Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-09-21, 22:36
  #1
Medlem
Tjena. Ny på forumet o det e fett faschinerande måste jag säga.

Vill passa på att fråga om någon vet något om sickla området i Nacka.
Atlas Copco har ju rätt feta tunnlar där dom prov-spränger osv men jag har hört
att även en kommando-central lär finnas/fanns under Alphyddan/Sickla och lite
sådant. Någon som vet något mer om det här?
Citera
2003-09-22, 19:41
  #2
Medlem
Tror inte att Atlas Copco använder gruvan till att provspränga/borra i längre. Vad den används till nu vet jag inte, har dock hör nåt om att dom skulle ha byggt nån slags konferensrum där nere.







Kommando-central under Alphyddan? Aldrig hört talas om. Finns ju inga synliga portar ingångar iaf. Skulle ju iofs kunna vara så att man tar sig in via P-garaget högst upp i backen.

Annars är det närmaste man kommer elstationen under Finntorp, portarna ligger mittemot Nacka stn.

Tror även att det skulle kunna finnas intressanta saker inne på Akzo Nobels område, har dock aldrig varit inne och tittat.
Citera
2003-09-22, 19:59
  #3
Medlem
Ok tack för infon!
Jag har både kollat i garaget som tillhör Alphyddan och promenerat lite i området. Det finns lite märkliga luckor i marken längs stigen och även en millitär bunker eller likn uppe på toppen (efter sista huset uppe vid toppen)
+ Att jag hört en gammal "sägen" att ryssarnas bomb som sas släppas över sickla
va tänkt att förstöra centralen under Alphyddan.

Elcentralen vid Finntorp känner jag till men under Henriksdahlsberget finns en stor port precis vid stora rondellen som man ser när man åker förbi.

Så det skulle va intressant att veta om det finns något.

Ang Atlas Copcos tunnlar så jag har varit där nere på en guidad tur. Men tror konferans-salen o sådant ligger rätt centralt rätt under anläggningen... Annars e tunnlarna rätt tråkiga o sträcker väl sig 4 km lite hit o dit under sickla, men ganska centralt i cirklar under Atlas Copco området
Citera
2003-09-22, 20:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesthlm
Ok tack för infon!
Jag har både kollat i garaget som tillhör Alphyddan och promenerat lite i området. Det finns lite märkliga luckor i marken längs stigen och även en millitär bunker eller likn uppe på toppen (efter sista huset uppe vid toppen)

Ok, då lyckades jag missa det när jag kollade där.

Citat:
Elcentralen vid Finntorp känner jag till men under Henriksdahlsberget finns en stor port precis vid stora rondellen som man ser när man åker förbi.

Porten vid rondellen är en av ingångarna till Henriksdals Reningsverk.
Citera
2003-09-22, 20:28
  #5
Medlem
OK danke!

I övrigt i nacka då, till exempel hela Nacka resarvatet och delen uppemot Björkhagen och golfbanan. FInns det något intressant i dessa trakter?

Har gått rätt mycket i skogen, sett en del som jag undrat över, men inget jag fått bekräftat eller vet något om.
Citera
2003-09-22, 20:35
  #6
Medlem
Nja, vad skulle det vara tro? Finns ju iaf Sickla reningsverk och Nackamasterna. Det är vad jag kan komma på för tillfället.

Annars finns det ju lite bunkrar och bergrum nere vid Flaten, vet inte vad de används till.
Citera
2003-09-22, 20:43
  #7
Medlem
Jag och en polare va vid Nackamasterna förlängesen men till vår besvikelse låg bara en trist röd byggnad brevid o efter en stund kom en securitasbil o ronderade lite... vi stack. Men där fanns lite luckor o gångar ned i marken som verkade intressanta.
Citera
2003-09-22, 20:46
  #8
Medlem
Finns en tunnel in berget, längst ner i backen mot Hästhagen. Kanske lite intressantare än luckor? (Vad vet jag, har inte tänkt att ge mig in där ändå.)
Citera
2003-09-22, 20:48
  #9
Medlem
Tjaaa, jag hade inte heller tänkt att gå ner. jag nöjer mig mest att "veta" eller
att betrakta. Luckor i marken e väl lite suspekt så där, men den där tunneln lär ju bara va in till nåt litet elrum eller liknande som tillhör masterna.
Citera
2003-09-23, 01:10
  #10
Medlem
JakeTheSnakes avatar
"+ Att jag hört en gammal "sägen" att ryssarnas bomb som sas släppas över sickla va tänkt att förstöra centralen under Alphyddan."

Ryssarnas bomb, åtminstone en, av dom släpptes av släpptes i skogen vid långsjön av misstag. Huset som jag växte upp i blev träffat av splitter...
I skogen vid Nacka gymnasium, fast på andra sidan motorvägen finns det lite bunkrar, inte så roliga att se iofs..
Dom enda tunnlarna i Nacka som jag känner till är dom under Skuru skola
Citera
2003-09-23, 17:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheSnake
"+ Att jag hört en gammal "sägen" att ryssarnas bomb som sas släppas över sickla va tänkt att förstöra centralen under Alphyddan."

Ryssarnas bomb, åtminstone en, av dom släpptes av släpptes i skogen vid långsjön av misstag. Huset som jag växte upp i blev träffat av splitter...

Det sägs att det ligger kvar en bomb nånstans kring sickla stormarknad. Det var en mosse där då, där bomben skulle ha sjunkit ner.

Citat:
Dom enda tunnlarna i Nacka som jag känner till är dom under Skuru skola

Aha, vad är detta för tunnlar?
Citera
2003-09-24, 12:21
  #12
Medlem
CMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesthlm
Tjena. Ny på forumet o det e fett faschinerande måste jag säga.

Vill passa på att fråga om någon vet något om sickla området i Nacka.
Atlas Copco har ju rätt feta tunnlar där dom prov-spränger osv men jag har hört
att även en kommando-central lär finnas/fanns under Alphyddan/Sickla och lite
sådant. Någon som vet något mer om det här?

Har varit nere i Atlas Copcos provgruva. Där finns mycket riktigt ett konferensutrymme, och en utställning.
Provdriften har flyttat ner till en lägre nivå numera.

Någon central under Alphyddan har jag inte hört talas om, där byggs ju sessutom Södra Länken nu, så det borde väl kommit fram då.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback