• 1
  • 2
2009-01-01, 21:02
Medlem
HRCs avatar
Funderar på att omskola mig till A & D-terapeut. Vilken utbildningsanordnare skall jag välja tro? Har hittat två stycken som verkar bra, Bergströms och CEAN. Denna typ av utbildning är inte CSN-berättigad så det blir till att köra på distans under tre år och jobba samtidigt. Finns här någon med erfarenhet av dessa utbildningar som kan berätta lite mer/ge tips? Tacksam för all feedback.

Och vad betyder SJI i "Diplomerad A-terapeut SJI"? Har inte hittat något på nätet. Är denna titel något värd när man sedan ska ut på arbetsmarknaden? (Fast med den takt som beroendeproblematiken ökar i samhället lär det inte direkt bli brist på jobb för sådana terapeuter framöver... )
Citera
2009-01-01, 21:44
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Funderar på att omskola mig till A & D-terapeut. Vilken utbildningsanordnare skall jag välja tro? Har hittat två stycken som verkar bra, Bergströms och CEAN. Denna typ av utbildning är inte CSN-berättigad så det blir till att köra på distans under tre år och jobba samtidigt. Finns här någon med erfarenhet av dessa utbildningar som kan berätta lite mer/ge tips? Tacksam för all feedback.

Och vad betyder SJI i "Diplomerad A-terapeut SJI"? Har inte hittat något på nätet. Är denna titel något värd när man sedan ska ut på arbetsmarknaden? (Fast med den takt som beroendeproblematiken ökar i samhället lär det inte direkt bli brist på jobb för sådana terapeuter framöver... )

Det borde finnas hyfsade möjligheter till arbete. Många behandlingshem drivs (tyvärr) av outbildade människor som ser möjlighet att tjäna en hacka. Politiker har länge underprioriterat denna verksamhet och därför sålt ut det till lägstbjudande utan någon vidare kvalitetskontroll.
Där spann jag på lite men det ger iallafall en bakgrund till varför du inte behöver 12 års utbildning till psykiater för att få arbete inom området.
Citera
2009-01-02, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRC

Tror att SJI står för svenska jellinekinstitutet som grundades av just "Bergströms". Står mer om det på deras hemsida.
Citera
2009-01-02, 12:23
Medlem
slrslrs avatar
Vad är detta för typ av jobb, pratar man med folk om deras missbruk osv?
Citera
2009-01-02, 13:28
Medlem
Gå en beteendevetenskaplig (alt socionom) utbildning på högskolan i ställe. bredare utbildning i fall du ändra dig i framtiden, för det finns mängder med arbete att välja mellan efteråt. (beroende på vilket huvudämne och inriktning du väljer)
Citera
2009-01-02, 17:48
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Vad är detta för typ av jobb, pratar man med folk om deras missbruk osv?

Det finns olika sätt att använda sina kunskaper. Man kan vara föreståndare för ett behandlingshem eller leda grupper med missbrukare som vill lägga av i öppen eller sluten regi via behandlingar som kommunen el. motsv. arrangerar. Kanske starta eget och vända sig till näringslivet. Gemensamt är att man arbetar nära tillsammans med olika slags missbrukare som vill lägga av eller har blivit LVM:ade. Men visst, mycket prat blir det ju: "Jaha gruppen, har ni varit nyktra och duktiga i helgen då? Jaså inte du Klara-Bella, vill du prata om det?" o.s.v. Är nog ett givande jobb men samtidigt ganska krävande. Missbrukare kan vara rätt jobbiga människor.
Citera
2009-02-24, 13:27
Medlem
Utbildning till alkohol/drog terapeut med studiestöd?

Hej som topic lyder , undrar finns det några sådana?
Dem jag hittar på studentum.se är alla sådana man får bekosta själv , vet inte riktigt hur det funkar men antar att man får ta lån via någon annan än CSN då med dyra räntor m.m? Eller hur funkar det.

Mvh
Citera
2010-03-01, 13:42
Medlem
Här är en universitetutbildning som är studiestödsberättigad http://www.studentum.se/ungdoms_och_...aard_93383.htm
Citera
2010-03-01, 13:44
Medlem
och en YH-utbildning http://www.studentum.se/socialpsykia...e_yh_75323.htm

eller folkhögskoleutbildning http://www.studentum.se/behandlingsa...kurs_74620.htm
Citera
2010-03-01, 14:31
Moderator
Semesters avatar
Sammanfogar med tidigare tråd. Flyttar till Utbildning & Studier.
/Mod
Senast redigerad av Semester 2010-03-01 kl. 14:34.
Citera
2013-06-25, 03:39
Medlem
utan.att.stannas avatar
En gammal tråd men gör ett försök. Det finns faktiskt numera en beroende och missbruks utbildning. Master i beroende på Göteborgs Universitet, där man väljer inriktning psykologi eller sociologi. Är själv lite intresserad av den med psykologiinriktning. Är det någon som har minsta erfarenhet eller tankar kring denna och arbetsliv för studenterna efteråt? Även forskning kan vara intressant men det är knappast nåt jag räknar med att bli antagen till..
Citera
2013-06-27, 22:36
Medlem
utan.att.stannas avatar
Nono? Ingen anning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto