Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-02-20, 09:52
Medlem
har sökt men ej funnit svar.

Det kommer en tik till min hane i helgen. Jag kan tyvärr inte få ledigt från jobbet och vara hemma med dem.
Så min fråga; Är det bäst att låta dem vara ensamma ihop? Hur stor är risken att de skadar sig vid hängning?

Eller

Ska jag hålla dem åtskillda (med risken att tiken gnyr mina grannar till vansinne) och para dem när jag har jobbat klart?

Hur hade ni gjort?
Någon som har varit i samma sits??
MVH
Citera
2009-02-20, 11:01
Medlem
cannaBes avatar
Sjukt att inte hundar kan para sig själva utan att det ska vara människor med och styra. Hur gjorde dom innan vi hade dom som keldjur?
Citera
2009-02-20, 11:33
Medlem
Cruella de Vils avatar
Jag tror att du bör vänta tills du kommer hem. I och med att hanhundens snopp sväller och fastnar så är ju skaderisken stor om tiken (eller hanhunden för den delen) försöker lämna akten så att säga. Jag har inte varit i samma sits själv men min spontana tanke är att det kan gå snett om den ena försöker dra sig ur/anser att det räcker så jag tycker att du bör vänta tills efter jobbet så att du kan vara med och överblicka det hela.
Senast redigerad av Cruella de Vil 2009-02-20 kl. 11:35.
Citera
2009-02-20, 11:37
Medlem
LadyLynxs avatar
Det finns alltid en risk vid parning att någon utav dom blir skadad, hanens penisben kan brytas av då dom sitter ihop upp till 40 minuter och honan kanske får för sig att traska iväg. Hade det varit min/mina hundar skulle jag inte vilja att dom gjorde det själva,ifall honan blir orolig vill man kunna lugna henne. Har du ingen som kan passa en av hundarna under dagen ?
Citera
2009-02-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyLynx
Det finns alltid en risk vid parning att någon utav dom blir skadad, hanens penisben kan brytas av då dom sitter ihop upp till 40 minuter och honan kanske får för sig att traska iväg. Hade det varit min/mina hundar skulle jag inte vilja att dom gjorde det själva,ifall honan blir orolig vill man kunna lugna henne. Har du ingen som kan passa en av hundarna under dagen ?

Jo jag kan ordna hundvakt till en av dem (hanen). Men ska para dem första gången idag och av egen erfarenhet så brukar tiken gny/skrika tills hanen kommer tillbaka.

Dock är jag mer mån om hundarna än mina grannars hörsel. Så om det inte är någon som har positiva erfarenheter utav att låta dem fixa det själva så tror jag att även jag avstår.
Citera
2009-02-20, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Sjukt att inte hundar kan para sig själva utan att det ska vara människor med och styra. Hur gjorde dom innan vi hade dom som keldjur?

som jag och de andra skrev är risken stor att de skadar sig när de sitter fast i varandra (hängningen)

Min fråga var hur stor risken att de skadar sig är, inte hur de hanterade detta innan vi hade som som keldjur
Citera
2009-02-20, 13:20
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fipi
som jag och de andra skrev är risken stor att de skadar sig när de sitter fast i varandra (hängningen)

Min fråga var hur stor risken att de skadar sig är, inte hur de hanterade detta innan vi hade som som keldjur
Jag fattade din fråga men kunde inte svara eftersom du tagit hunden från det vilda och därför kan jag inte förutspå hur den klarar av att fortplanta sig eller inte.
Citera
2009-02-20, 23:24
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Jag fattade din fråga men kunde inte svara eftersom du tagit hunden från det vilda och därför kan jag inte förutspå hur den klarar av att fortplanta sig eller inte.
Klarar sig finns det säkert en hel del hundar som gör. Många får nog både sår, problem osv på köpet. Våra tama hundar skulle också klara ut det men många gånger skulle det bli skador som följd och varför ska man riskera något sådant när man har möjlighet att avla under kontrollerade former?
Citera
2009-02-23, 11:07
Medlem
Cruella de Vils avatar
Hur gick det med hundarna i helgen?
Citera
2009-02-23, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Hur gick det med hundarna i helgen?

Jo tack det gick fint! Min hane var hos daghusse och tiken var här medans jag jobbade. Hon var tyst som en mus inget gnäll als Parade dem efter jobbet och det funkade kanon. Tiken ska åka hem om bara en liten stund så nu är det bara att hålla tummarna på att det blir bebisar
Citera
2009-02-23, 17:14
Medlem
Cruella de Vils avatar
Aha, okej! Vad bra att det löste sig. Ska du få/köpa någon av valparna om det blir några? Vad är det för ras/raser?
Citera
2009-02-23, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Aha, okej! Vad bra att det löste sig. Ska du få/köpa någon av valparna om det blir några? Vad är det för ras/raser?

Nej får betalt i kontanter, men man ska aldrig säga aldrig. Om man hälsar på de små liven sen så är ju risken stor att man får en med sig hem

Det är chinese crested dog. Min är naken och tiken är en puff
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in