Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-02-23, 12:31
  #1
Medlem
dominaxs avatar
Denna Faq är skriven av Muckan.
https://www.flashback.org/showpost....postcount=7653


1. Vad är VLCD
SVAR: VLCD står för Very Low Calorie Diet altså Väldigt få kalorier diet. Poängen är altså att kroppen ska få i sig alla nödvändiga ämnen/vitaminer etc men bara ett minimum av kalorier.

2. Hur fungerar VLCD:
SVAR: Steg 1 När kroppen inte får tillräckligt mycket kolhydrater så måste den se sig om efter alternativa energiresurser. Då tar den först allt glykogen och bränner det till energi
Steg 2. När dessa energiförråd är slut så måste kroppen få energi från annat håll, nämligen fettet. Då producerar kroppen stora mängder KETONER som i en process som kallas Ketos omvandlar fett till energi

3. Är en ketogen diet farlig???
SVAR: Nej, MEN man måste vara noga med att man får i sig tillräckligt med vitaminer/spårämnen etc

4. "Men jag har ju hört att ketos är farligt???"
SVAR: Det som du med all säkerhet har hört är att KETOACIDOS är farligt vilket det är. MEN, ketoacidos kan bara förekomma hos personer med Typ 1 Diabetes. Så är du i övrigt frisk är det ingen risk för Ketoacidos. Tvekar du eller har du andra sjukdomar som kanske kan komma i vägen så uppsök läkare och fråga (i 99% av fallen borde det inte vara ngt problem).

5. Kommer du att förlora muskler med en Ketogen Diet?
SVAR: Beror på. Om du inte tränar dina muskler sammtigt som du går en VLCD kur så kan du tappa mycket muskler. MEN om du samtidigt som du dietar "underhållstränar" dina muskler (inget byggande, bara hålla igång) så kan muskelsvikten förebyggas. Tränar du intensivt på gymm under en VLCD Kur borde du fundera på att ta ett proteintillskott.

6. Måste jag motionera under en VLCD kur??
SVAR: Ja det måste du, för 2 anledningar:
1. Du ökar åtgången av kalorier, håller konditionen igång och minskar snabbare i vikt
2. Du vänjer dig vid att röra på dig mera, så när du avlutar VLCD kuren kommer det vara mycket enklare att föra en sund livsstil.

6.5 Kan/Borde jag styrketräna under en VLCD kur?
SVAR: JA, det kan och borde du. Dock kan du INTE bygga muskler. Syftet med styrketräning är (förutom ökningen av kaloriåtgången) är att hålla musklerna igång. Då sänds signaler till hjärnan att musklerna behövs och du kommer därmed inte tappa lika mycket muskelmassa. ALTSÅ: Styrketräna med måtta men förvänta dig inte några stora resultat.


7. Kan jag äta "riktig" mat under en VLCD kur???
SVAR: Beror på: De första 4 veckorna borde du bara äta VLCD pulvret för att maximera resultatet. Efter detta kan du börja med att byta ut ett pulvermål mot ett riktigt mål mat för att sen långsamt gå över tillen normal sund livsföring.

8. Något annat viktigt i matväg??
SVAR: JA, drick MYCKET VATTEN. Drick minst 2-3 liter utöver det som du får i dig genom VLCD kuren. Detta är till för att rensa ut alla Slaggprodukter som bildas under ketosen. Detta är mycket viktigt, annars minskar du inget i vikt!!!

9. Vilka Typer av VLCD dieter fins det??
SVAR: De tre vanligaste som du kommer att stöta på är: Nutrilette, Naturdiet och Cambridge Dieten. Konceptet för alla tre är samma, dock varierar metoden minimalt.

10. Till vem riktar sig VLCD kuren??
SVAR: Främst till gravt överviktiga personer, altså personer med mer än 10-20 kilos övervikt.

11. Vad händer om jag äter riktig mat flera dagar i rad under en VLCD kur??
SVAR: Fysiskt: om du bara äter pyttelitet (typ ett äpple vindruvor en banan etc) så händer inte så mycket. Det enda som kan hända är att magen inte känner sig så bra, då den inte är van längre vid fast kost. Men äter du mycket "riktig mat" så kan du komma ur ketosen och börja bygga dina glykogen förråd igen. Då har du förstört dieten och du borde genast återgå till bara pulver. Notera dock att ett enstaka mål riktig mat i veckan inte är så farligt, så länge det stannar vid det enstaka målet!!
Psykist: Du vänjer dig vid riktig mat igen och kommer att känna ett sug efter din vanliga kost och kommer därmed ha mycket svårt att återgå till ren pulverdiet.

12. Vad händer de första dagarna i dieten?
SVAR: Omställningsperioden gör att man kan känna sig lite trött, yr, lätt irrritabel etc när man går in i ketos. Så har ni dessa symptom de första 3-5 dagarna är det helt normalt(kan vara upp till en vecka). Kvarstår dessa symptom bör man dock avbryta kuren och uppsöka läkare.

13. Var kan jag få tag på en VLCD kur??
Nutrilette och Naturdiet kan du köpa i de flesta livsmedelsbutikerna, medan Cambridgekuren måste köpas genom en rådgivare. Googla Cambridgedieten för mer info.

14. Hur mycket vikt kan jag tappa??
Egentligen hur mycket du vill beroende hur lång tid du går på dieten (var dock försikig att du inte tappar för mycket, håll dig till rekomendationerna och SUND FÖRNUNFT)

15. Hur snabt kan jag tappa vikten??
SVAR: Den första veckan kommer u tappa ca 4 kilo för allt glykogen försvinner och alltvatten som är bundet till det. Sen kan du förvänta dig en viktminskning på ca 2-högst 3 kg i veckan om du kör strikt kur och motion. OBS 1. Alteftersom du tappar vikt kommer du nå olika platåer(faser utan viktminskning) som kan vara från 3 dagar till en vecka. Misströsta inte, om du bara håller dig till dieten (och motionen) så kommer viktminskningen fortätta om några dagar.
OBS 2. När du närmar dig din målvikt (ca 5-7 kg) så kommer viktminskningen sakta in pga att kroppen håller hårdare i de sista fettreserverna. Rådet är samma, håll dig till dieten så blir det bra.

16. Kan man dricka alkohol under en VLCD kur?
SVAR: NJA, Du kan, men du borde inte. 1. Du kommer få en jäklig baksmälla då kroppen inte har fast föda i sig. 2. Alkoholförbränningen går före fettförbränning i kroppen, så medans du bränner alkohol minskar du inte i vikt. Känns onödigt att missa den tiden.
3. Alkohol brukar akkompanjeras med massa mat och snaks, som kan vara svåra att motstå. Så var mycket försiktig

17. Vad får man dricka (alkoholfritt) under en VLCD kur?
SVAR: Helst bara vatten. Drick ca 2-3 liter utöver det som du har i ”maten”. Du kan dock dricka svart kaffe (UTAN mjölk och socker, men med högst EN droppe grädde). Sedan kan man dricka Tee också, väldigt bra då man kan variera väldigt mycket(dock även här; UTAN socker och mjölk)

18. Hej, jag är 16 år gammal och vill få bort 3 kg från höfterna. Kan jag gå på VLCD?
SVAR: NEJ, Det kan/ska du inte. 1. Du har alldeles för lite övervikt. 2. Du är inte (fysiskt sett) vuxen. Även om jag inte är läkare så skulle jag inte med gott sammvete rekomendera VLCD till minderåriga (om det inte är ordinerat av läkare och övervakat) pga att de fortfarande växer (behöver massa energi).
3. Med VLCD bränner du fett i allmänhet inte från ett visst ställe, så att säga (för en tjej) att man vill minska höfterna och behålla resten (bröst/rumpa) är bara trams. Kroppen tar fett från överallt.

19. Jag går på VLCD men jag har små-ätit lite godis chips etc. Hur påverkas dieten?
SVAR: Den påverkas mycket negativt. Av 2 anledningar: 1. Du ökar intaget av kalorier, därmed försämmras ketosen (du kanske till och med kommer ur ketosfasen = VÄLDIGT dåligt)
2. Du visar att du inte egentligen kan ställa om dit liv från nyttigt till sundt. Om du fortsätter att leva som innan dieten så kommer du gå up den tappade vikte på nolltid igen = Allt var förgäves

20. Men får jag små-äta nyttiga saker(frukt grönsaker etc) då??
SVAR: Nja; Du borde inte. Men om du absolut inte kan motstå så ta ett äpple eller en (LITEN)bit skinka. Men kom ihåg att VLCD är lika mycket psykiskt som fysiskt....

21. HJÄLP! Jag har gått upp 1 kg nu på morgonen! Jag vill ju gå ner!
SVAR: Lugn, kroppsvikten kan variera upp till 2 kg under en dag. Allt beroende på hur mycket du har druckit, om du har varit på dass (särskillt nr 2) och lite annat. Så tips: 1. Väg dig alltid på samma tid, lämpligen på morgonen efter att du har sovit. 2. kolla inte vikten dagligen, utan veckovis. Då får du en mycket bättre bild av din viktminskning. Plus, stirra dig inte blind på vågen, kolla midjemått också, där kommer du se förändring...
Citera
2009-02-23, 14:13
  #2
Medlem
Axons avatar
Mycket bra!

/Axon
Citera
2009-02-23, 16:26
  #3
Medlem
smhi2s avatar
Bra och informativ. Sticky kanske?
Citera
2009-02-23, 17:42
  #4
Medlem
koopas avatar
Not another vlcd post var min första tanke.
Fram med glue.
Citera
2009-02-24, 09:27
  #5
Medlem
Zhacks avatar
Mycket bra FAQ, klister behövs!

En fråga om det är ok att ställa det här;
Om man går på VLCD kur men äter proteiner och fetter (maträtter som innehåller stora mängder av det och små mängder kolhydrater, t ex tonfisk, kyckling, keso etc) kommer ketosen att "förstöras" av de små mängder kolhydrater man får i sig?
Citera
2009-02-24, 09:55
  #6
Medlem
dominaxs avatar
Någon som vet hur det går med ketos om man dricker protein drinkar (whey-80) utan kolhydrater?
Citera
2009-02-24, 12:18
  #7
Medlem
koopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dominax
Någon som vet hur det går med ketos om man dricker protein drinkar (whey-80) utan kolhydrater?
Håller man nere kcal är det nog lugnt.
Citera
2009-02-24, 13:43
  #8
Medlem
Muckans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhack
Mycket bra FAQ, klister behövs!

En fråga om det är ok att ställa det här;
Om man går på VLCD kur men äter proteiner och fetter (maträtter som innehåller stora mängder av det och små mängder kolhydrater, t ex tonfisk, kyckling, keso etc) kommer ketosen att "förstöras" av de små mängder kolhydrater man får i sig?


Först, Bra initiativ Dominax!!!

Sen, som andra redan har sagt så gäller det totala energiinehållet i maten. Är det under ca 300kcal (du äter ju inte bara ett mål om dagen) så är det inget problem. MEN, 2 saker är viktiga:
1. Kroppen använder inte bara fett/kolhydrater etc till som energi utan även proteiner. Så knaprar du i dig massa proteiner men inget fett/kolydrater så kommer du inte att stanna i ketosen(om totalintaget av kcal är over 800kcal).
2. En VLCD kur är lika mycket psykisk som den är fysisk. Om du verkligen vill gå ner i vik och hålla den måste du inte bara ställa om kroppen utan änven i hjärnan. Du MÅSTE lära dig att säga nej till at även om kroppen skriker efter mat under VLCD kuren. För klarar du inte det så kommer du inte kunna motstå den extra portionen vid middagen, eller att inte beställa en stor pommes istället för en liten etc. Och vips så är du uppe i samma mösnter igen och du kommer vara fet igen på 5 röda sekunder!!!!
Citera
2009-02-24, 13:57
  #9
Medlem
Tack! Nu har jag verkligen fått upp ögonen för detta.
Citera
2009-02-25, 11:50
  #10
Medlem
dominaxs avatar
Citat:
8. Något annat viktigt i matväg??
SVAR: JA, drick MYCKET VATTEN. Drick minst 2-3 liter utöver det som du får i dig genom VLCD kuren. Detta är till för att rensa ut alla Slaggprodukter som bildas under ketosen. Detta är mycket viktigt, annars minskar du inget i vikt!!!
Dom där litrarna vatten, är det per dag?
Citera
2009-02-25, 13:07
  #11
Medlem
Muckans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dominax
Dom där litrarna vatten, är det per dag?

Ja, dom literna är per dag!! Dricker du inte tillräckligt så kan du få huvudvärk. Plus att alla slaggprodukter som produceras under ketosen kan inte komma ut, så 1 du minskar inte i vikt lika mycket plus att det inte kan vara nyttigt att ha allt detta i kroppen. Ett tips är att kolla på urinen när du kissar. Ju ljusare destå bättre. Så börjar den närma sig brun så ligger du väldigt risigt till.
Sen kan du ju dricka en halvliter inför varje måltid. Om du har 6 måltider så blir det ju 3 liter redan där. Sen kanske du dricker en halvliter vid träning eller ngt sådant så då är du uppe i rätt mängd.
Citera
2009-02-25, 22:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muckan
Ja, dom literna är per dag!! Dricker du inte tillräckligt så kan du få huvudvärk. Plus att alla slaggprodukter som produceras under ketosen kan inte komma ut, så 1 du minskar inte i vikt lika mycket plus att det inte kan vara nyttigt att ha allt detta i kroppen. Ett tips är att kolla på urinen när du kissar. Ju ljusare destå bättre. Så börjar den närma sig brun så ligger du väldigt risigt till.
Sen kan du ju dricka en halvliter inför varje måltid. Om du har 6 måltider så blir det ju 3 liter redan där. Sen kanske du dricker en halvliter vid träning eller ngt sådant så då är du uppe i rätt mängd.


Okej, jag har cirka 10 kg övervikt att tappa..
Har ett par lådor med nutrillette hemma i skafferiet, tänkte följa en vlcd kur.

Behöver jag köpa några extra vitamintillskott eller liknande? Isåfall vad?

Eller ska jag bara leva på dessa pulverpåsar och vatten närmaste månaderna?

Tacksam för svar!

Hälsningar Daniel
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback