Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-25, 08:47
  #1
Medlem
Bohems avatar
Jag jobbar i Norge och har hunnit samla på mig lite pengar. I Juni drar jag ut och reser och har så tänkt göra tills nästa de flesta pengar är slut.

Om jag ska betala räkningar till Sverige nu är det bäst att använda sig av de norska pengarna eller de jag har på mitt svenska konto?

Är det smart att redan nu föra över mina norska till mitt svenska konto eftersom svenska kronan är väldigt svag just nu?

Jag har i regel aldrig sysslat med sånt här så jag är ganska nybörjare.

takk takk Bohem i Norge
Citera
2009-02-25, 09:07
  #2
Medlem
sasos avatar
svårt att veta

men hur var det med jobben där i norge?minskat?
har antalet svenskar/polacker/letter osv som jobbar där minskat?ökat?
hur är det med matpriserna?
Citera
2009-02-25, 18:02
  #3
Medlem
Hej
Det är ju inte fel att växla över dina norska kronor till svenska nu när kursen är över 129:-

Mvh Armswett
Citera
2009-02-25, 18:53
  #4
Medlem
Spekulation är vad det handlar om. Hur tror du den norska valutan kommer att utvecklas? En sak är väl i alla fall klar och det är att du idag är garanterad mer pengar än vad du räknade med då du drog in pengarna i Norge.

Själv skulle jag växlat pengarna till svenska valörer och varit glad åt att jag fått in mer svenska kronor på mitt konto än vad jag hade trott när jag jobbade.

Sen kan du alltid göra den omvända varianten och vänta på att växla dina norska till svenska om du tror att den norska valören kommer bli ännu mer värd än den svenska. Men när du ändå får mer pengar än vad du hade räknat med så varför riskera att den svenska kronan rusar i höjden och du ser att du skulle fått mer pengar om du växlat tidigare.

Visst det är säkert lite visset och se i efterhand om kronan skulle försvagats än mer gentemot den norska. Men du skulle ändå kunna vara nöjd med att du gjort en bra affär även om du kunde fått ännu mer. Risken är annars att du kan få mindre pengar än du skulle få nu om du väntar....