Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-02-23, 04:24
  #1
Medlem
EliasAlucards avatar
http://news.cnet.com/amazons-kindle-2-leaked/

Ja, vad tror ni om framtidsutsikterna för att läsa böcker i form av denna minihanddator (som bygger Linux)? Kommer den att revolutionera bokläsandet, och kommer den att vara miljövänligare för träd och sådant?

Se även: http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Kindle
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2009-02-23 kl. 04:26.
Citera
2009-02-23, 11:52
  #2
Medlem
Khapis avatar
Varför skulle just andra generationen vara ersättaren för pappersböcker? Det har redan funnits en första generations Kindle. Men visst, digitalbokläsaren är här för att stanna. Så fort de fått ett rimligt pris så köper jag en, jag ser faktiskt fram emot det. Det vore underbart att bara knalla in på bok-iTunes och välja mellan tiotals miljoner böcker och ladda hem instantly, troligtvis till ungefär halva priset av en pocketbok idag (lär ju knappast vara så att de lägger sig på en inbunden boks prisnivå).

Dock tror jag inte att just Kindle, och framförallt inte andra generationen (man måste lämna in den på fabrik för att byta batteri, vilket kostar skjortan) är framtiden. Tror mer på en digitalbokläsare som är mindre och inte har ett onödigt tangentbord heller. Typ som Cybook:en.
Citera
2009-02-23, 12:02
  #3
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
som bygger Linux
Faen, missade ett .
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Varför skulle just andra generationen vara ersättaren för pappersböcker? Det har redan funnits en första generations Kindle. Men visst, digitalbokläsaren är här för att stanna. Så fort de fått ett rimligt pris så köper jag en, jag ser faktiskt fram emot det. Det vore underbart att bara knalla in på bok-iTunes och välja mellan tiotals miljoner böcker och ladda hem instantly, troligtvis till ungefär halva priset av en pocketbok idag (lär ju knappast vara så att de lägger sig på en inbunden boks prisnivå).

Dock tror jag inte att just Kindle, och framförallt inte andra generationen (man måste lämna in den på fabrik för att byta batteri, vilket kostar skjortan) är framtiden. Tror mer på en digitalbokläsare som är mindre och inte har ett onödigt tangentbord heller. Typ som Cybook:en.
Jag vet inte riktigt, är inte så insatt i Kindle-projektet. Men tanken verkar god. Egentligen är väl Kindle ganska onödigt,och det bör fungera lika bra att läsa från datorn, men Kindle verkar vara mer optimerad för att läsa e-böcker, och batteritiderna håller i två veckor mellan laddningarna. Det är ju lite overkill att läsa e-böcker från datorn när man kan göra det med en maskin byggd och gjord med bokläsande i åtanke.

Men första generationen Kindle, den har inte haft någon större succé eller? Beror det på priset eller vad är problemet? Var kommer Kindle 2 lyckas där Kindle misslyckades?
Citera
2009-02-23, 14:26
  #4
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Men första generationen Kindle, den har inte haft någon större succé eller? Beror det på priset eller vad är problemet? Var kommer Kindle 2 lyckas där Kindle misslyckades?

Om jag minns rätt så lanserades den första generationens Kindle för ungefär ett och ett halvt år sedan. Det var väldigt ovanligt med diskussioner om digitalbokläsare då, precis som det är idag. Skillnaden är väl att det är lite mer vanligt idag.

Det var inget särskilt fel med första generationen, den andra generationen är bara en uppdatering. Troligtvis kommer femte generationen slå på stort, inte för att den kommer att vara tekniskt fulländad, utan på grund av att det vid det laget kommer att finnas en stor marknad för e-böcker som folk fått upp ögonen för. Jag är dock fortfarande skeptisk till att det är just Kindle som kommer att visa vägen, det kommer nog att finnas bättre alternativ på marknaden framöver.
Citera
2009-02-23, 16:59
  #5
Medlem
BaalZeBubs avatar
Av de olika läsarna ser iRex produkter och Readius trevligast ut, tycker jag. Men än så är de dyra.

http://en.wikipedia.org/wiki/E-book_reader

http://www.irextechnologies.com/products
http://www.youtube.com/watch?v=AxUnY9eD4xM

Readius
http://www.youtube.com/watch?v=t4tdtzyjFnY
Citera
2009-02-23, 21:56
  #6
Medlem
snapcases avatar
Trots att jag är luddit när det gäller böcker och litteratur så är jag lite nyfiken på den nya generationen e-bokläsare. Det skulle vara intressant att testa en för att se hur det känns för ögonen. Om det skulle vara bekvämt så kan jag tänka mig en som komplement till pappersböcker eftersom jag alltid släpar med mig minst en bok. Det skulle vara en vinst att slippa släpa på tegelstenar när man läser t.ex De välvilliga eller Shantaram. Möjligheten att ha en stor mängd böcker tillgängligt är även lockande.
Citera
2009-02-24, 10:51
  #7
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Trots att jag är luddit när det gäller böcker och litteratur så är jag lite nyfiken på den nya generationen e-bokläsare. Det skulle vara intressant att testa en för att se hur det känns för ögonen. Om det skulle vara bekvämt så kan jag tänka mig en som komplement till pappersböcker eftersom jag alltid släpar med mig minst en bok. Det skulle vara en vinst att slippa släpa på tegelstenar när man läser t.ex De välvilliga eller Shantaram. Möjligheten att ha en stor mängd böcker tillgängligt är även lockande.

För att inte tala om den ekonomiska vinsten. En ny CD-skiva kostar runt 180 kronor, samma låtar kostar i digital form via iTunes ganska exakt runt hälften av det. Troligtvis lär samma princip råda när det gäller e-böcker, vilket man i och för sig redan nu kan se på Amazons Kindle-store.

Lättillgängligheten är också ett väldigt stort plus. Att bara kunna ladda hem det man vill ha snabbt och enkelt är ju roligare än att beställa saker från andra sidan jordklotet och behöva vänta 8 månader eller så. Sen att det troligtvis skulle leda till att en stor katalog växte fram, troligtvis större än de största bokhandlarnas idag är ju ett annat klart plus.

Personligen skulle jag inte ens sakna "känslan av en bok". Det är fortfarande texten som är intressant och pappersböcker är egentligen otympliga att hålla i under en längre stund, särskilt om boken är tjock och inbunden. Men antagligen så kommer e-bokläsaren att vara ett komplement, inte en ersättare, framöver.
Citera
2009-02-24, 14:23
  #8
Medlem
Aquabots avatar
Tycker det är betydligt skönare att sitta med en bok än att läsa på en skärm, men det kanske är skillnad på en sådan här mojäng och en datorskärm? Hur som helst så vore det skönt om man kunde ha en sådan här till kurslitteratur, så länge som man kan göra överstrykningar och anteckningar på sidorna.
Citera
2009-02-24, 15:28
  #9
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Tycker det är betydligt skönare att sitta med en bok än att läsa på en skärm, men det kanske är skillnad på en sådan här mojäng och en datorskärm? Hur som helst så vore det skönt om man kunde ha en sådan här till kurslitteratur, så länge som man kan göra överstrykningar och anteckningar på sidorna.

Nu vet jag inte om du jämför med att sitta i soffan med en bok eller att sitta på kontorsstolen och läsa framför datorn. Klart att det förstnämnda är bekvämare i så fall. Jag kan bara se att det skulle bli bekvämare med en digitalbokläsare. Skönt att bara trycka på en knapp för att byta sida till exempel. Väger mindre än böcker gör de också, och i ett mindre format. Jag vet dock inte hur ögonen reagerar på skärmen, men vad jag sett så ser det ut som att glo på papper. Inget bakljus och ingen reflektion på skärmen. Bokstäverna och bakgrunden ser "döda" ut, precis som på böcker.
Citera
2009-02-24, 17:37
  #10
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Tycker det är betydligt skönare att sitta med en bok än att läsa på en skärm, men det kanske är skillnad på en sådan här mojäng och en datorskärm? Hur som helst så vore det skönt om man kunde ha en sådan här till kurslitteratur, så länge som man kan göra överstrykningar och anteckningar på sidorna.
Det är precis det som är målet med dessa ebokläsare - att de ska kännas som en bok. Man ska kunna ha dem med sig i sängen, läsa på bussen eller i väntrummet med samma känsla.
Jag vet inte om de har lyckats så bra ännu. Men den dag de har gjort det är jag redo att osentimental kasta alla böcker, och ha världslitteraturen i min ficka.

Ett väsentligt tekniskt framsteg med ebokläsarna, som man ser i specifikationerna, är att de är pappersliknande. Med detta avses ännu inte att materialet skulle kännas som papper, utan det har att göra med hur de lyser. De strålar alltså inte på samma sätt som en bildskärm. De är inte heller passiva och försvinnande i solljus som gamla led-displayer. De har en skärpa och ett ljus som ligger så nära boktryck som det är tekniskt möjligt.
__________________
Senast redigerad av BaalZeBub 2009-02-24 kl. 17:40.
Citera
2009-02-25, 00:21
  #11
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Jag vet dock inte hur ögonen reagerar på skärmen, men vad jag sett så ser det ut som att glo på papper. Inget bakljus och ingen reflektion på skärmen. Bokstäverna och bakgrunden ser "döda" ut, precis som på böcker.
Det var framförallt det här jag tänkte på, man blir så trött i ögonen av att läsa på en datorskärm, men om det är ett av deras prioriterade områden så låter det onekligen lovande.
Citera
2009-02-25, 00:38
  #12
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Det var framförallt det här jag tänkte på, man blir så trött i ögonen av att läsa på en datorskärm, men om det är ett av deras prioriterade områden så låter det onekligen lovande.

Det är deras främsta prioriterade område, det är allt vad digitalbokläsare bygger på. Utan att de får ordning på den biten (vilket jag tror att de har grejat redan) så blir det inga digitalbokläsare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback