Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-27, 01:12
  #1
Medlem
VARNING! Ganska långt inlägg!

Ja, som rubriken säger.. Jag har ju jobbat de senaste 3½ åren efter att jag tog studenten men så kom ju denna tråkiga finanskris

Jag har nu gått hemma i några veckor och fick igår sista pengarna från jobbet, totalt 11800kr. Jag har under de tre senaste veckorna ringt till gamla arbetsgivare för att skaffa fram arbetsgivarintyg att skicka in till a-kassan.
A-kassan begär ju att man ska vart medlem i minst 12 månader, jag har varit med i över 3 år, samt jobbat 6 månader utav de 12. Dock så ville de ha intyg på minst 12 arbetade månader och det fick dom med råge. SÅÅ, den biten borde ju inte vara några problem.. Fast man kan ju räkna med att dom ska krångla till det på något sätt antagligen..

Jag är medlem i IF Metall och där är ju max. ersättning 18700kr/månad. Jag har ju tjänat mer än så per månad men det är ju vad jag får. Men antar att dom sedan drar bort 20% av det och sen skatt också? För 80% av lönen eller max. ersättning är ju vad man får de 100 (?) första dagarna va?
Hur mycket blir det isf? Jag är totalkass på matematik men säg 11000kr in på kontot kanske..?

Vidare säger vi att a-kassan kanske inte lyckas få in mig i systemet etc på tex 2 månader, då får jag ju retroaktivt en klumpsumma men hur gör jag under tiden då? För det är ändå samma räkningar varje månad ju..

Ska man vara tvungen och gå till socialen i kommunen? För de lär ju också ha en viss "handläggningstid" så man får ju inga pengar i näven kan jag tro


Sen har man ju såklart blivit lite inspirerad av "Lyxfällan" så jag tycker mig ha en bra kontroll över min ekonomi, för kassabok över alla inköp stora som små. Har även kollat försäkringar på bil och hem, bytt elbolag etc.
Dock så har jag ju ett lån på 61000kr på banken samt två krediter, den ena är en räntefri kredit på cirka 5500 som kostar mig cirka 900kr i månaden och den andra är på cirka 5800kr som också är räntefri och kostar cirka 900kr i månaden.
Är det då värt att prata med banken om att baka ihop detta till ett lån samt kanske förlänga återbetalningstiden tills man hittar nåt nytt jobb och kan börja amortera mera varje månad? Eller ska man hålla ut på krediterna eftersom de ändå är räntefria?


Väldigt mycket frågor just nu men jag är klart orolig över min kommande ekonomiska situation
Anledningen till oro är att jag har räkningar på mellan 7500-10000 varje månad och om jag skulle få gå utan någon som helst ersättning i kanske 2-3 månader så kan det ju bli lite kärvt då jag inte har något större sparkapital att prata på.

Vidare så tycker jag denna tråden kan fungera som underlag för diskutioner av liknande typ som det dilemma jag står inför.

Go'kväll!
Citera
2009-02-27, 01:22
  #2
Avstängd
Rambonauts avatar
Jag tycker du borde hålla på lånen som dom är iom att dom är räntefria.. Jag vet inte hur det är med pengarna från A-kassan, men det kan nog strula och skjutas upp några veckor innan det rullar igång (som med alla andra statliga instanser). Försök leva knapert och spara lite pengar så du har ifall att liksom.. Jag är som sagt inte så insatt i just den här typen av situationer men det med lånen kändes solklart: behåll dom som dom är!

Har du inga skulder sedan innan?
Har du bra kontakt med diverse täta släktingar ifall det skiter sej helt några månader?
Citera
2009-02-27, 01:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambonaut
Jag tycker du borde hålla på lånen som dom är iom att dom är räntefria.. Jag vet inte hur det är med pengarna från A-kassan, men det kan nog strula och skjutas upp några veckor innan det rullar igång (som med alla andra statliga instanser). Försök leva knapert och spara lite pengar så du har ifall att liksom.. Jag är som sagt inte så insatt i just den här typen av situationer men det med lånen kändes solklart: behåll dom som dom är!

Har du inga skulder sedan innan?
Har du bra kontakt med diverse täta släktingar ifall det skiter sej helt några månader?


Ja det känns som att man kanske skulle härda ut några månader till med de räntefria krediterna, dock är 1800 rätt mycket men men..
Inga skulder sen innan säger du, hur menar du? Jag har bara det som jag skrev i första inlägget

Leva knapert blir svårt det.. Fick 2000 kvar efter alla räkningar nu.
Och tyvärr inga rika släktingar heller, iaf som jag vet till

Ja att a-kassan strular är jag mest rädd för. En kompis blev arbetslös i november 08 och han har fortfarande inte sett röken av några pengar.
Men de gjorde väl om något i a-kassorna vid årsskiftet va..?
Hursomhelst är det ju retroaktivt men fortfarande surt att få låna ihop pengar till räkningar etc..
Citera
2009-02-27, 01:51
  #4
Avstängd
Rambonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suburbanracer
Ja det känns som att man kanske skulle härda ut några månader till med de räntefria krediterna, dock är 1800 rätt mycket men men..
Inga skulder sen innan säger du, hur menar du? Jag har bara det som jag skrev i första inlägget

Leva knapert blir svårt det.. Fick 2000 kvar efter alla räkningar nu.
Och tyvärr inga rika släktingar heller, iaf som jag vet till

Ja att a-kassan strular är jag mest rädd för. En kompis blev arbetslös i november 08 och han har fortfarande inte sett röken av några pengar.
Men de gjorde väl om något i a-kassorna vid årsskiftet va..?
Hursomhelst är det ju retroaktivt men fortfarande surt att få låna ihop pengar till räkningar etc..

Med skulder menar jag inkasso- och kronofogdskulder.
Ja, ingen vill väl leva fattigt, men ibland måste man

Inte säker på det med a-kassan och årsskiftet men dom har ju konstant strulat sedan dom öppnade upp känns det som, precis som alla andra statsapparater. Där har man ju ett givet tillfälle att skära ner på arbetslösheten som staten så gärna vill göra, bara att anställa alla arbetslösa jävlar att svara i telefon hos t.ex. förskingringskassan så man slipper sitta i kö i fyra timmar för att få höra att man inte får några pengar

Söker du jobb för fullt nu eller?
Citera
2009-02-27, 02:31
  #5
Medlem
Bara kort om Socialtjänsten och deras "biståndsstöd", specifikt för dig i din situation:


Sålänge du är arbetsökande, och väntar på A-kassa, så ska du vara inställd på att knalla in til dem innan månadskiftet(/-skiftena om det drar ut på tiden).

I ditt läge så har du rätt till pengar därifrån medans du väntar (till hyra, mat och lite småkrafs..).
MEN: de kommer nog bara vilja låna ut dem till dig, så det regleras mellan dem och A-kassan när sistnämnda väl fått arslet ur vagnen - så ha det i åtanke bara.

Du behöver alltså inte försöka klara dig på ingenting tills dess... och vad du än gör, LÅNA INTE av familj/vänner istället för att kliva in på Soc. då du får garanterat återbetala dem ur egen framtida ficka och får ev. problem med Soc. om du behöver det skyddsnätet någon tid däromkring(!) - var förutseende där alltså.
__________________
Senast redigerad av Zeroes & Ones 2009-02-27 kl. 02:35.
Citera
2009-02-27, 02:59
  #6
Medlem
rambonaut: Jaha ja du menar såna skulder.. Nej det har jag inte som tur är
Jo jag söker jobb för fullt men dock så har jag bara jobbat inom bygg samt industri, och vilka branscher går sämst just nu då? Min typiska tur

Zeroes & Ones: Man får tacka för ett väldigt informativt svar.
Det borde alltså kunna gå att få lös lite pengar där "hyffsat" snabbt om a-kassan krånglar då..
Citera
2009-02-27, 04:42
  #7
Medlem
Jrgens avatar
Finns bara en sak att göra. Sök jobb, vilka jobb som helst och varsomhelst. Räkna med att behöva flytta.
Citera
2009-02-27, 09:42
  #8
Medlem
slaimans avatar
Precis och lär dig av misstagen, det gjorde jag när jag var i din ålder vid 90-talskrisen.
Det kommer alltid att komma extema hög och lågkonjunkturer, även i framtiden. Se då till att du har en rejäl buffert och klarar av att gå arbetslös ett tag.
Nu när var 4:e metallare i sverige är arbetslös lär det ta ett bra tag innan det vänder.
Har själv blivit arbetslös förra veckan, men lärde mig förra gången hur snabbt det kan gå.
Hur som helst måste man lära sig tänka positivt, försöka se möjligheter och härda ut trots allt, finns liksom inget alternativ.

Tycker att du som är så ung ska försöka vidareutbilda dig, det kommer du att tjäna på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback