Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Vad fan är det för jävla trams du sitter och skriver? Visst, Bamse är vänster, och det kan man säga ett och annat om, men serien är (var?) också jävligt vettig i budskap om att vara snäll mot andra och värna kunskapen. Dessutom lär (lärde?) man sig något nytt i nästan varenda nummer, antingen om kultur, historia, naturvetenskap, geografi eller något annat. Det jag har med mig från Bamse är inte hyllandet av Mao, det tycker jag mest är komiskt (på ett lite kusligt sätt), utan en hälsosam brist på respekt för lagen (Bamse skrek "Håll klaffen!" åt handlare Grymtlund när denne ville sätta fru Räv bakom lås och bom efter hennes väpnade rån mot affären. Bamse kände dock sympati för fru Räv, trots att hon t o m försökt döda Bamse under flykten, hon ville ju bara köpa födelsedagspresenter åt sina barn) och den kompromisslösa avskyn mot astrologi och annan vidskepelse.
Visst, Bamse har budskapet att vara snäll och brukar endast våld mot de som anses förtjäna det, en slags medborgargardist.
"Snällfällan" som Bamse lockar med överskuggas av vänsterpropagandan i serien. Jag sa upp barnens prenumerationen när krösus utmålades som en skurk eftersom han ville att Grävlingen skulle betala hyran, något han inte hade pengar till.
Jag äger själv hyreshus och förklarar för mina barn att de som bor där betalar pengar till mamma och pappa för att få bo där, om de inte betalar eller missköter sig får de flytta.
PK Bamse ska inte inkräkta på äganderätten.
Jag kan hålla med om att Bamse spred kunskap på -70 talet då jag själv läste serien, i ett nummer tog Rune avstånd från astrologi och annat trams men denna del är urvattnad nu.
Bamse är en vänstervriden medborgargardist som snarare för tankarna till AFA än någon "kunskapsspridare"
Kalle Anka, "Tin-tin i Kongo" och "Inte utan min dotter" är lämplig litteratur för barnen under uppväxten.
Sen kan du skicka dina egna barn till någon flumvänsterskola som konstfack där de kan kasta sten på Handelsbanken och kalla det performance konst, kom bara ihåg vem som betalar dina och dina barns alla bidrag.