2009-02-24, 16:09
Bannlyst
Undrar om någon vet något bra program för att massinstallera linux på ett 50-tal maskiner. Olyckligtvis så är dessa inte av samma modell.

Finns det nån typ av "universal"-ghost man kan använda sig av?
Alltså vill kunna förinstallera program, göra inställningar för startsida etc. på EN maskin först och sedan kopiera över detta på alla andra trots att de ej är av samma modell och med olika hårdvara.. går detta?
Citera
2009-02-24, 16:51
Medlem
Ödlans avatar
Symantec har ett ghostverktyg (Symantec Ghost) som du kan använda för att skapa avbildningar av hårddiskar, föra över den via LAN och sedan sprida den vidare via LAN. Eftersom hårdvaran på dina burkar varierar kommer du behöva en dist med brett hårdvarustöd, till exempel Ubuntu.
Citera
2009-02-24, 18:12
Medlem
katten80s avatar
Att flyta en befintlig installation är inget problem med en modern version av GNU/Linux(ex Ubuntu).Det finns många olika lösningar för detta antingen scriptar man lite själv ellle så finns en del färdiga lösningar.

Däremot ska man satsa på en stor miljö med Linux krävs planingering och evenemang. Speciellt om ska ha en katalogtjänst mail och hela köret.
Citera
2009-02-24, 18:20
Medlem
sommarlovs avatar
Symantec Ghost funkar inte för Linux, använd clonezilla.

Linux är inte som Windows, kan faktiskt flytta hårddisken mellan maskiner och systemet startar upp, dock kan olika grafikkort krångla till det.
Citera
2009-02-24, 18:22
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Symantec Ghost funkar inte för Linux

Är du säker? Jag var nämligen bergis på att man kunde boota via floppy och kontakta ghostservern för att föra över en image över nätverket oberoende av pre-installed OS.
Citera
2009-02-24, 19:10
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Är du säker? Jag var nämligen bergis på att man kunde boota via floppy och kontakta ghostservern för att föra över en image över nätverket oberoende av pre-installed OS.

Kanske funkar men grub kommer inte komma korrekt i alla fall, så du får manuellt installer det, tror jag...
Citera
2009-02-24, 20:51
Bannlyst
Redhat har utvecklat en gång i tiden kickstart.
Den skall funka även för andra distar.

* Jumpstart (Solaris) - a similar, older network installation tool on the Solaris (operating system)
* Fully Automatic Installation - a similar tool for the Debian GNU/Linux distribution
* Cobbler (software) - Red Hat sponsored tool for setting up and automating kickstart installs. (also does other operating systems)
Citera
2009-02-24, 21:58
Medlem
h-kans avatar
Citat:

Du har rätt! Gick att lösa med disketter.. har dock inte testat Norton Ghost på ett bra tag. Finns även en opensource variant kallad Ghost4Linux.
http://sourceforge.net/projects/g4l

Använder mig av oftast av "dd" som löser mina image problem men tycker du ska titta närmare på FAI (Fully Automatic Installation)
Har bara hört talas om detta projekt och inte testat det någon gång men tror det uppfyller dina krav. Du får gärna lämna en liten rapport om du testar det.

http://www.informatik.uni-koeln.de/fai/
Citera
2009-02-25, 08:01
Medlem
israeli777s avatar
Citat:
Symantec har ett ghostverktyg (Symantec Ghost) som du kan använda för att skapa avbildningar av hårddiskar, föra över den via LAN och sedan sprida den vidare via LAN. Eftersom hårdvaran på dina burkar varierar kommer du behöva en dist med brett hårdvarustöd, till exempel Ubuntu.

ELLER SUSE LINUX!!!
Citera
2009-02-25, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israeli777
ELLER SUSE LINUX!!!

Både SuSE och Redhat har lösningar för att skapa filer som kan användas för att återskapa dom tidigare installationsstegen.

Jag har byggt en sån iso förut som man bara stoppar i skivan så kör den installationen automagiskt, min tar typ 15-20min inkl uppsättning av mjukvaran
Citera
2009-02-25, 12:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Kanske funkar men grub kommer inte komma korrekt i alla fall, så du får manuellt installer det, tror jag...

Det beror på var man lägger grub. Det är inga problem att installera så om man vill.

I de flesta distar är det ganska lätt att skapa konfigurationsfiler som används för installera flera maskiner med samma typ av inställningar. Installationen kan då initieras med diskett eller usb-minne och läsas t.ex. via nätet från en central server eller t.ex. ftp-server på nätet. Men vill man multicasta ut disten så får man använda ghost eller en ghost-kopia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in