• 1
  • 2
2009-02-26, 20:38
Medlem
-o-s avatar
Holla!

Jag har beslutat mej för att börja rappa, jag har lyssnat på hiphop sen jag visste vad hiphop var.

Alltid velat göra egen musik, och levt med vetskapen att en vacker dag, då JÄVLAR ska jag släppa tung skit, att mina låtar ska spelas på festerna och i coola rappares bilar!!!

Jag har försökt skriva lite texter den senaste tiden, och har blivit känd som rim-maskinen i hoodet, då jag skriver dem sjukaste texterna någonsin. (grov överdrift.)

jag har även spelat in lite rap på datorn (via windows ljudinspelaren) som jag sedan lyssnat på och skickar runt till mina närmaste gangstervänner, dem tycker det låter halvtungt.

jag är övertygad att med lite övning och erfarenhet så kommer jag lägga raderna så tungt att ni ramlar av era små datorstolar!

Det tråkiga är att jag inte kan ett piss om hur musik blir till, jag skolkade alla musiklektioner jag någonsin haft.

Frågan jag har till er är: Vad behöver jag köpa i hårdvaruväg för att kunna spela in mina hits, kort sagt, vad behöver jag för att kunna göra mina låtar, från början till slut, med mixning och allt vad det innebär?
behöver inte vara några värstinggrejer, bara jag kan få ut mina låtar på skivor, med hyffsad kvalite.

Tacksam för svar!
Citera
2009-02-26, 20:42
Medlem
adampoos avatar
En fråga bara.. Är det beatsen du vill göra? Det kanske är lättare att hookka upp med nån DJ som kan göra dina beats och sköta de tekniska delarna ?
Citera
2009-02-26, 20:47
Medlem
-o-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adampoo
En fråga bara.. Är det beatsen du vill göra? Det kanske är lättare att hookka upp med nån DJ som kan göra dina beats och sköta de tekniska delarna ?

Främst så vill jag rappa, över någons annans beats, i början åtminstone.
När jag väl har lite erfarenhet och känner mej hemma med micken i handen, och vet vad jag pysslar med så är planen att göra beatsen själv.

Hade jag varit tight med någon DJ så hade jag förmodligen gjort som du säger..
Har visserligen en blattekompis som LEKER att han är DJ, dvs att han förstör låtar som var bra från början, och när han är klar så suger dem..
Men skönt tips annars!
Citera
2009-02-26, 20:49
Medlem
adampoos avatar
Fristajlar du nu utan beats eller kör på typ kända artisters beats?

Vad är dina influenser förresten?
Citera
2009-02-26, 20:55
Medlem
-o-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adampoo
Fristajlar du nu utan beats eller kör på typ kända artisters beats?

Vad är dina influenser förresten?

Just nu så kickar jag till dåliga beats som jag har laddat ner.. verkligen ingen höjdare, ifall jag får lite spinn på den här skiten så kommer jag köpa beats på internet sen. Tills jag börjar göra mina egna.

Influenser.. hmm.. Skulle vilja säga att jag eftersträvar att likna killarna i "rappare i samverkan" fast med mindre våldsamma och vulgära texter, fast varje rad ska vara innehållsfull och få en att tänka två gånger liksom,den tidiga Fronda känner jag är lite av en inspirationskälla med.
Citera
2009-02-26, 21:12
Medlem
fredricoss avatar
Det beror på hur bra kvalitet du vill att det ska vara. I början är ju ett tips att köra på freebeats. Sen om du känner någon som kan mixa din låt är det ju bra. Du behöver isåfall i princip bara en mic och kanske ett externt ljudkort om du inte nöjer dig med det ljudkort som sitter i din dator. Är du duktig på det du gör så kan du ju hitta folk som är villiga att hjälpa dig på olika forum. Länka gärna till någon du gjort så man kan höra=)

Men som sagt, kör enkla inspelningar och droppa på freebeats i början. Vill du ta det ett steg längre så köp beats och se till att personen du köper av är villig att mixa allting när du är klar. Är du nöjd med resultatet och din utveckling kan du ju börja köpa saker till en egen studio.
Citera
2009-02-26, 21:17
Medlem
-o-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredricos
Det beror på hur bra kvalitet du vill att det ska vara. I början är ju ett tips att köra på freebeats. Sen om du känner någon som kan mixa din låt är det ju bra. Du behöver isåfall i princip bara en mic och kanske ett externt ljudkort om du inte nöjer dig med det ljudkort som sitter i din dator. Är du duktig på det du gör så kan du ju hitta folk som är villiga att hjälpa dig på olika forum. Länka gärna till någon du gjort så man kan höra=)

Men som sagt, kör enkla inspelningar och droppa på freebeats i början. Vill du ta det ett steg längre så köp beats och se till att personen du köper av är villig att mixa allting när du är klar. Är du nöjd med resultatet och din utveckling kan du ju börja köpa saker till en egen studio.

Okej tack så mycket! jag kräver inte att kvaliten är top notch just nu, men i framtiden så ser jag såklart att det är bra kvalle på grejjerna :P
Haha nej just nu har jag inget som är värt att lägga upp, men i det snaraste kommer jag förmodligen ha det, jag är helt besatt av detta!

Jag känner nog att det är bäst att jag köper en mick sen kör med det, på freebeats ett tag, tills jag får se ifall jag verkligen har något att ge,vill höra mej själv inspelat med lite bättre kvalitet än vad min datormick har att erbjuda

Tackar!
Citera
2009-02-26, 21:21
Medlem
IkaGlens avatar
Siktar du på melodifestivalen 2010? Tänkte när Fronda var en inspirationskälla. Ett tips är att inte eftersträva honom då han suger. Rejält.
Citera
2009-02-26, 21:23
Medlem
-o-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkaGlen
Siktar du på melodifestivalen 2010? Tänkte när Fronda var en inspirationskälla. Ett tips är att inte eftersträva honom då han suger. Rejält.

Verkar snarare vara du som suger, på att läsa då.
Jag skrev klart och tydligt tidiga fronda, eftersom att jag inte alls tycker om monstret som han förvandlades till efter "livet genom en pansarvagnspipa" och "en arme på två ben" och det här.

Och nej, mitt mål är inte melodifestivalen
Citera
2009-02-26, 22:35
Medlem
mega_techs avatar
Hoppas det inte gör något om jag lånar denna tråden.
Har du något bra tips till en som aldrig har skrivit lyrics förr?
Hade tänkt och börja men vet inte hur jag ska börja.
Citera
2009-02-27, 00:35
Medlem
Escapisms avatar
Shit, fattar knappt vad killen snackar om.

Lycka till dock.
Citera
2009-02-27, 01:42
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mega_tech
Hoppas det inte gör något om jag lånar denna tråden.
Har du något bra tips till en som aldrig har skrivit lyrics förr?
Hade tänkt och börja men vet inte hur jag ska börja.

Tänk ut ett ämne först. Därefter är det bara att sitta och leta saker som passar bra. Testa leta efter rim som du vill ha med som passar ämnet och bygg raderna efter de.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in