Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-25, 08:47
  #1
Medlem
Bohems avatar
Jag jobbar i Norge och har hunnit samla på mig lite pengar. I Juni drar jag ut och reser och har så tänkt göra tills nästa de flesta pengar är slut.

Om jag ska betala räkningar till Sverige nu är det bäst att använda sig av de norska pengarna eller de jag har på mitt svenska konto?

Är det smart att redan nu föra över mina norska till mitt svenska konto eftersom svenska kronan är väldigt svag just nu?

Jag har i regel aldrig sysslat med sånt här så jag är ganska nybörjare.

takk takk Bohem i Norge
Citera
2009-02-25, 09:07
  #2
Medlem
sasos avatar
svårt att veta

men hur var det med jobben där i norge?minskat?
har antalet svenskar/polacker/letter osv som jobbar där minskat?ökat?
hur är det med matpriserna?
Citera
2009-02-25, 18:02
  #3
Medlem
Hej
Det är ju inte fel att växla över dina norska kronor till svenska nu när kursen är över 129:-

Mvh Armswett
Citera
2009-02-25, 18:53
  #4
Medlem
Spekulation är vad det handlar om. Hur tror du den norska valutan kommer att utvecklas? En sak är väl i alla fall klar och det är att du idag är garanterad mer pengar än vad du räknade med då du drog in pengarna i Norge.

Själv skulle jag växlat pengarna till svenska valörer och varit glad åt att jag fått in mer svenska kronor på mitt konto än vad jag hade trott när jag jobbade.

Sen kan du alltid göra den omvända varianten och vänta på att växla dina norska till svenska om du tror att den norska valören kommer bli ännu mer värd än den svenska. Men när du ändå får mer pengar än vad du hade räknat med så varför riskera att den svenska kronan rusar i höjden och du ser att du skulle fått mer pengar om du växlat tidigare.

Visst det är säkert lite visset och se i efterhand om kronan skulle försvagats än mer gentemot den norska. Men du skulle ändå kunna vara nöjd med att du gjort en bra affär även om du kunde fått ännu mer. Risken är annars att du kan få mindre pengar än du skulle få nu om du väntar....
Citera
2009-02-25, 19:05
  #5
Medlem
fsdfsdfs avatar
Grattis - kul lyxproblem!

Här kan du se hur kursen har utvecklats över åren: http://www.google.com/finance?q=noksek (ändra skjutreglaget för att få flera års perspektiv)

Vi ser att dagskursen är den högsta under hela de 5 år som Google Finance visar. Därför är det ju aldrig fel att ta hem vinsten nu. Om du vill lägga lite mental energi på att maximera det här skulle jag kolla kursen typ varannan dag och formulera en beslutsregel för mig själv som jag skulle följa benhårt.
"Går det ner till under exemelvis 1,25 så växla in allt - annars rid vågen uppåt".
På så sätt har du både potential uppåt samt ett golv på hur mkt du går back jämfört med dagens kurs.
Citera
2009-02-25, 19:06
  #6
Medlem
Bohems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locos
Spekulation är vad det handlar om. Hur tror du den norska valutan kommer att utvecklas? En sak är väl i alla fall klar och det är att du idag är garanterad mer pengar än vad du räknade med då du drog in pengarna i Norge.

Själv skulle jag växlat pengarna till svenska valörer och varit glad åt att jag fått in mer svenska kronor på mitt konto än vad jag hade trott när jag jobbade.

Sen kan du alltid göra den omvända varianten och vänta på att växla dina norska till svenska om du tror att den norska valören kommer bli ännu mer värd än den svenska. Men när du ändå får mer pengar än vad du hade räknat med så varför riskera att den svenska kronan rusar i höjden och du ser att du skulle fått mer pengar om du växlat tidigare.

Visst det är säkert lite visset och se i efterhand om kronan skulle försvagats än mer gentemot den norska. Men du skulle ändå kunna vara nöjd med att du gjort en bra affär även om du kunde fått ännu mer. Risken är annars att du kan få mindre pengar än du skulle få nu om du väntar....

Om jag ska ut och resa så är det väl bättre att ha norska pengar än svenska att växla till euro? (Iaf som kursen ser ut nu)

Jag har beställt lite böcker och ska betala de genom internet, till Sverige. Blir det billigare för mig att betala med mina norska pengar?

Tack för svar iaf!
Citera
2009-02-25, 19:14
  #7
Medlem
Bohems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsdfsdf
Grattis - kul lyxproblem!

Här kan du se hur kursen har utvecklats över åren: http://www.google.com/finance?q=noksek (ändra skjutreglaget för att få flera års perspektiv)

Vi ser att dagskursen är den högsta under hela de 5 år som Google Finance visar. Därför är det ju aldrig fel att ta hem vinsten nu. Om du vill lägga lite mental energi på att maximera det här skulle jag kolla kursen typ varannan dag och formulera en beslutsregel för mig själv som jag skulle följa benhårt.
"Går det ner till under exemelvis 1,25 så växla in allt - annars rid vågen uppåt".
På så sätt har du både potential uppåt samt ett golv på hur mkt du går back jämfört med dagens kurs.


Tack tack! Jävligt bra. Dock så vill jag ha svar på de frågorna jag skrev samtidigt som du skrev det här också
Citera
2009-02-25, 21:21
  #8
Medlem
Baalzamons avatar
Du bör inte göra småköp med norska pengar. Man får väll betala någon växlingsavgift vid varje växling så man bör inte växla småsummor. Men det där får man kolla upp bättre, det är nog olika beroende på var man växlar. Att överföra från konto på norska nordea till konto på svenska nordea skall väll ge hygglig kurs och inga avgifter efter vad jag förstår

Jag sitter i samma sits, jag har också lite pengar på norskt konto som vid rätt tillfälle skall växlas över. Frågan är som sagt bara när man skall ta det för att tjäna mest på affären
Citera
2009-02-26, 17:17
  #9
Medlem
Bohems avatar
Man måste tänka på räntan också. Att räntan på norska kontot är mycket högre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback