2022-09-14, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabbi
Jag är less på den här skiten nu! Åkte hem helt bakis och trött från jobbet, funkar inte ha det såhär längre. Jag har supit nästan varje dag i ett års tid. Inte varit full men salongsberusad jämt typ. Min kropp säger ifrån nu för har börjat kräkas en hel del. Nu är jag hemma och ska avgiftas från den här skiten. Ikväll ska jag inte dricka något!
Bra beslut.

Lycka till!
Citera
2022-09-14, 17:31
Medlem
HotPopcorns avatar
Jag vill förresten tipsa om den här sajten: https://www.alkoholprofilen.se/.

Där kan man fylla i hur man dricker när man dricker måttligt vs mycket och klicka i ett månadsschema med vilka vanor man har. Man behöver ju inte vara exakt, men tycker det var riktigt hjälpsamt för att få perspektiv på saker och ting. Det är så lätt hänt att man tänker att "det är inte så farligt ändå".

Tyckte det gav en bra motivations-boost.
Citera
2022-09-14, 19:34
Medlem
Har druckit massa vatten nu samt petat i mig lite b-vitaminer. Har även sovit typ hela eftermiddagen. Hoppas på att vara hyfsat pigg imorgon så att jag kan gå till jobbet.
Citera
2022-09-19, 06:50
Medlem
Nu har jag bestämt mig för att lägga ner alkohol helt och hållet.
Länge daltat med mig själv att försöka dricka normalt men det slutar oftast med att man fortsätter kröka i sin ensamhet tills man är medvetslös. Tanken om evig nykterhet är lite skrämmande men man får kanske ta det dag för dag.

Har läst denna tråden väldigt mycket och det hjälper enormt att läsa om allas olika situationer.

Ska testa att tygla besten själv nu, funkar inte det så får man söka efter hjälp.
Senast redigerad av ZJD 2022-09-19 kl. 06:52.
Citera
2022-09-19, 06:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZJD
Länge daltat med mig själv att försöka dricka normalt men det slutar oftast med att man fortsätter kröka i sin ensamhet tills man är medvetslös. Tanken om evig nykterhet är lite skrämmande men man får kanske ta det dag för dag.

Har läst denna tråden väldigt mycket och det hjälper enormt att läsa om alla olikas situationer.

Ska testa att tygla besten själv nu, funkar inte det så får man söka efter hjälp.

Ha aldrig alkohol hemma.
Du kan testa tex gabapentin mot eventuell ångest och abstinens, det är ett milt preparat som fungerar mot ångest och allt möjligt som sker under en AT, precis som lyrica, fast mycket svagare.
Citera
2022-09-19, 16:32
Medlem
Fasiken, det går inget bra för mig att bli nykter. Jag kommer ju undan med allting med känns det som. Vilket gör att jag tänker att jag kan fortsätta dricka, helt sjukt egentligen. Jag måste gå till AA imorgon, kan inte hålla på såhär.
Citera
2022-09-19, 16:38
Citat:
Fasiken, det går inget bra för mig att bli nykter. Jag kommer ju undan med allting med känns det som. Vilket gör att jag tänker att jag kan fortsätta dricka, helt sjukt egentligen. Jag måste gå till AA imorgon, kan inte hålla på såhär.

Ja det brukar låta så tills plötsligt står man där och har förlorat allt. Försök ta tag i det innan det är för sent.
Citera
2022-09-19, 16:41
Medlem
Pruttmuffs avatar
Jag har efter 20 års drickande gått över till folköl. Jag ska fortsätta med det i några månader innan jag slutar helt.
Citera
2022-09-19, 16:50
Medlem
Citat:
Har druckit massa vatten nu samt petat i mig lite b-vitaminer. Har även sovit typ hela eftermiddagen. Hoppas på att vara hyfsat pigg imorgon så att jag kan gå till jobbet.
Kämpa på och försök ät också. Nu är detta iofs ett "gammalt" inlägg men maten, sömnen och näringen (mat och kosttillskott som du nämnder b-vitaminer 1 och 12 främst men även 3 och 6 tror jag) samt vatten är oerhört viktigt för att kroppen ska återhämta sig så snabbt som möjligt! Kämpa på!
Citera
2022-09-19, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZJD

Har läst denna tråden väldigt mycket och det hjälper enormt att läsa om allas olika situationer.

Bra beslut! Är i samma situation. Har tagit några återfall i år men det kan vara en del i ens läkningsprocess också. Tänk inte att du aldrig mer ska dricka, det är det ingen som kan ta in - ungefär som att vi inte kan ta in ett oändligt universum.

Bra tips är att tänka att du har slutat nu. Hur framtiden ser ut vet vi inte och du kan alltid ändra ditt beslut om fem år om du vill, eller håller du kvar vid ditt beslut och förnyar det.

Många kör ju med metoden när de vaknar att i dag ska jag inte dricka oavsett vad som händer. I morgon tar jag ett nytt beslut (förhoppningsvis samma). Kraschar livet en dag och man håller fast vid att jag dricker inte i dag oavsett så brukar en natts sömn kunna göra "susen" även i krissituationer och du kan åter besluta dig för "i dag är jag nykter no matter what".

Lycka till! En tuff kamp men det är till sist du som bestämmer över alkoholen och inte tvärtom!
Citera
2022-09-19, 16:58
Medlem
Citat:
Faran är nog störst för de/oss som ändå klarar mycket och inte får så värst mycket negativa effekter. Vi glömmer ju lätt av de negativa effekterna av bakfyllan, abstinens och värre saker som skett. När vi är på benen igen är vi åter "odödliga". Där behöver vi spela hela bandet och inte pausa efter 20 minuter och ge sig på råttgiftet som i början ger positiva effekter.

Är det bara med alkoholen du känner att du har problem eller fastnar du för alla typer av droger och vill ha kickar? Viktigt att förstå vad det är som gör att vi dricker och sen försöka lösa problemet istället för symptomen. För mig är det stress, oro, ångest och depression.

Så jag ska få en np-utredning snart och det kanske kan ge mer klarhet i drickandet. Finns en del bra mediciner verkar det som beroende på vad grundproblemet är. Motion är den bästa, men även KBT och rena kemikalier! Kämpa på! Vi vinner kampen tillsammans!
Citera
2022-09-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Jag har efter 20 års drickande gått över till folköl. Jag ska fortsätta med det i några månader innan jag slutar helt.
Ett steg i rätt riktning med en målbild. Gott jobb! Själv har jag testat alla varianter som finns - slutar oftast likadant till sist. Men funkar folköl för dig är det bra. själv drack jag bara mängder istället - så mycket att jag ville spy av all äcklig öl! Men vi har alla våra egna vägar ut ur helvetet! Finns ingen väg som passar alla som många tror (speciellt läkare och de som inte varit i träsket). Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in