2013-07-19, 19:36
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wtfnut
Börjat lite smått på mitt nu (snott lite idéer lite från den här tråden) men hursomhelst, hur låter detta som en början?

Ta bort det där att du är blyg, spar det till intervjun när du får den supertöntiga frågan "vad är dina sämsta sidor". I brevet ska du sälja dig själv så mycket det bara går, så nämn aldrig några dåliga sidor (eller något som kan uppfattas som dåligt).
Citera
2013-08-27, 15:38
Medlem
Higheyess avatar
"Ansökan till JC
Tjena Jeans Company!
Mitt namn är x, jag är en kille på x år som precis har tagit studenten från x där jag läst IT/Teknikslinjen.
Att jag vill jobba inom handel är p.g.a.

Jag älskar kläder och vill som säljare ge folk en skön shoppingupplevelse och hjälpa dom att hitta rätt plagg och bra kombinationer. Varje kundbemötande är en ny rolig utmaning som får mig att konstant vilja utvecklas och bli ännu bättre.

Jag hade nyss ett sommarjobb på klädbutiken x i x. Det är en multibrandbutik med som G-star, Lyle and scott, Mouli, Peak performance, Diesel, Levi’s, Nudie m. I mina arbetsuppgifter ingår allt som hör till butiksarbete, som försäljning, kassaarbete och allmän butiksskötsel.

Fritidsintressen

Är nyfiken och intresserad av det mesta i livet men att resa är en av de sakerna jag tycker om mest. Utöver det så tycker jag även om att umgås med vänner, slänga mig i soffan framför TVn med en schysst film och tänka ut lite nya sätt att kombinera plaggen i min garderob.

Om ni söker en driven person som verkligen brinner för service och säljande så är jag rätt person för er. Jag är övertygad om att jag kan tillföra många positiva saker till er butik och själv växa både som person och som säljare.

Jag ser fram emot att höra av er för ett personligt möte.

Med vänliga hälsningar x
" Vad tycker ni ? hade ni anställt mig ? har såklart mer sälj erfarenheter än just det sommarjobbet jag precis hade.
Citera
2013-08-27, 19:48
Medlem
Joangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Higheyes
"Ansökan till JC
Tjena Jeans Company!
Mitt namn är x, jag är en kille på x år som precis har tagit studenten från x där jag läst IT/Teknikslinjen.
Att jag vill jobba inom handel är p.g.a.

Jag älskar kläder och vill som säljare ge folk en skön shoppingupplevelse och hjälpa dom att hitta rätt plagg och bra kombinationer. Varje kundbemötande är en ny rolig utmaning som får mig att konstant vilja utvecklas och bli ännu bättre.

Jag hade nyss ett sommarjobb på klädbutiken x i x. Det är en multibrandbutik med som G-star, Lyle and scott, Mouli, Peak performance, Diesel, Levi’s, Nudie m. I mina arbetsuppgifter ingår allt som hör till butiksarbete, som försäljning, kassaarbete och allmän butiksskötsel.

Fritidsintressen

Är nyfiken och intresserad av det mesta i livet men att resa är en av de sakerna jag tycker om mest. Utöver det så tycker jag även om att umgås med vänner, slänga mig i soffan framför TVn med en schysst film och tänka ut lite nya sätt att kombinera plaggen i min garderob.

Om ni söker en driven person som verkligen brinner för service och säljande så är jag rätt person för er. Jag är övertygad om att jag kan tillföra många positiva saker till er butik och själv växa både som person och som säljare.

Jag ser fram emot att höra av er för ett personligt möte.

Med vänliga hälsningar x
" Vad tycker ni ? hade ni anställt mig ? har såklart mer sälj erfarenheter än just det sommarjobbet jag precis hade.

Skippa delen med fritidsintressen, det hör inte dit. Använd inte förkortningar. När du beskriver butiken du jobbat på kanske det är bäst att beskriva vad din uppgift var där än vad det är för affär (om det inte är en helt okänd affär). Du missar också den allra viktigaste frågan: Varför vill du jobba hos oss? Känns som om brevet behöve bli något mer personligare och inriktad på tjänsten du söker, men du är på god väg.
Citera
2013-08-29, 22:18
Medlem
Jag ska skicka ett personligt brev för att jobba i kundtjänst för ett stort telefonbolag. Tar gärna emot synpunkter! Inser också att brevet kanske är lite kort... Eller vad tycker ni? =]

"Hej. Jag hörde lite om jobbet hos er från en kompis, XX, som sa att det möjligtvis skulle finnas en ledig plats, och blev genast väldigt intresserad.

Jag jobbar just nu som telefonförsäljare på XX. Där har jag har jobbat i XX månader på fulltid och jag har sålt bäst på min avdelning. Jag har alltså bra med erfarenhet av att prata i telefon. Jag är bra på, och van vid att ta emot arga och komplicerade kunder, och chefen är i stort sett väldigt nöjd med mig. Innan detta så jobbade jag också som personlig assistent i XX år.

Nu vill jag pröva på något nytt och kände att detta jobb då skulle vara perfekt för mig, med tanke på att jag nu vet att jag är bra på denna typ av telefon-yrke och även tycker att det är roligt. Jag har enkelt för att förklara saker för folk på ett begripligt sätt och jag har som sagt också erfarenheter i sälj nu, vilket jag har hört skulle kunna vara ytterligare en fördel för detta jobb.

Främsta fritidsintressen: Vänner, bokläsning och lira musik (gitarr mest men har även sjungit i några band).

För övrigt så är jag en energisk person och gymmar regelbundet för att hålla igång. Jag jobbar som sagt redan med ett liknande yrke och är bra på det. Jag vet nämligen därför att jag hade kunnat bidra med mycket och göra ett allmänt bra jobb hos er. Ge mig en chans att visa det så lovar jag att ni inte kommer att bli besvikna!

Hoppas jag kunde väcka ert intresse.

CV Bifogas

Mvh,

XX"
Citera
2013-10-07, 13:50
Medlem
kkickinits avatar
Hej alla!
Jag ska söka ett jobb inom hemtjänst/äldrevård och jag har lite svårt att få till mitt personliga brev. Det känns som jag går in i detalj på för många saker och att jag missar en del som jag skulle kunna få med, exempelvis att jag har volontärarbetat vid två olika tillfällen.

Anyhow, kom gärna med kritik.

Citat:
Hej!
Jag heter NAMN och är ÅLDER år gammal. Jag har precis bestämt mig för att ta ett uppehåll av mina studier vid UNIVERSITET för att arbeta under minst ett år då jag anser att jag började läsa för tidigt och vill vara ute i arbetslivet ett tag till. På universitetet läste jag PROGRAM under ett år vilket var väldigt självutvecklade och inspirerande.

Erfarenhet och kompetens
Jag söker tjänsten hos er då jag tror det skulle passa mig bra att arbeta inom vård då jag är en ytterst empatisk person som behandlar min omgivning med ödmjukhet och respekt. Jag har jobbat inom hemtjänsten som yngre, men då bestod min uppgift endast av att leverera mat till vårdtagare och eventuellt hjälpa till att duka fram för måltid. Det här var ett ungdomsjobb och något som jag gjorde samtidigt som jag gick i högstadiet/gymnasiet. Även att jag spenderade kort tid med vårdtagarna krävdes det att jag alltid gav ett intryck av lugn, säkerhet och alltid kom in genom dörren med ett leende på läpparna, även om man inte alltid fick ett lika trevligt bemötande. Jag är en effektiv arbetare och är van att arbeta under stress då jag har sommarjobbat på café vid 2 olika tillfällen. På caféet fick jag ta väldigt mycket eget ansvar och det krävdes att jag kunde arbeta självständigt under pressade situationer samtidigt som jag ingick i ett team. Eftersom arbetet var dynamiskt och alla hade flera arbetsuppgifter krävdes det koordinering av arbetsuppgifter, samspel, vara redo att hjälpa en annan kollega och mycket mer.

Personliga egenskaper
Jag är en seriös person som har mycket god arbetsmoral. Jag tycker om att arbeta och aktivera mig men även engagera mig i det jag gör. Jag utvecklas som person om jag lägger ner lite extra kraft och gör det där lilla extra, vilket jag försöker utnyttja så ofta som jag kan. Jag är säker på att jag kommer bidra med en glad och positiv personlighet, ett stort engagemang för arbetet och en trevlig arbetsmiljö om ni väljer att anställa mig.

Det fetmarkerade ska jag nog ta bort då det känns överflödigt att berätta och att den arbetsinsatsen i sig kanske ser bättre ut om jag gör det.

Men överlag tycker jag brevet ser rätt fattigt ut och jag vet inte om det bara är massa blaj?

EDIT: Undrar även om man ska bifoga personliga brev när man skickar ansökan via mail eller om de ska klistras direkt i textfältet?
Senast redigerad av kkickinit 2013-10-07 kl. 13:54.
Citera
2013-11-06, 11:53
Medlem
Hundvalps avatar
Jag är en nyutbildad högskoleingenjör inom maskinteknik och är inne på jobb i Norge. Hur skulle man kunna börja det personliga brevet så det låter intressant?
Citera
2013-11-29, 02:31
Medlem
pantiess avatar
Hej! Mitt namn är Nathalie och jag är en tjugoårig tjej från Sverige som precis har flyttat till Stavanger. Jag tog studenten i år från XXX där jag studerade mellan 2010-2013 med inriktning ekonomi. Ämnen som jag studerade var bland annat organisation & ledarskap, marknadsföring och eget företag/företagsekonomi.

Jag tror jag är en stark kandidat som har vad som krävs för att arbeta i Er butik, och om ni läser vidare ska jag berätta varför.

Jag skulle vilja säga att jag en snäll person som oberoende av mitt humör alltid möter människor med ett leende, och har lätt för att ta kontakt och prata med nya människor. Mina nära och kära beskriver mig som målmedveten och driven, samt livsglad och optimistisk är egenskaper som kan beskriva mig bra som person.

Något jag lärt mig genom tidigare anställningar är att arbeta under hård stress och ta ett stort eget ansvar, vilket har lett mig till att vara service-minded under även de mest pressade situationer.
Jag anser att människor som kommer till vår butik skall gå ut med ett leende, känna att dagen precis har blivit mycket ljusare och ha en stor anledning att komma tillbaka för att handla hos just -BUTIKEN- igen!

Den största anledningen till att jag söker jobb hos -BUTIK- är att enligt de värderingar företaget har verkar min personlighet och målsättning stämma bra överens. Jag tar mitt arbete seriöst, respekterar mina kollegor och är positiv genom varje situation och jag tror även att ni kan erbjuda mig chans att utvecklas och lära mig mer om arbetslivet.

Med vennlig hilsen Nathalie.
Citera
2013-12-04, 13:29
Medlem
Nu är jag i svängen att söka nytt jobb och vill därför få feedback på mitt personliga brev. Tjänsten jag söker är som försäljare på en klädbutik som kommer att öppna inom kort. De har inte någon utsatt tjänst ännu, men känner att jag vill ligga ett steg före. Vad tycker ni?

"XXXX’s senaste tillskott?

Hej XXXX!

XXXX XXXX heter jag och är en utvandrad norrlänning på 24 år som har en gedigen bakgrund inom service och försäljning. Skriver till Er angående en inom kort aktuell tjänst som försäljare i samband med er nyöppning här i XXX.

Anställer ni mig får ni en ung, driven och målmedveten kille med ett ständigt leende på läpparna. Jag är väldigt öppen och lyhörd med ett öga för försäljning och en passion för kläder. För min egen del skulle detta vara den perfekta språngbrädan och likaså tillfälle att få utveckla mig själv och ta mig längre framåt i min karriär.

I dagsläget har jag på XXXX ett huvudansvar inom bland annat beställningar och stallage, vilket är någonting som har fått mig att växa något enormt den senaste tiden. Gillar att få ta ansvar och se till så att saker blir gjorda på rätt sätt och inom utsatta tidsramar. Med ett större ansvar inom en arbetsplats får man även en bra överblick, både på sig själv och sina medarbetare, men också på hur företaget fungerar i allmänhet och står sig gentemot andra konkurrenter. Att exempelvis vara insatt i försäljningsmål och framtidsvisioner, är någonting som motiverar mig extra mycket.

Förutom mitt ovannämnda ansvar, har jag också stor erfarenhet av kassa och försäljning. I vår butik ”XXXXX” på XXXX jobbar vi exempelvis mycket med ständig utveckling, personlig försäljning samt uppföljningar på hur våra kunder trivs i butiken och känner gentemot våra produkter och priser. Har alltid resonerat att en nöjd kund, är en bra kund.

På min nuvarande arbetsplats har jag dessutom utvecklat min förmåga att hantera både människor och stress genom att planera och prioritera, men också vara flexibel och realistisk. Det krävs som med nästan allt här i livet – en bra balans. Upplever alltjämt långa och tuffa dagar med ett högt tryck och mycket stress. Är van vid att exempelvis hantera kassa under rusningstider, men också se till att ge våra kunder högsta möjliga service och kvalité. Allt detta i en så pass trevlig atmosfär som möjligt. Stress i mina ögon är en drivkraft som motiverar mig att göra ett bra jobb. Stress hjälper mig att hålla motivationen uppe och gör mig mer produktiv och allert.

Förhoppningsvis har mitt cv och detta personliga brev väckt tillräckligt mycket intresse för att ni ska vilja träffa mig personligen. Jag ser i alla fall mycket fram emot att få träffa Er och visa vem jag är.

Med vänliga hälsningar
XXXX XXXX"
Senast redigerad av jkmf 2013-12-04 kl. 14:22.
Citera
2013-12-05, 13:46
Medlem
Mokuskens avatar
En snabb fråga.

Bra eller anus att vara riktigt personlig i personliga brevet?
Vet att det handlar om att se så bra ut för tjänsten som möjligt.
Men är det alltid kasst att visa att man är en människa också?

Exempel: där jag avancerade till chef innom kort.
Eftersom mina forna kollegor och vänner inte tålde att en pojkspolning bossade över dom
Så tog det inte lång tid innan jag blev utfryst.

Bara onödigt?
Citera
2013-12-05, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mokusken

Nej, jag ser ingen anledning för dig att skriva något sådant. Ditt personliga brev ska få dig att sticka ut för mig som arbetsgivare, jag vill läsa något som gör så jag fattar intresse och vill anställa dig. Jag skiter fullständigt i vem som tål vad. Jag vill inte heller läsa personliga saker som t.ex. hur många barn du har och ålder på dina barn.
Citera
2013-12-07, 05:10
Medlem
pantiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mokusken
En snabb fråga.

Bra eller anus att vara riktigt personlig i personliga brevet?
Vet att det handlar om att se så bra ut för tjänsten som möjligt.
Men är det alltid kasst att visa att man är en människa också?

Exempel: där jag avancerade till chef innom kort.
Eftersom mina forna kollegor och vänner inte tålde att en pojkspolning bossade över dom
Så tog det inte lång tid innan jag blev utfryst.

Bara onödigt?

Det är aldrig till din fördel att tala illa om kollegor, använda slang som bossade eller att texten innehåller stavfel.. Du låter väldigt oprofessionell.

"Där avancerade jag till chef inom kort." kanske bör omformuleras också, då inom kort känns felplacerad.
Citera
2013-12-07, 05:13
Medlem
pantiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkmf
Nu är jag i svängen att söka nytt jobb och vill därför få feedback på mitt personliga brev. Tjänsten jag söker är som försäljare på en klädbutik som kommer att öppna inom kort. De har inte någon utsatt tjänst ännu, men känner att jag vill ligga ett steg före. Vad tycker ni?

"XXXX’s senaste tillskott?

Hej XXXX!

XXXX XXXX heter jag och är en utvandrad norrlänning på 24 år som har en gedigen bakgrund inom service och försäljning. Skriver till Er angående en inom kort aktuell tjänst som försäljare i samband med er nyöppning här i XXX.

Anställer ni mig får ni en ung, driven och målmedveten kille med ett ständigt leende på läpparna. Jag är väldigt öppen och lyhörd med ett öga för försäljning och en passion för kläder. För min egen del skulle detta vara den perfekta språngbrädan och likaså tillfälle att få utveckla mig själv och ta mig längre framåt i min karriär.

I dagsläget har jag på XXXX ett huvudansvar inom bland annat beställningar och stallage, vilket är någonting som har fått mig att växa något enormt den senaste tiden. Gillar att få ta ansvar och se till så att saker blir gjorda på rätt sätt och inom utsatta tidsramar. Med ett större ansvar inom en arbetsplats får man även en bra överblick, både på sig själv och sina medarbetare, men också på hur företaget fungerar i allmänhet och står sig gentemot andra konkurrenter. Att exempelvis vara insatt i försäljningsmål och framtidsvisioner, är någonting som motiverar mig extra mycket.

Förutom mitt ovannämnda ansvar, har jag också stor erfarenhet av kassa och försäljning. I vår butik ”XXXXX” på XXXX jobbar vi exempelvis mycket med ständig utveckling, personlig försäljning samt uppföljningar på hur våra kunder trivs i butiken och känner gentemot våra produkter och priser. Har alltid resonerat att en nöjd kund, är en bra kund.

På min nuvarande arbetsplats har jag dessutom utvecklat min förmåga att hantera både människor och stress genom att planera och prioritera, men också vara flexibel och realistisk. Det krävs som med nästan allt här i livet – en bra balans. Upplever alltjämt långa och tuffa dagar med ett högt tryck och mycket stress. Är van vid att exempelvis hantera kassa under rusningstider, men också se till att ge våra kunder högsta möjliga service och kvalité. Allt detta i en så pass trevlig atmosfär som möjligt. Stress i mina ögon är en drivkraft som motiverar mig att göra ett bra jobb. Stress hjälper mig att hålla motivationen uppe och gör mig mer produktiv och allert.

Förhoppningsvis har mitt cv och detta personliga brev väckt tillräckligt mycket intresse för att ni ska vilja träffa mig personligen. Jag ser i alla fall mycket fram emot att få träffa Er och visa vem jag är.

Med vänliga hälsningar
XXXX XXXX"

Korta ner brevet och lämna lite åt fantasin också, så är ditt personliga brev klockrent! Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in