Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-02, 10:42
  #301
Medlem
otukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Massinvandringen var knappast ett problem på 70 talets Irland. De hade ingen massinvadring och det var inte en fråga.

IRA slogs för ett självständigt irländskt land. Kan det bli mer nationalistiskt? De kanske inte har en lika sträng definition av irländare som andra nationalister men IRA är definitivt kulturnationalistiskt. IRA slåss för sitt lands frihet ifrån imperialism, kapitalism och utländskt inflytande.

När jag besökte casapound i somras träffade jag fd IRA folk som nu har gått med i casapound. fd IRA och casapound har länge haft bra kontakter. Casapounds lokaler är fulla av IRA halsdukar, t shirts, fanor, bilder och annat intressant.

Bobby Sands Trust gillar inte casapounds flört med "the cause".

http://www.bobbysandstrust.com/archi...ational/page/4
Citera
2014-06-03, 11:49
  #302
Medlem
Hur började konflikten, hur har den sett ut och hur ser den ut idag? Hur kan man koppla in termen imperialism gällande konflikten på Nordirland? Konflikten på Nordirland innefattar både kulturella, religiösa och materiella motiv, hur hänger dessa ihop? Vad ser du för lösningar på konflikten? Och hur skulle du undvika liknande konflikter?

Tack!
Citera
2014-06-04, 03:53
  #303
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmaqtin
Hur började konflikten, hur har den sett ut och hur ser den ut idag? Hur kan man koppla in termen imperialism gällande konflikten på Nordirland? Konflikten på Nordirland innefattar både kulturella, religiösa och materiella motiv, hur hänger dessa ihop? Vad ser du för lösningar på konflikten? Och hur skulle du undvika liknande konflikter?

Tack!
Antar att du har en uppsats att skriva. Wikipedia ar din van.
Citera
2014-07-29, 00:37
  #304
Medlem
TheTranceMans avatar
Intressant tråd ska nog läsa mycket i den i natt.
Citera
2015-01-27, 17:20
  #305
Medlem
spknoises avatar
For er som bor i Belfast vilka av de etniska grupperna brukar anses som trevligast? Min chef som jag hade i Kanada var Ulster Scot, alltsa protestant. Jag sjalv tyckte att han kunde vara valdigt arrogant och dryg pa ett vis och extremt pro-brittisk (till och med mer an britter i england). Han hade iaf valdigt mycket pengar, sa jag har konspirerat att han har kontakter med Ulster Force
Citera
2015-08-29, 20:19
  #306
Medlem
116-Sofias avatar
Vad har hänt dem senaste åren? Skulle vara trevligt att få liv på denna tråd
Citera
2016-04-30, 13:26
  #307
Medlem
sebno1s avatar
Hur ser det ut nu när det är 100 år sedan det blev inbördeskrig?

Sett att det är större demonstrationer än åren innan under parollen "unfinished revolution, unfinished business"

https://m.youtube.com/watch?v=6g3iqZXuHug

https://m.youtube.com/watch?v=6BbbR_j5eqM
Citera
2017-06-10, 16:42
  #308
Medlem
DoungAs avatar
DUP bildar regering ihop med Theresa May(Tories).
Kvar står Sinn Fein, gamla IRA-soldater. Dett finns också grenar kvar av IRA som är vilande som fyllts på med yngre folk med åren.
Kommer konflikten blossa upp igen?

DUP är ju Pro-britian och brittiska hovet.
Sinn Fein är republikaner som vill ha ett självständigt Irland som inte är en del av Storbritannien.
Vad jag förstår vill Sinn Fein också vara kvar i EU. Men låter det vara osagt, för jag hittade inget eget uttalande av dem.
Citera
2019-10-02, 00:02
  #309
Medlem
400Bens avatar
Har en fråga som vem som helst som sitter på kunskapen får svara på

Vad är fördelarna/nackdelarna hos de båda sidorna?

Att tillhöra Irland förstår jag innebär frihet och ett enat Irland
Att tillhöra Storbritannien förstår jag innebär en ekonomisk vinst, visst?

Kan någon utveckla mer! Aldrig fattat för och nackdelarna

Många stödjer ju ett Nordirland som tillhör Irland men vill inte få det genom våld vilket man väl kan förstå.

Vad är det som gör att vissa brinner så starkt för att tillhöra Storbritannien? Att vissa brinner så starkt för att tillhöra Irland?

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2019-10-02 kl. 00:06.
Citera
2024-04-16, 18:06
  #310
Medlem
swimp78s avatar
När jag såg på dokumentärserien på svt som går nu - så får jag intrycket av att just katolikerna i den är "white trash" och att det handlar mycket om det

I ALLA arkivfilmer så går brittiska soldater runt VADANDE i ungjävlar. Hela gäng med dagisbarn springer omkring helt utan vuxnas ansvar. Hur mycket det än brinner bilar, alltid stora flockar med ONGJÄVLAR som är mellan 6-12 år gamla. De kastar bajs på soldaterna, sjunger nidramsor osv. Mycket av de sk kravallerna verkar handla om flockar av småbarn och white trash ungdomar som inte har nån ungdomsgård. Antagligen är deras föräldrar alkoholister och arbetslösa

Det är min tolkning av konflikten i nordirland iaf.

Katolikerna är WT som har enorma mängder ungar som de inte kan försörja, och de är lågutbildade och arbetslösa. Deras WT-ongar ställde till med jävulskap. IRA blev ett sätt för dessa WT att kaxa sig och ha nåt att göra. Sen kom förstås bitterhet och hämdbegär in..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback