Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2009-03-02, 16:22
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent O
Principen för hur man "värderar" något sånt här är skillnaden mellan den faktiska köpeskillingen och vad köparen hade betalat för huset om den verkliga elkostnaden hade varit känd. Dvs. typ "Hade jag vetat att elkostnaden var ett antal tusen kronor högre så hade jag inte betalat samma pris för huset som jag nu gjorde."

Inte för att kritisera, bara nyfiken:

Hur tycker du att man ska räkna då?
Det är ju svårt att komma fram till en exakt siffra på diffen beroende på att folk har olika livsstil osv., men låt oss säga att man kommer fram till en diff om 10 000 kr.

Om man räknar med en medelränta på 4% på lånet på årsbasis, då blir ju skillnaden en kvarts mille.

Vad säger du om den uträkningen?
Citera
2009-03-02, 16:58
  #26
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andyboy
Grejen som jag missade skriva är givetvis, de påstår att de värmt upp ett 300 kvm hus för något över 5000 per ÅR, IOFS med bergvärme men det låter lite smått otroligt. Mannen i huset sa att tempen aldrig varit under +20C inomhus.

TS skriver ju att säljaren uppgett 5000 kr/år. En kWh kostar ju typ 1,30 så deras korrekta kostnad som dom borde uppgett är c:a 20 000 kr/år. Stor differans vilket innebär att TS har rätt till ersättning för osant intygande.
Citera
2009-03-02, 22:07
  #27
Medlem
Agent Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Inte för att kritisera, bara nyfiken:

Hur tycker du att man ska räkna då?
Det är ju svårt att komma fram till en exakt siffra på diffen beroende på att folk har olika livsstil osv., men låt oss säga att man kommer fram till en diff om 10 000 kr.

Om man räknar med en medelränta på 4% på lånet på årsbasis, då blir ju skillnaden en kvarts mille.

Vad säger du om den uträkningen?

Ungefär nåt sånt hade jag nog hävdat, men väl medveten om att det förmodligen aldrig skulle bli utfallet i en dom. Men man måste ju ta höjd Men iofs, vad kostar det att konvertera en 300 kvm villa från direktverkande el till bergvärme (inkl ett nyinstallerat vattenburet system)? Typ en kvarts miljon skulle jag tippa på.

I övrigt skulle det vara kul att se någon dom i ett liknande fall, det borde ju finnas, men jag vet inte var/hur man söker rätt på en sådan.

/Agent O
Citera
2009-03-02, 23:01
  #28
Medlem
andyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobafett
Vill inte vara elak mot TS men vart tog ditt/ert eget ansvar vägen?
Man skall alltid förutsätta att en säljare ljuger. Och om man har ett så stort hus och börjar tjafsa pm drift kostnader. Tror man då att det kommer att bli billigare i framtiden eftersom det tydligen är en mycket pressad ekonomi hos TS?!?!
Jag håller precis på att köpa gård ute på landet, inte fan tror jag på förbrukning osv från säljaren? Han vill ju bara bli av med stället.
Det är ju väldigt enkelt att be att få tittat på en elräkning, där står den estimerade årsförbrukningen. Gör man inte det förtjänar man att åka på en smäll.
Är det första huset ni köper?
Det första vi köpte där åkte vi på några smällar, men det får man ta som en man och inte hålla på och larva sig med att stämma folk och skit.


Tycker det låter precis som att du vill vara elak, lite syrlig ton i hela inlägget faktiskt. Det står IOFS i lagen att "I sådana fall där säljaren konkret garanterar eller utfäst något om fastigheten behöver det som omfattas av utfästelsen inte inspekteras i just detta hänseende". Detta måste jag ju givetvis bevisa men det bör inte bli för svårt eftersom säljarna skrivit ner det.

Vad menar du med att: "ha ett så stort hus och tjafsa om driftskostnader"? Driften av ett hus är ju en rätt väsentlig del av en familjs månadskostnad. Tror inte att det kommer bli billigare men jag hade kanske inte lagt 2 mille på detta hus utan köpt ett nybyggt där standarden är lite högre och man kunnat göra lite egna lösningar (vedpanna med ack-tankar eller solceller..mm).


Edit: Pressad ekonomi? Är du rubbad på riktigt eller? Det har ju inte ens med saken att göra.


Man ska kunna lita på säljarens förbrukningssiffror, det är det som är poängen här. Om de ljuger så ska dom åka på en smäll, inte jag. Jag förtjänar det inte då jag specifikt frågat hur det kunde vara så låg förbrukning och fått ett i mitt tycke fullgott svar (tyckte jag då). Har haft ett hus innan, varför?

Upp till dig om du vill ta ett par smällar som en man, jag är mer för att dela ut dom.




Citat:
Ursprungligen postat av Agent O
Jag ser att många svarat att det i princip är lönlöst att kräva säljarna på ersättning, men det är jag inte lika säker på.

Det vore en sak om säljarnas och köparnas förbrukning skiljde sig avsevärt, vilket inte verkar vara fallet (endast 3 000 kWh). I detta fall är det snarare så att de (medvetet eller omedvetet) angett en helt felaktig kostnad för den förbrukade elen.

Min rekommendation är att ställa ett skriftligt krav mot säljarna och begär kompensation. Principen för hur man "värderar" något sånt här är skillnaden mellan den faktiska köpeskillingen och vad köparen hade betalat för huset om den verkliga elkostnaden hade varit känd. Dvs. typ "Hade jag vetat att elkostnaden var ett antal tusen kronor högre så hade jag inte betalat samma pris för huset som jag nu gjorde."

Hade jag varit säljarnas juridiska ombud så hade jag dock argumenterat för att det naturligtvis är helt orimligt att ett 300 kvm stort hus kostar 5 000 kr per år att värma upp, vilket köparen borde ha förstått.

/Agent O



Där verkar du träffa pudelns kärna. Hade vi gett lika mycket för huset om vi vetat detta, svaret kan bara bli ett rungande nej. Tyvärr har du ju en lika valid punkt när det gäller vår okunskap/idioti att inte fatta att det inte går att värma upp och driva ett hus på 5000/år. Där måste jag bara säga att tockna däringa nymodigheter som bergvärme visste man ju var ena riktiga el-sparare och att vi var alltför godtrogna, men det ska inte vi straffas för då vi försökte försäkra oss om att det stämde (genom att fråga säljaren).



Citat:
Ursprungligen postat av Agent O
Ungefär nåt sånt hade jag nog hävdat, men väl medveten om att det förmodligen aldrig skulle bli utfallet i en dom. Men man måste ju ta höjd Men iofs, vad kostar det att konvertera en 300 kvm villa från direktverkande el till bergvärme (inkl ett nyinstallerat vattenburet system)? Typ en kvarts miljon skulle jag tippa på.

I övrigt skulle det vara kul att se någon dom i ett liknande fall, det borde ju finnas, men jag vet inte var/hur man söker rätt på en sådan.

/Agent O



Den som söker ska finna, googlade lite på detta och hittade en för mig mycket spännande länk. Håll tillgodo: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=474149




.
__________________
Senast redigerad av andyboy 2009-03-02 kl. 23:09. Anledning: Missade lite.
Citera
2009-03-02, 23:31
  #29
Medlem
Ja nog ljugs det en del.
Satt just och kollade på Hemmanet där en villa i grannskapet lagts ut.
Deras extermt låga elförbrukning kan nog förklaras av att det alltid är svart där, och dom eldar ved o sopor dygnet runt, och av lukten att döma har dom aldrig duschat.
Men uppgivna övriga kostnader är inte en hälften av vad dom betalar, jag sitter i villaföreningens styrelse och VET vad dom betalar för vatten, avlopp och vägar.
Citera
2009-03-03, 00:08
  #30
Medlem
Jenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent O
Hade jag varit säljarnas juridiska ombud så hade jag dock argumenterat för att det naturligtvis är helt orimligt att ett 300 kvm stort hus kostar 5 000 kr per år att värma upp, vilket köparen borde ha förstått.
Det där måste jag nog skriva under på. För man måste ju bara få undra lite över i vilken grotta TS härbärgerat de senaste 30 åren om han tror att en 300 kvadratare värms upp OCH drar hushållsel för 5.000 kr per år!? Ungefär lika jävla skitkorkat som att uppge 5.000 kr/år i totalförbrukning när man ska sälja en villa i den här storleken. Ha ha! Vilken fajt! Det här blir en underbar uppvisning i svensk dumsnålhet i kombination med oviljan att ta ansvar för sina egna handlingar. Vem vinner?
Citera
2018-08-13, 12:11
  #31
Medlem
Det här är ju ett långskott utan dess like men va fan, andyboy kanske får ett mejl om man postar i tråden

Hittade denna gamla tråd om felaktiga driftkostnader. Vi har råkat ur för något liknande, köpte ett stort hus i höstas (300 kvm) där driftkostnaden var specad till 48000:- varav el (uppvärmning med bergvärme och hushållsel) uppgick till 35000:- per år så inga konstiga siffror alls tyckte vi. Har nu förstått att vi kommer landa på närmare 65000:- i elkostnader, alltså en diff på 30000:- per år, även fast vi förbrukar lika mycket som tidigare ägare, så dom har blåljugit om driftkostnaden.

Så tänkte helt enkelt kolla med dig om ni gick vidare med ert ärende och hur utfallet blev i så fall, fick ni någon ersättning?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback