. Men i alla fall.

"Riktig fattigdom"eller att man har det "dåligt" är enligt mig då man regelbundet helt eller delvis är utan mat (svälter), bor i ett plåtskjul el likn. utan värme och/eller ljus. Så här behöver INGEN ha det i Sverige.

Även om man har "existensminimum" som singel så räcker pengarna man får till hyra, el, mat. Och har man det här uppfyllt så har man det bra anser jag. Man kan ju givetvis gå upp ytterligare "bra-nivåer" av olika anledningar men på någon "dålig-nivå" är man inte.

Att pengarna inte räcker för vissa handlar ju ofta om att man super/knarkar upp dom istället eller att man har så mycket skulder att pengarna går år till dessa. Men i dessa båda fall har man ju (kanske inte alltid när det gäller sprit/knark när man är beroende) gjort ett självständigt val.

Har man skulder kan man ju först se till att pengarna går till det nödvändiga för att sedan eventuellt betala övrigt med det som är kvar eller i värsta fall inte alls.
Citera
2009-02-28, 20:45
  #5
Medlem
CloudBerrys avatar
Så länge man har mat på bordet, tak över huvudet och rena hela kläder så är man i mina ögon inte fattig.
Citera
2009-02-28, 20:56
  #6
Medlem
Då frågeställningen i första hand verkar vara av ekonomisk karaktär flyttar jag tråden från Barn och Familj till Ekonomi.
//Moderator
Citera
2009-02-28, 21:06
  #7
Medlem
Fattigdom är när man inte kan köpa allt man behöver kontant. Alltså t.ex hus, bil osv. Så fort man måste låna till något, är man fattig. Inte ens de fattiga förr i tiden behövde låna till sådant.
Citera
2009-02-28, 21:16
  #8
Medlem
Brunhildes avatar
Tja, skiter man i att utbilda sig och istället skaffar en massa ungar kanske man inte kan kräva att ens ungar skall ha samma ekonomiska standard som de med lite mer förutseende föräldrar. Visst, socialbidraget gör väl ingen rik, men att tala om fattigdom i Sverige tycker jag är ironi på hög nivå.

Dessutom finns i Sverige alla förutsättningar för att förändra en trist ekonomisk situation, men det är väl jobbigare att gå på komvux än att klaga på socbidragets storlek kan jag tro.
Citera
2009-02-28, 22:34
  #9
Medlem
soldansares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunhilde
Tja, skiter man i att utbilda sig och istället skaffar en massa ungar kanske man inte kan kräva att ens ungar skall ha samma ekonomiska standard som de med lite mer förutseende föräldrar. Visst, socialbidraget gör väl ingen rik, men att tala om fattigdom i Sverige tycker jag är ironi på hög nivå.

Dessutom finns i Sverige alla förutsättningar för att förändra en trist ekonomisk situation, men det är väl jobbigare att gå på komvux än att klaga på socbidragets storlek kan jag tro.

Nu är jag i första hand ute efter att få veta vad ni anser är fattigdom och hur ni ser på det. Du tycker inte att det finns någon fattigdom i Sverige? Det är många som inte håller med dig där. Förmodligen för att de inte delar din syn på vad begreppet fattigdom är. Så hur ser du på det?

Att förändra sin ekonomiska situation tror jag tyvärr inte alltid är så enkelt som endel vill få det att verka. Att "bita sig i handen" och ta ett jobb är ju inte alltid en möjlighet - min erfarenhet säger att det finns många orsaker till att människor lever på bidrag och långt ifrån alla har valt det frivilligt.
Citera
2009-02-28, 22:44
  #10
Medlem
Ful Fisks avatar
Kan man verkligen se fattigdom som en statisk företeelse. Med tanke på hur ekonomierna över världen skiljer sig så måste man väll ändå se det som ett relativt begrepp?
Citera
2009-02-28, 22:49
  #11
Medlem
soldansares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Kan man verkligen se fattigdom som en statisk företeelse. Med tanke på hur ekonomierna över världen skiljer sig så måste man väll ändå se det som ett relativt begrepp?


Där pekar du på en viktig punkt. Det är lite i de banorna jag är också. Att de är i relation till andra som vi kan känna oss på ett visst sätt.
Citera
2009-02-28, 23:07
  #12
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Kan man verkligen se fattigdom som en statisk företeelse. Med tanke på hur ekonomierna över världen skiljer sig så måste man väll ändå se det som ett relativt begrepp?
Nej för i helvete. Alla människor är i grunden likadana, har samma behov o.s.v. Så varför skulle man försöka hävda att person X är rik och person Y är fattig när de har exakt samma levnadsstandard? För att de bor inom olika abstrakta nationsgränser som har etablerats av krigshövdingar för hundratals år sedan?

Att sossar och kommunister gillar att säga att vi "måste hjälpa de fattiga" i Sverige genom att ge mer pengar till politikerna är dimridåer då alla i Sverige är extremt rika om man jämför med världsgenomsnittet. Svennebanan är inte "fattig" bara för att socialbidraget inte räcker till en ny fräsch platt-TV, även om de flesta svenskar ha råd med ny fräsch platt-TV om de skulle vilja ha en.

Man kan räkna alla som saknar mat för dagen och tak över huvudet som fattiga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback