Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-02-28, 16:31
  #1
Medlem
Darsans avatar
Hej lobotomi!

Ja, jag vet - det finns andra trådar om detta. I dessa finns det dessutom svar i stil med "köp en boomblaster, billigare!" samt "använd inte bilbatterier, de är livsfarligt tunga och sprutar syra åt alla håll innan du ens hinner säga ipod hifi".

Jo gott folk, nu är det såhär: Jag _ska_ bygga en egen, och jag _ska_ använda bilbatteri. Dock är jag sorgset bakom flötet när det gäller allt vad förstärkare, element och basreflex heter, så nu ber jag den utbildade pöbeln om hjälp.

Utkast på hur jag tänkt mig bygget:
http://glamdring.se/files/Darsan.200...8.16.22.47.jpg

Mått och sådant löser jag efter hand, funderingarna jag har nu ligger mer åt högtalar-spec o.dyl.
Jag tänker satsa på en klar och fin ljudbild, med ett basdjup utöver det vanliga. Då detta inte är en slitåsläng-pryl så får det gärna kosta ett par tusenlappar, men inte mer än vad en hantverkarlön pallar med.

En låsbar lucka för batteribyte är också något som kommer finnas med i slutprodukten, en vecka på camping utan el kommer dra mer än ett batteri.

Bygget blir i plyfa med kantskydd i plåt. Ja, det blir tungt. Ja, jag får leva med det


[edit] Oavsett om det blir en bilstereo (för cdskivor) eller ej, så kommer jag behöva 3,5mm plugg på runt 2dm sladd som sticker ut..
__________________
Senast redigerad av Darsan 2009-02-28 kl. 16:36.
Citera
2009-02-28, 16:38
  #2
Avstängd
Encounters avatar
Låter väldigt komplicerat
Citera
2009-02-28, 17:51
  #3
Medlem
Octavianuss avatar
skulle jag vara du skulle jag bygga den lite annorlunda. Den skulle fortfarande vara en stor låda, med handtag som man kan bära. Men det skulle vara stora gummidäck på den, två stycken, och ett stadigt handtag som man kunde dra upp, ungefär som en handbagageresvsäska. Så du kan dra den. För det den kommer som sagt att väga en hel del, då är det nog skönt att kunna dra den. Stora gummihjul så att man kan dra den, även om det är gräsmatta, lite halvlerigt osv.
Citera
2009-02-28, 18:33
  #4
Medlem
Darsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
skulle jag vara du skulle jag bygga den lite annorlunda. Den skulle fortfarande vara en stor låda, med handtag som man kan bära. Men det skulle vara stora gummidäck på den, två stycken, och ett stadigt handtag som man kunde dra upp, ungefär som en handbagageresvsäska. Så du kan dra den. För det den kommer som sagt att väga en hel del, då är det nog skönt att kunna dra den. Stora gummihjul så att man kan dra den, även om det är gräsmatta, lite halvlerigt osv.

Planen är en pirra (säckkärra) eller en (liten) fyrhjulsvagn. Vill inte ha hjul på den hela tiden, blir extra tyngd och svårt med transport. Bra tänkt iaf
Siktar på en vikt runt 50kg - inget man tar på axeln men inte för tungt att lyfta själv korta sträckor.

Inte alls så komplicerat egentligen, svårigheterna ligger i ljudsystemet (och där är jag nästan helt grön).
Citera
2009-03-01, 00:16
  #5
Medlem
Bygg den så liten och stabil som möjligt. Ett helvete när stereon tar upp halva bagageutrymmet när man ska på festival. Sen om den är stabil så kan den funka som 1-2 extra stolar.

Helt klart enklast att använda en bilstereo för att byta låtar.
Helst något skydd för stereon. Lite plexiglas eller nåt.

Bygg så det är enkelt att plocka ut batteriet. oftast så behöver man ha med sig ett extra bilbatteri för att den ska orka spela hela festivalen.
Citera
2009-03-01, 02:09
  #6
Medlem
Jag och en vän till mig byggde en stereo förra året tillsammans med 3st bilbatterier. Vi var där i 5 dagar och var faktiskt tvugna att köpa en laddare som vi använde för att ladda våra batterier som vi lämnade in på statoil

En aspekt som kan vara värt att tänka på är att det kan bli jävligt varmt. Vårt slutsteg dog några ggr pga överhettning. Så om du kommer på något sätt att bygga en låda som är vattentät men samtidigt inte blir jättevarm så får du gärna posta i den här tråden. Dock så är fläktar och så uteslutet av det enkla skälet att det drar för mycket av batterierna.

Du nämnde också kärra...
Vi byggde en kärra med 4st hjul som vi hade köpt från biltema. Satsa på bättre hjul! hjulnavet var i plast o var väl inte det tåligaste.
Sen var det någon tomte som skrev att du kunde bygga en kärra med två hjul och dra den som en resväska. Det kan du glömma! Batterierna får inte luta speciellt mycket. Ett tips kan vara att köpa fritidsbatterier. De ger fler amperetimmar och ska vara bättre lämpade för festivalsterobruk

När det gäller grejer för stereon kan man väl kort säga att desto fetare grejer desto mer batterier behöver du. Men ja... man vill ju ha feta grejer. =)
Men baslåda kan nog glömma såvida du inte fixar typ lastbilsbatterier som kostar typ 10-15k / styck.

Btw, bilbatterier/fritidsbatterier är klokt att köpa på biltema. Det är faktiskt något som är av hyfsat bra kvalité där och ändå relativt billigt.

Lycka till!
Citera
2009-03-01, 14:34
  #7
Medlem
Thrudvangs avatar
Tror du kan glömma basdjupet om du inte har riktigt feta batterier. Vår höll iaf 12-15 timmar med basen som man ville ha den. Skruvade man av till -3 på bilstereon den va kopplad till så dubblade man, om inte tredubblade batteritiden. Värt att tänka på.

Då klarade vi oss på två bilbatterier på 75ah och ett båtbatteri på 120ah under hela festivalen, 6 dagar.

Vi körde med bilstereo med usb, 4 jula högtalare av den billigare typen.
Citera
2009-03-01, 17:03
  #8
Medlem
Darsans avatar
Hmm... Hade en lumparpolare som byggt en sån här maskin, och den var det faktiskt grymt ljud i. På högsta volym (som var för hög för att lyssna på egentligen) så höll batteriet i 5 dygn. Nonstop.
Han hade visserligen ingen vilstereo utan endast en 3,5mm input-plugg som man stoppade i valfri mp3-spelare.

Får kanske ta och luska fram hans mobilnr och få lite tips därifrån helt enkelt.
Citera
2009-03-01, 17:26
  #9
Medlem
glöm de där med bilbatteri, dömt till att misslyckas, satsa istället på t.ex http://www.blocket.se/vi/14391301.htm?ca=23_3_s så kan du nog kötta på med bra grejer och slippa behöva bryta mitt i natten pga av sunkiga batterier!
Citera
2009-03-01, 17:48
  #10
Medlem
jagvillhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skånsk_Sheriff
glöm de där med bilbatteri, dömt till att misslyckas, satsa istället på t.ex http://www.blocket.se/vi/14391301.htm?ca=23_3_s så kan du nog kötta på med bra grejer och slippa behöva bryta mitt i natten pga av sunkiga batterier!


Köp ett litet elkraft verk så kan du driva en hel mini konsert
Citera
2009-03-01, 17:55
  #11
Medlem
hottentots avatar
Jag hade byggt ihop något med en mp3-spelare rätt in i ett digitalt slutsteg (mycket mer effekt än en bilstereo utan att dra mycket mer), 2st 5,25 eller 6,5 2vägshögtalare med hög känslighet monterade i någon sorts hornbasrör (för att få upp verkningsgraden så det drar mindre ström på samma volym) och vill du ha lite schysst utseende så plastar du ihop någon snygg låda.
Lastbilsbatterier på 220ah borde räcka länge och man kan få ganska fräscha helt gratis från någon snäll lastbilsverkstad/åkare iof är dom snortunga men bygger du resten lätt så borde det funka ändå.
Citera
2009-03-01, 20:07
  #12
Medlem
dr_phils avatar
bilbatteri kan vara bra som backup! dra in en liten laddare typ en CTEK, och sätt fast på insidan. så är det ju bara att ladda batterierna samtidigt som du kör generatorn,
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback