Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-11, 20:52
  #3505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Fast det där är det amerikanska uttalet.
Inte går väl folk runt och säger att de heter Lay-Nuss istället för Linus

De föräldrar som döper döttrarna till Hailey är födda runt 1996-2001, för dem är amerikansk stavning och uttal lika svenskt, normalt och ”deras” som kranskullorna i Vasaloppet är för farbröderna som tror att stavningen blir ett problem.

Inte som när Inga-Lill och Gertrud döpte sönerna till Steve 1959 och uttalade det som det stavas på svenska (dvs. rimmar på leve).
Citera
2024-02-11, 20:58
  #3506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och det finns några till. Timothy t.ex.. Det beror helt och hållet på NÄR ett namn förengelskades och förenklades. Och efter den tidpunkten - vanligen med flera hundra års fördröjning - finns det ytterligare en gräns, då dessa namn togs upp som normala namn i svenska språket. Detta har för övrigt endast hänt med ett fåtal av alla namn som slutar på -y.

Sen när blev Timothy inte WT? Öm tå eller?
Citera
2024-02-11, 21:02
  #3507
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Sen när blev Timothy inte WT? Öm tå eller?

Nej, verkligen inte, har ingen Timothy i familjen. Dock har en av mina väninnor faktiskt en liten Timothy - fast hennes man kommer från England så det har nog med det att göra. Menar du att Timothy skulle vara WT även i Storbritannien, eller bara i Sverige? För i Storbritannien är det definitivt inte det. Och i Sverige tror jag att WT-folket hellre skulle göra Tim eller Timmy av det. Fast inte det heller just nu, för det är inte inne. WT vill alltid ha namn som de uppfattar som nya. Sedan kan de vara fyratusen år gamla (som Livia), men det gör inget då WT inte vet om det.
Citera
2024-02-11, 21:28
  #3508
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det slog mig just att president Bidens barn har riktiga WT-namn. Hunter (som betyder "jägare" samt att det är ett efternamn), Beau (som är ett informellt ord för "pojkvän" eller "beundrare") [...]

Beau är annars förkortning för Beauregard.
Citera
2024-02-11, 21:33
  #3509
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Beau är annars förkortning för Beauregard.

En förkortning av ett efternamn är WT i allra högsta grad.
Citera
2024-02-11, 21:37
  #3510
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En förkortning av ett efternamn är WT i allra högsta grad.

Heter han bara Beau, inte Beauregard?

Men jag skiter i Biden annars, upplyste bara om att Beauregard är det riktiga namnet.
Citera
2024-02-12, 00:25
  #3511
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Heter han bara Beau, inte Beauregard?

Men jag skiter i Biden annars, upplyste bara om att Beauregard är det riktiga namnet.

My mistake. Han var döpt till Joseph Robinette, Beau var bara ett smeknamn. Robinette är i och för sig knasigt det med, det låter ju som ett flicknamn...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback