Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-20, 21:05
  #1
Medlem
En_Tavlas avatar
Jag har på sistone fått problem med min XPS. Vid körning av spel som Left 4 Dead så stannar den helt plötsligt och stänger av sig, vid uppstart blåser det väldigt varm luft ur fläkten - Överhettning.

Jag tror problemet är det de pratar om här:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=287210

Om jag kontaktar Dell och berättar om mitt problem - Kan jag kräva pengarna tillbaka även fast jag köpte datorn i slutet av sommaren? Jag menar, det är ju produktionsfel väl? Kan man inte kräva tillbaka pengar för sådant?

Förövrigt tog jag ettåriga garantin.

Tacksam för svar!
Citera
2009-02-20, 21:20
  #2
Medlem
En_Tavlas avatar
Fann detta:

"Enligt konsumentköpslagen är det lag på att du ska alltid ha minst 1 års garanti på uppkommande fabrikationsfel.

Konsumentköpslagen säger även att det måste finnas en garanti på 3 år som endast gäller om du kan påvisa att felet är ett produktionsfel."

http://www.news.com.au/comments/0,23...014129,00.html

Kommentarerna där visar på mitt problem. Köpte den i samma period som folk började få problem med datorerna också.

Frågan är dock hur jag bevisar att det är ett fabrikationsfel?
Citera
2009-02-20, 22:35
  #3
Medlem
Läste just detta och lånar tråden lite!

Har en fråga ang. överhettning!

Har en XPS M1530, har nu hållit på med lite 3D rendering i 2500sekunder med 100% processor-användning och datorn tycker jag börjar bli ganska varm! Bör jag avbryta.. Är ca 30% avklarat så det lär ju hålla på en stund till!
Citera
2009-02-20, 23:37
  #4
Medlem
Caputskis avatar
Ring xps supporten, och be dom fixa.
Citera
2009-02-21, 17:40
  #5
Medlem
En_Tavlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caputski
Ring xps supporten, och be dom fixa.
Visst skulle jag kunna göra det. Saken är den att jag hellre tar pengarna tillbaka, och jag behöver lite hjälp att kunna bevisa att det är tillverkningsfel så jag kan få pengarna tillbaka. Tack för svaret dock!
Citera
2009-02-21, 18:42
  #6
Medlem
Kklas avatar
Du kommer inte kunna reklamera den nu, om du istället ringer XPS supporten (0771340340) och får delar utbytta, antagligen MB, HTSNK, FAN, GRPH CRD, så kan du ju använda datorn, för det är ju trots allt en bra dator.
Citera
2009-04-01, 19:10
  #7
Medlem
En_Tavlas avatar
Sorry för att väcka en tråd från döden - Men jag ville bara avsluta problemet med att DELL var här och bytte moderkort och kylare vilket åtgärdade problemet.

DELLs support har verkligen bättrat sig på sistone, åtminstone här i Sverige. Väldigt hjälpsamma!
Citera
2009-04-01, 20:23
  #8
Medlem
cnaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En_Tavla
Sorry för att väcka en tråd från döden - Men jag ville bara avsluta problemet med att DELL var här och bytte moderkort och kylare vilket åtgärdade problemet.

DELLs support har verkligen bättrat sig på sistone, åtminstone här i Sverige. Väldigt hjälpsamma!


Eller hur! Underbara kisar!

Dom bytte ut grafikkort, moderkort och processor till min m1710 helt gratis. Jävla underbara!
Citera
2009-04-02, 10:46
  #9
Medlem
Fick nyss hem en Dell Studio XPS 13 (igår) och när jag testade med en vanlig CD-skiva (att installera ett spel) så början den bröla och inte vilja funka så ringde dem och de kommer ut en killa imorgon för att byta ut den. Riktigt bra
Citera
2009-04-07, 10:04
  #10
Medlem
M.Tsvangirais avatar
kommer troligen att slå till på en av dessa inom ett par dagar.

Hur lång servicetid har ni beställt? Och hur resonerade ni kring detta val? Det handlar ju trots allt om en hel del stålar mellan 1- och 4-årsgarantin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback