• 1
  • 2
2003-09-19, 15:40
Medlem
Bombad Bimbos avatar
Citat:
Grendel passed away recently. She was a wonderful bun who loved head rubs and fresh parsley, and would do the biggest silly binkies when I let her out of the cage in the mornings. She crossed the rainbow bridge far too soon. She made me so happy when she was alive, and I miss her terribly already now that she's gone.

Citat:
I apologized for cutting into her beautiful fur and prepared to skin her in preparation for a funeral meal. It took a lot longer than I thought and was pretty messy since I had no idea how to get the skin off or which bits I needed to remove and she was already kind of stiff, but I finally was left with a couple of decent cuts of meat. While I marinated her I also sliced up some veggies for myself and my surviving dwarf bunny, Sunday.

Med bilder på kaninen, både levande och i stekpannan:

http://www.livejournal.com/users/siamang/43717.html
Citera
2003-09-19, 15:48
Medlem
HAN e sjuk :mad: Helt sjuk i huvet.
hade jag fått chansen att träffa den snubben så hade jag tagit hans hand o tryckt ner den i halsen på han asså. ursäkta det grova språket men det e sjukt.
Citera
2003-09-19, 19:27
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:RzA:.
HAN e sjuk :mad: Helt sjuk i huvet.
hade jag fått chansen att träffa den snubben så hade jag tagit hans hand o tryckt ner den i halsen på han asså. ursäkta det grova språket men det e sjukt.
Kolla:
Citat:
Dead rabbit? Dude, people ate rabbits for centuries on this continent. Just because people started keeping them as pets doesn't make them taste any worse (probably better actually - they're fattier). If someone named the cow that you ate at McDonald's earlier, you wouldn't care. Quit whining.
Citat:
Are you a vegetarian? Do you think it's immoral to eat (say) parts of a cow, pig, or sheep?
Citat:
I think if you grew up on a farm (or near one) you'ld realize that life and death of animals is not what you think. While morally the concept of 'eating a pet' may sound disturbing, what would be the difference if you raised, say, a 4-H animal and ate it when it came time?

Etc.. Man kanske kan se det ur andra perspektiv också.
Citera
2003-09-21, 11:31
Medlem
jag hoppas ni förstår att detta med största sannolikhet är ett avancerat försök av "trolling", om ni vad vad det betyder.
Citera
2003-09-21, 11:52
Medlem
Bombad Bimbos avatar
Oavsett det som Asmodeus (genom citat) pekar på, att det är en artificiell och urban sentimentalitet som i många fall får folk att reagera mot att någon alls äter upp ett gulligt djur som en kanin, är det nog inte helt vanligt att man äter upp sin egen kanin, lika litet som människor äter upp sina hundar eller katter som de haft som husdjur.

Dessutom är det ju ur hälsosynpunkt knappast helt sunt att äta upp ett djur som självdött efter att sannolikt ha uppnått en ålder som många gånger överstiger den det skulle ha uppnått i det fria.

Citat:
Ursprungligen postat av gg
jag hoppas ni förstår att detta med största sannolikhet är ett avancerat försök av "trolling", om ni vad vad det betyder.

Det är mycket möjligt att det är frågan om just det.

Personligen är jag i alla fall glad att jag inte vet att rostbiffen som jag köper på ICA hette Rosa-Maja och att jag inte har sett den i ögonen när den levde.

Hästar är ett intressant exempel: allt hästkött som finns i butikerna måste rimligtvis komma från någons uttjänta ridhäst eller någon Solvalla-travare som blivit för gammal. Ingen föder väl upp hästar till slakt?
Citera
2003-09-21, 12:30
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombad Bimbo
Oavsett det som Asmodeus (genom citat) pekar på, att det är en artificiell och urban sentimentalitet som i många fall får folk att reagera mot att någon alls äter upp ett gulligt djur som en kanin, är det nog inte helt vanligt att man äter upp sin egen kanin, lika litet som människor äter upp sina hundar eller katter som de haft som husdjur.

Man äter iofs inte hundar och katter oavsett om de är husdjur eller inte (iaf inte i västvärlden i ngn större utsträckning).
Jag tycker inte det är något fel att äta en kanin i vanliga fall men det faktum att den var självdöd och hade nått hög ålder som du påpekade gör det hela lite mer avskyvärt.
Jag hade nog iofs inte ätit mitt husdjur även om det inte självdött men vissa bryr sig tydligen inte om det. Det kan jag förstå oxå.

/Chris
Citera
2003-09-21, 12:45
Medlem
-luftwaffe-s avatar
Kaninen Grendel R.I.P 1994 - 2003

nooooooooo

tänk om kaninen dog i aids, har han aids nu då eller ?
Citera
2003-09-21, 13:32
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Personligen är jag i alla fall glad att jag inte vet att rostbiffen som jag köper på ICA hette Rosa-Maja och att jag inte har sett den i ögonen när den levde.
Ät inte kött från djur om du inte kan se djuret i ögonen när det dör!
Annars vore det rätt märkligt

Men jag kan ju säga att det inte är helt accepterat här i västvärlden
att äta sitt husdjur, men ändå... Har de som gnäller mest varit på ett
slakteri någon gång?
Citera
2003-09-21, 14:13
Medlem
Bombad Bimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Ät inte kött från djur om du inte kan se djuret i ögonen när det dör!
Annars vore det rätt märkligt

Det finns flera olika moraliska aspekter på saken som man kan ta ställning till om man vill. Men när man köper sitt kött i plastförpackning slipper man göra det, eller kan åtminstone förtränga frågan.
Citera
2003-09-26, 18:48
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Det finns flera olika moraliska aspekter på saken som man kan ta ställning till om man vill. Men när man köper sitt kött i plastförpackning slipper man göra det, eller kan åtminstone förtränga frågan.
Men du förstår vad jag menar.
Vad är din syn på saken?
Citera
2003-09-26, 20:59
Medlem
Personligen har jag svårt att se hur man kan flå, stycka och äta ett djur som man levt med, ett djur som man haft känslor för, ett personligt band med, beaktat som varit en familjemedlem?

Skulle du äta din hund eller katt om den dog? Folk i asien föder ju hundar för att ätas. Men visst, föder ju nöt, gris och får för kött - ändå finns där en markant skillnad när man har djur som husdjur eller som föda. Ett husdjur borde väl rimligen inte bli sett som föda?

Enligt hans sätt att resonera och att ta det steget längre in absurdum - skulle han äta sin fru om hon dog? Långsökt ja, men fortfarande inom ramen för hur hans resonemang?

Kanske borde detta bli flyttat till Djurrättssfrågor?

Medina.
Citera
2003-09-26, 21:09
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medina
Personligen har jag svårt att se hur man kan flå, stycka och äta ett djur som man levt med, ett djur som man haft känslor för, ett personligt band med, beaktat som varit en familjemedlem?

Skulle du äta din hund eller katt om den dog? Folk i asien föder ju hundar för att ätas. Men visst, föder ju nöt, gris och får för kött - ändå finns där en markant skillnad när man har djur som husdjur eller som föda. Ett husdjur borde väl rimligen inte bli sett som föda?

Enligt hans sätt att resonera och att ta det steget längre in absurdum - skulle han äta sin fru om hon dog? Långsökt ja, men fortfarande inom ramen för hur hans resonemang?

Kanske borde detta bli flyttat till Djurrättssfrågor?

Medina.
Vems resonemang?

Skulle heller inte käkat upp min katt om den dog,
men sedan tror jag att man bör se saker från mer
än ett perspektiv också, och man ska väl inte bli
så upprörd, som om det vore mer sjukt än att
systematiskt föda upp djur för annat än mat
- kläder, djurtester m.m.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera