2009-02-21, 02:15
Medlem
siddharthas avatar
Jag har nu fått tag i ett par fårskallar och detta skall bli mat. Jag har en tanke om att blanchera dem lite gött i vatten och sedan koka dem möra i buljong. Varpå man grillar dem i ugnen med kryddor. Men detta är ett rätt tråkigt recept. Makabert som skalle är, vad tycker ni man bör göra med dem? Alla tips och ideer är välkomna!
Citera
2009-02-21, 02:20
Medlem
Psyko Dads avatar
Det luktar helvete att koka kranium. Så det gör jag fan inte om. Men lycka till.
Citera
2009-02-21, 02:22
Medlem
siddharthas avatar
Kanske skall tilläggas att då kött och hjärna troligtvis har olika tillagningstid tänker jag först ta ut hjärnan...
Citera
2009-02-21, 02:23
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siddhartha
Kanske skall tilläggas att då kött och hjärna troligtvis har olika tillagningstid tänker jag först ta ut hjärnan...
Jag grävde ut hjärnan & skar ut ögonen innan jag kokade dem iosf. Man stanken..............Fy fan vad den satt i länge.
Citera
2009-02-21, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Jag grävde ut hjärnan & skar ut ögonen innan jag kokade dem iosf. Man stanken..............Fy fan vad den satt i länge.
Varför luktar det om djuret inte börjat ruttna, vad är det som stinker?
Citera
2009-02-21, 02:48
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Varför luktar det om djuret inte börjat ruttna, vad är det som stinker?
De var inte ruttna men det stank, kan ha varit bitar av hjärnan kvar eller så lukter det illa när man kokar själva kraniumet. Vet inte varför men stank gjorde det.
Citera
2009-02-21, 10:27
Medlem
Fårskalle är en Norsk specialitet enligt den numera avlidna ölgurun Michael
Jackson där särskilt ögonen anses vara en stor delikatess.
Citera
2009-02-22, 11:24
Medlem
PurrePs avatar
enkelt guterecept:

http://www.per-ekelof.se/lammskallar.html

Du ska inte ta ut ögonen, själv äter jag inte ögat men muskeln runt är en sann delikatess. Kinden är riktigt fin, tungan är också läcker...
Citera
2011-03-27, 22:14
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siddhartha
Jag har nu fått tag i ett par fårskallar och detta skall bli mat. Jag har en tanke om att blanchera dem lite gött i vatten och sedan koka dem möra i buljong. Varpå man grillar dem i ugnen med kryddor. Men detta är ett rätt tråkigt recept. Makabert som skalle är, vad tycker ni man bör göra med dem? Alla tips och ideer är välkomna!

TS, hur gick det? Går själv i Fårskalle-tankar men svårt att hitta recept med bra tillvägagångssätt på Internet.

Någon annan som provat att göra denna delikatess hemma som vill berätta utöver TS och Psyko Dad?
Citera
2011-03-30, 01:03
Medlem
chaoswithins avatar
Bumpr upp denna tråd då jag är jäkligt nyfiken på en sak.

I varenda förortslivs (turklivs) säljs det fårskallar, så det lär ju vara relativt vanligt som föda där, men hur tillagar man den på invandrarvis? (Vete tusan vad jag ska kalla det annars :P)
Citera
2011-05-21, 23:34
Medlem
fan blev själv sugen på att köpa mig en fårskalle när jag läste era inlägg.

kan man sätta skallen på ett spätt å grilla det och knapra på det rakt av?

borde ju smaka fint med lite peppar och salt och någon mer krydda.
Senast redigerad av License.To.Thrill 2011-05-21 kl. 23:38.
Citera
2012-08-28, 08:20
Medlem
folk ska hålla på och peppra och krydda maten så fruktansvärt mycket hela tiden så de tror att all mat ska hålla på och kryddas hela tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in