Citat:
Ursprungligen postat av
ZJD
Nu har jag bestämt mig för att lägga ner alkohol helt och hållet.
Länge daltat med mig själv att försöka dricka normalt men det slutar oftast med att man fortsätter kröka i sin ensamhet tills man är medvetslös. Tanken om evig nykterhet är lite skrämmande men man får kanske ta det dag för dag.
Har läst denna tråden väldigt mycket och det hjälper enormt att läsa om allas olika situationer.
Ska testa att tygla besten själv nu, funkar inte det så får man söka efter hjälp.
Bra beslut! Är i samma situation. Har tagit några återfall i år men det kan vara en del i ens läkningsprocess också. Tänk inte att du aldrig mer ska dricka, det är det ingen som kan ta in - ungefär som att vi inte kan ta in ett oändligt universum.
Bra tips är att tänka att du har slutat nu. Hur framtiden ser ut vet vi inte och du kan alltid ändra ditt beslut om fem år om du vill, eller håller du kvar vid ditt beslut och förnyar det.
Många kör ju med metoden när de vaknar att i dag ska jag inte dricka oavsett vad som händer. I morgon tar jag ett nytt beslut (förhoppningsvis samma). Kraschar livet en dag och man håller fast vid att jag dricker inte i dag oavsett så brukar en natts sömn kunna göra "susen" även i krissituationer och du kan åter besluta dig för "i dag är jag nykter no matter what".
Lycka till! En tuff kamp men det är till sist du som bestämmer över alkoholen och inte tvärtom!