2009-02-28, 14:11
Medlem
Elm0s avatar
Hallådär, fick idag hem mina nya Kingston HyperX ddr2 pc8500 1066mhz minnen, 2*1gb stickor.

Datorn vägrar boota med dessa i, testat med endast en modul, fläktarna snurrar men inget på skärmen, inget pip osv.

Bytte tillbaka till mina gamla ramminnen (800mhz), ändrade i bios till 1066mhz (även auto), drog upp volten till 2.0, sen 2.1 och 2,2 utan lycka när jag bytte tillbaka till de nya minnena.

Ändrade DRAM Frequency till 533mhz och fick då igång den till POST pip, men stannade sedan på bios logo skärmen där den startar om sig själv..

Läste något om att man måste ändra på processorns FSB för att dom ska funka ihop, alltså klocka minnena+cpu samt manuellt ändra CL timings (det ska vara 5-5-5-18 på dessa nya)

Kanske stöder inte mitt moderkort dessa? trots att det står på hemsidan.

Speccs:
Biostar a770 http://www.biostar.com.tw/app/en-us/...t.php?S_ID=321

AMD Phenom x4 9950 2,6ghz black edition

2gig Kingston HyperX ddr2 pc8500 1066mhz

Vad göra? tacksam för svar
Citera
2009-02-28, 20:39
Medlem
Megadeths avatar
minnena du har hyper-x står inte med på amd's lista över testade och godkända minnen för ditt moderkort. däremot står kingston's value select modeller med i listan över kompatibla.

edit: http://www.amd.com/us-en/assets/cont...IMM_010308.pdf länk till listan över godkända minnen från amd.
Citera
2009-03-01, 01:33
Medlem
Elm0s avatar
Mjo såg det jag med, men det är väl bara en rekommendation dom har? eller måste man hålla sig till dem, annars går det inte alls?
Citera
2009-03-01, 02:01
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elm0
Mjo såg det jag med, men det är väl bara en rekommendation dom har? eller måste man hålla sig till dem, annars går det inte alls?

njae det är iaf. dem som dem har testat och godkänt för kortet. men lite konstigt är det ia. kingston är ju inte direkt någon udda tillverkare av minnen. får googla runt lite på det hela.
Citera
2009-03-01, 02:11
Medlem
Suncs avatar
Flashat BIOS till det senaste?
Om inte testa göra det.
Citera
2009-03-01, 02:15
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunc
Flashat BIOS till det senaste?
Om inte testa göra det.

ja även det kan lösa problemet. då stöd för fler saker tillkommer hela tiden i nya uppgraderingar.
Citera
2009-03-01, 04:50
Medlem
Elm0s avatar
Japp det är fixat, nyaste versionen. Men vad bör man ställa in BIOS inställningarna på? är inte så hajj på överklockning o det dära
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in