Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-26, 17:32
  #1
Medlem
mega_techs avatar
Nu är det såhär att jag har börjat titta lite på konspirations dokumentärer, som the end of america, etc etc.
Det jag har märkt med mig själv är ju givetvis är jag mer kritiskt mot allting som släng emot mig. Vilket får en att tänka till innan man gör något. Men samtidigt skapar det en paranoid känsla i mig. Att folk är från polisen agenter som sitter brevid mig o.s.v

Okej det kanske inte har gått så långt, men jag har ändå märkt en högre paranoid panik som stiger inuti i en.
Sen börjar frågor poppa upp som om jag inte kan lita på regeringen, människorna som styr vårt land. Vem ska jag lita på?
Visst man ska vara kritiskt mot styrelseskicket. Det är jag sen tidigare. Men man börjar ju nästan flippa ut av allting man hör från konpirations hållet. Mycket kan man ju se det inte är sant. Men vilket av allting man hör är sant!?
Hur ska man kunna lita på dokumentärer fastän dom visar bevis?

Det kan inte bara vara jag som känner att ska man vara orolig för framtiden, vem ska jag lita på, varför blir man mer paranoid. Det är som en liten drog som man sugs in av.
Sen får man givetvis sortera ut dårarna mot dom professionella.
Men Jag blir fanemig bara mer och mer förvirrad, på ju fler jag tittar på. För alla pekar på olika saker hela tiden. Vilket gör det svårt och lita på någon alls.

Så nu är mina frågor, är det fler som känner såhär, och varför? Om du inte gör det, varför tror du inte att du gör det?
Vem ska man lita på? Hur ska man som människa kunna kolla upp alla bevisen dom sänder ut från dokumentärerna, om de mesta finns på nätet? Vilka sidor har rätt och vilka har fel?
Jag kan fortsätta i en för evigt med fråg




Varför tror ni att det blir såhär? Hur gör ni sjävla för och sorteraut vilka ni kan lita på?

Ursäkta om det blev lite rörigt ni får säga till om ni vill att jag ska formulera om mig.
__________________
Senast redigerad av mega_tech 2009-02-26 kl. 17:36.
Citera
2009-02-26, 18:12
  #2
Medlem
Du låter precis som min farmor.. bekymrad o orolig över allt o alla, rädd för och göra fel (hon tror bland annat att det sitter "vakter" i bilar runt om sopåtervinnigen och spionerar om hon lägger rätt sopor på rätt ställe ) kunde inte hålla mig för skratt när hon berätta det haha. Om jag var du skulle jag nog sluta kolla på dokumentärer om konspirations teorier o etc, och föröka ta allt mer med en nypa salt för allt som sägs i media behöver inte vara sant. så försök tro på det du själv tycker verkar mest vettigt!
Citera
2009-02-26, 18:36
  #3
Medlem
O-Lyckligs avatar
Gå på din magkänsla, det är trots allt din enda trovärdiga källa...
Citera
2009-02-26, 18:39
  #4
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av famzes
Du låter precis som min farmor.. bekymrad o orolig över allt o alla, rädd för och göra fel (hon tror bland annat att det sitter "vakter" i bilar runt om sopåtervinnigen och spionerar om hon lägger rätt sopor på rätt ställe ) kunde inte hålla mig för skratt när hon berätta det haha. Om jag var du skulle jag nog sluta kolla på dokumentärer om konspirations teorier o etc, och föröka ta allt mer med en nypa salt för allt som sägs i media behöver inte vara sant. så försök tro på det du själv tycker verkar mest vettigt!


Det är väl dock sant att dom satt ut vakter på vissa ställen. Själv har jag kommit fram till att livet är för kort för att gå runt att oroa sig hela tiden.
Citera
2009-02-27, 00:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mega_tech
Vem ska man lita på?
Börja med att tänka på vilka frihetsbegränsningar du har som medborgare i Sverige och i världen, vilka är dom?

Vad får du inte säga? Vad får du inte göra?
På vilka grunder kan man i Sverige bli satt i fängelse eller inlåst på dårhus?

Det är inte särskilt mycket man inte får göra eller hur? Varför ska man då behöva vara paranoid alls?

Man kan och bör självfallet fundera över maktstrukturer i Sverige men framförallt i världen!
Man kan och bör självfallet också fundera över hur och vilka i Sverige som drar in kopiösa mängder pengar, men framförallt fundera över detsamma gällande världen!

Men i övrigt ser jag ingen direkt anledning att bli paranoid!
Sätts folk i fängelse på oklara grunder till höger och vänster då ska man börja oroa sig!
Citera
2009-02-27, 00:45
  #6
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Sätts folk i fängelse på oklara grunder till höger och vänster då ska man börja oroa sig!

Jo, för det händer ju inte? Till och med i lilla Sverige. Vet inte exakt vad det rörde sig om, men ett exempel i alla fall är ju när det var något mord i Norrbotten och någon spärrades in på väldigt lösa grunder, och försökte också överklaga detta utan resultat, någon som vet vad jag talar om?
Citera
2009-02-27, 01:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Jo, för det händer ju inte? Till och med i lilla Sverige. Vet inte exakt vad det rörde sig om, men ett exempel i alla fall är ju när det var något mord i Norrbotten och någon spärrades in på väldigt lösa grunder,
Tror jag vet vilket du talar om, och visst väldigt felaktiga domar eller s.k. justitiemord förekommer ju!
Jag menade mer när det ligger mer bakom än inkompetens, när någon som har vissa åsikter blir inspärrad!
Detta är 1000 ggr värre, när detta börjar ske då ska man verkligen oroa sig.

Om jag viger mitt liv åt en halvsann konspiratisonteori eller åt att börja kritisera exempelvis monarkin, ifall jag då riskerar att bli oskyldigt dömd för något påhittat brott, då är det illa!

Jag känner att jag har rättighet och möjlighet att göra och säga vad jag vill i Sverige!


(Inte nazistiska åsikter dock och det kan eventuellt vara ett problem, jag är mot dom av hela mitt hjärta men jag är också för att dom ska få tycka och säga vad dom vill av hela mitt hjärta.)
__________________
Senast redigerad av Lars365 2009-02-27 kl. 01:08.
Citera
2009-03-01, 01:17
  #8
Medlem
S_o_Ns avatar
Du måste lära dig vara kritisk mot allt, men även inse att bara för att man har kritik mot något innebär det inte att allt är uselt.
Kolla på konspirationsfilmer med en nypa salt, men slå inte bara bort det över en 5-öring.. Kolla på t.ex. Usa med skepticism men se även det bra.
Ta lite här och lite där och bygg dig din egen sanning, för det är den enda som är sann.

Ingen annan kan berätta för dig hur allt fungerar, det vet bara du.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback