Flashback bygger pepparkakshus!
2009-02-19, 13:53
Medlem
Jag har en fråga angående windowsinstallation. Det är nämligen så att jag inte kan starta igång min dator (windows) längre utan att det uppstår blåskärm i laddningen av windows. Fungerar inte med felsäkert läge eller något dylikt. Det jag vill göra är att bara formatera och installera windows på nytt, problemet är att jag har "ovärderliga" dokument på min C:hdd och mitt skrivbord och de får absolut inte försvinna. Frågan är om jag kan installera windows på samma hdd och för att sedan komma åt mitt "gamla" windows och mina filer. Är dom intakta? Andra frågan och ett annat alternativ är om det går att installera windows på min andra hdd och starta datorn och "nya windows" via den, för att komma åt min "main hdd" och mina gamla filer?
Det är Windows XP Professional det handlar om.

Det är verkligen ett akut läge för min del, hoppas någon är rådvill.

Tack på förhand
Citera
2009-02-19, 14:09
Medlem
micaeles avatar
För maximal säkerhet om dina filer, ta ut hårddisken med ovärderligt material. Ha bara den andra ikopplad och installera Windows på den, därefter monterar du in den och tar hand om det du behöver.
Citera
2009-02-19, 16:17
Medlem
ja ditt system har antagligen krashat, har själv prövat det du beskriver att installera om reparera har nästan prövat allt för att få tillbaka systemet utan att förlora data eller partitioner.
har inte lyckats hittills, du kan pröva att ta bort all inkopplad hårdvara förutom det nödvändiga: hårddisk, grafikkort och pröva att starta som vanligt eller med felsäkert läge.

fungerar inte det får du installera om på en annan hårddisk som du har liggandes nånstans, och sen koppla in den andra och börja om, föra över och spara det du vill ha kvar.
Citera
2009-02-19, 18:56
Medlem
dobbelinas avatar
I dessa lägen är det väldigt smidigt med en Bootbar CD som har en filhanterare.

Hiren's BootCD tex.
Koppla in båda hårddiskarna, boota från CD:n, lyft filer, klart.
Ej nödvändigt att installera Windows på den "andra" disken.
Senast redigerad av dobbelina 2009-02-19 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in