2023-10-20, 22:07
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Och vad händer i framtiden om alla kungens barnbarn gifter sig med ofrälse? Han har åtta barnbarn och det lär väl inte bli fler. Kan vi då räkna med åtta framtida ingifta prinsar och prinsessor?
Kungen kickade ju ut Carl Philips och Madeleines barn ur kungahuset för några år sedan.
Citat:
Fem av kungens barnbarn kommer inte längre att tillhöra kungahuset. Det gäller Prins Carl Philips två barn, samt prinsessan Madeleines tre barn som därmed förlorar status som kungliga högheter. Prins och prinsessbarnen kan inte förvänta sig att få sina levnadskostnader betalda via apanaget, det berättades på en presskonferens på Kungliga slottet under måndagen
Citat:
Att barnen kommer fortsätta att vara medlemmar av kungafamiljen och behålla sina hertig- och hertiginnetitlar (hertig av Södermanland, hertig av Dalarna, hertiginna av Gotland, hertig av Ångermanland, hertiginna av Blekinge). Samt behålla sina prins-och prinsesstitlar. Deras titlar kommer dock inte att föras vidare till make eller maka i framtiden.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/ku...set-1.18928271

Så de som Carl Philips och Madeleines barn gifter sig med kommer alltså inte att bli prinsar och prinsessor.
Citera
2023-10-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Kungen kickade ju ut Carl Philips och Madeleines barn ur kungahuset för några år sedan.

Så de som Carl Philips och Madeleines barn gifter sig med kommer alltså inte att bli prinsar och prinsessor.

Men om Carl Philips och Madeleines barn gifter sig med varandra, tycker jag att deras barn är tillräckligt kungliga, för att få vara med i kungahuset.
Citera
2023-10-21, 13:39
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:

Tur är väl det! Jag tycker att det finns för många redan i nuläget. HKH eller inte, deras titlar kommer ändå att öppna en massa dörrar i framtiden.

Men för att återgå till min ursprungliga fråga, är det alltså så här:

man gifter sig med kronprinsessa = blir prins
kvinna gifter sig med prins = blir prinsessa
man gifter sig med prinsessa = blir prins???

Så för en man är det m a o ingen skillnad mellan att gifta sig med en kronprinsessa eller en prinsessa, de blir båda prinsar???
Senast redigerad av PrincessAnne 2023-10-21 kl. 13:41.
Citera
2023-10-21, 20:38
Medlem
Citat:
Tur är väl det! Jag tycker att det finns för många redan i nuläget. HKH eller inte, deras titlar kommer ändå att öppna en massa dörrar i framtiden.

Men för att återgå till min ursprungliga fråga, är det alltså så här:

man gifter sig med kronprinsessa = blir prins
kvinna gifter sig med prins = blir prinsessa
man gifter sig med prinsessa = blir prins???

Så för en man är det m a o ingen skillnad mellan att gifta sig med en kronprinsessa eller en prinsessa, de blir båda prinsar???
Så är det. Kronprins är nämligen högre i rang än kronprinsessa och en ingift kan aldrig få högre status än en blivande regent.
Citera
2023-10-22, 12:53
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moneyberry
Så är det. Kronprins är nämligen högre i rang än kronprinsessa och en ingift kan aldrig få högre status än en blivande regent.

Hmm...så vi har alltså bara Chris karriärambitioner att tacka för att vi inte har en "prins Christopher av Sverige" i dag...

Egentligen har jag ingenting emot honom. Han verkar intelligent och har uppenbarligen integritet. Han har ingen önskan att utnyttja sina kungliga kopplingar för att göra karriär. Han vill stå på egna ben och inte sola sig i den kungliga glansen. På det sättet är han och Sofia varandras raka motsatser. Jag hoppas för hans skull att han aldrig behöver flytta till Sverige!
Citera
2023-10-23, 18:13
Moderator
Dr Kings avatar
I veckans avsnitt av Språket i P1 pratar de om överklassens språk och kommer då in på att Madeleine har ett rejält överklasspråk medan Victoria talar som ”folket”.
Citat:
Det är en ganska stor kontrast mellan kronprinsessan Victoria och prinsessans Madeleines tal, säger Jenny Öqvist som forskar om klass och språk.

Prinsessan Madeleines använder flera överklassdrag i sitt språk, som ett dämpande eller surrande i-ljud, även kallat Lidingö-i och ett öppet och främre långt a-ljud. Men kronprinsessan Victoria använder knappt några sådan markörer alls i sitt språk.
https://sverigesradio.se/avsnitt/kro...om-overklassen
Citera
2023-10-23, 21:22
Medlem
Citat:
I veckans avsnitt av Språket i P1 pratar de om överklassens språk och kommer då in på att Madeleine har ett rejält överklasspråk medan Victoria talar som ”folket”.

https://sverigesradio.se/avsnitt/kro...om-overklassen
Beror nog på att Victoria har gått på omfattande mediaträning och lärt sig hur man talar för att nå ut.
Citera
2023-10-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moneyberry
Beror nog på att Victoria har gått på omfattande mediaträning och lärt sig hur man talar för att nå ut.
Ja plus att hon hänger med Ockelbo. När hon var yngre (tonåring) talade hon mer som Madeleine.
Citera
2023-11-08, 15:11
Medlem
PrincessAnnes avatar
Alla som hoppats få se Madeleine och Chris vid årets Nobelfest kan nu se sig snuvade på konfekten igen. Ur Svensk Dam:

Att de missar Nobelfesten 2023, är fjärde året i rad för Madeleine, och sjätte för Chris O'Neill. Och givetvis påverkar detta kungafamiljen direkt, som måste dra ett större lass.

Frågan är på vilket sätt kungafamiljen måste dra ett större lass i deras frånvaro???

Jag börjar mer och mer undra om Sverigeflytten någonsin blir av. Snart fyller Leonore tio och borde vara rejält amerikaniserad vid det här laget.
Citera
2023-11-08, 16:10
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Alla som hoppats få se Madeleine och Chris vid årets Nobelfest kan nu se sig snuvade på konfekten igen. Ur Svensk Dam:

Att de missar Nobelfesten 2023, är fjärde året i rad för Madeleine, och sjätte för Chris O'Neill. Och givetvis påverkar detta kungafamiljen direkt, som måste dra ett större lass.

Frågan är på vilket sätt kungafamiljen måste dra ett större lass i deras frånvaro???

Jag börjar mer och mer undra om Sverigeflytten någonsin blir av. Snart fyller Leonore tio och borde vara rejält amerikaniserad vid det här laget.
Bordsplaceringen vid banketten blir väl komplicerad när de fattas, när de räknas med att vara bordsdam och bordsherre till två av gästerna. Något annat kan jag inte tänka mig.

Kungen och Drottningen tycker nog att de inte uppfyller deras önskan om att närvara och kallar det för att dra ett större lass.
Citera
2023-11-08, 21:48
Medlem
Citat:

Huset ligger i alla fall ute till försäljning igen läste jag.
Citera
2023-11-10, 13:22
Medlem
Citat:

Att kungen har lätt svårt för det där med vad arbete egentligen är. Nobelfesten är alltså ett privat partaj där han är speciellt inbjuden.

Är det någon som har en länk till något där Leonore faktiskt talar? Eller ska vi börja förutsätta att hon är efterbliven på riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in