Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-13, 21:11
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Javisst ja, det är ju serien där Vargen anger Bamse så att Pontus Kask blir tvungen att sätta Bamse i kurran, och sedan skrattar de båda två när Bamse traskar iväg. Det är rättsskandaler och tjänstefel på löpande band

Kvaliteten har inte varit genomgående usel sedan Runes pensionering tycker jag. Värst var den nog precis efter hans avgång, början av 90-talet alltså, men stundvis har det varit riktiga höjdpunkter, t ex kan nog Reinard ställa till med mycket jävelskap, och 1996 (om jag inte minns fel) testade Krösus Sork kärnvapen (!) vid jambolajernas ö.

Fast Krösus Sork och kärnvapen går inte riktigt ihop enligt mig. Jag har mer uppfattningen att han var en kapitalist, men inte att han var imperialist. Dock har jag inte läst avsnittet så jag har inte koll på hela historien.
Citera
2009-05-14, 15:15
Medlem
Uncle Dukes avatar
Jag tror inte att det stod vad Krösus skulle ha kärnvapnen till. Han skulle kanske sälja dem, kan tänka mig att han föredrar diskreta lönnmord framför världens värsta terroristdåd någonsin när han ska göra sig av med fiender. Brummelisa tog tag i motståndet i Dalen och startade en massiv bojkott av Krösus butiker. Detta var förresten i samma veva som Frankrike atombombade skiten ur Mururoa-atollen i Stilla Havet.

Min poäng är att Bamse till stor del har positiva budskap som vänder sig till alla och inte endast småläskig vänsterpropaganda.
Citera
2009-05-14, 15:18
Medlem
playmates avatar
Citat:
Tänker du inte på http://www.bamsesamlarna.com/covers/...amse_kalle.jpg ?

Bamse och Kalle Svartskalle var nog mitt första möte med PK-världen när jag var liten
Citera
2009-05-15, 13:17
Medlem
Per asperas avatar
Citat:
Vad fan är det för jävla trams du sitter och skriver? Visst, Bamse är vänster, och det kan man säga ett och annat om, men serien är (var?) också jävligt vettig i budskap om att vara snäll mot andra och värna kunskapen. Dessutom lär (lärde?) man sig något nytt i nästan varenda nummer, antingen om kultur, historia, naturvetenskap, geografi eller något annat. Det jag har med mig från Bamse är inte hyllandet av Mao, det tycker jag mest är komiskt (på ett lite kusligt sätt), utan en hälsosam brist på respekt för lagen (Bamse skrek "Håll klaffen!" åt handlare Grymtlund när denne ville sätta fru Räv bakom lås och bom efter hennes väpnade rån mot affären. Bamse kände dock sympati för fru Räv, trots att hon t o m försökt döda Bamse under flykten, hon ville ju bara köpa födelsedagspresenter åt sina barn) och den kompromisslösa avskyn mot astrologi och annan vidskepelse.

Visst, Bamse har budskapet att vara snäll och brukar endast våld mot de som anses förtjäna det, en slags medborgargardist.

"Snällfällan" som Bamse lockar med överskuggas av vänsterpropagandan i serien. Jag sa upp barnens prenumerationen när krösus utmålades som en skurk eftersom han ville att Grävlingen skulle betala hyran, något han inte hade pengar till.

Jag äger själv hyreshus och förklarar för mina barn att de som bor där betalar pengar till mamma och pappa för att få bo där, om de inte betalar eller missköter sig får de flytta.

PK Bamse ska inte inkräkta på äganderätten.

Jag kan hålla med om att Bamse spred kunskap på -70 talet då jag själv läste serien, i ett nummer tog Rune avstånd från astrologi och annat trams men denna del är urvattnad nu.

Bamse är en vänstervriden medborgargardist som snarare för tankarna till AFA än någon "kunskapsspridare"

Kalle Anka, "Tin-tin i Kongo" och "Inte utan min dotter" är lämplig litteratur för barnen under uppväxten.

Sen kan du skicka dina egna barn till någon flumvänsterskola som konstfack där de kan kasta sten på Handelsbanken och kalla det performance konst, kom bara ihåg vem som betalar dina och dina barns alla bidrag.
Citera
2009-05-15, 14:29
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per aspera
Visst, Bamse har budskapet att vara snäll och brukar endast våld mot de som anses förtjäna det, en slags medborgargardist.

"Snällfällan" som Bamse lockar med överskuggas av vänsterpropagandan i serien. Jag sa upp barnens prenumerationen när krösus utmålades som en skurk eftersom han ville att Grävlingen skulle betala hyran, något han inte hade pengar till.

Jag äger själv hyreshus och förklarar för mina barn att de som bor där betalar pengar till mamma och pappa för att få bo där, om de inte betalar eller missköter sig får de flytta.

Jag kan hålla med om att Bamse spred kunskap på -70 talet då jag själv läste serien, i ett nummer tog Rune avstånd från astrologi och annat trams men denna del är urvattnad nu.

Bamse är en vänstervriden medborgargardist som snarare för tankarna till AFA än någon "kunskapsspridare"

Kalle Anka, "Tin-tin i Kongo" och "Inte utan min dotter" är lämplig litteratur för barnen under uppväxten.

Sen kan du skicka dina egna barn till någon flumvänsterskola som konstfack där de kan kasta sten på Handelsbanken och kalla det performance konst, kom bara ihåg vem som betalar dina och dina barns alla bidrag.

Jag har redan sagt att det finns en del suspekta budskap bland alla de positiva. Bamses lite märkliga syn på ägande är en sådan, som i serien där han ockuperar ett av Krösus hus och flyttar in en hemlös familj och försvarar sig med "Men du använder ju inte huset, Krösus! Du behöver det inte!"
Man får försöka få barnen att använda sin hjärna för att komma fram till vilka ståndpunkter som är bra, precis som med all annan barnlitteratur som har någon sorts moraliskt budskap.
Citera
2009-05-16, 00:10
Medlem
Vill bara säga att det är helt underbart att läsa att fler än jag kan så här mycket om Bamse
Och min underbara moder sa upp min prenumeration för några veckor sen, för att jag "är liiiite för gammal...?". Men sälja tidningarna ska hon fanimig inte få göra!!
Citera
2009-05-16, 15:22
Medlem
Igor89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per aspera

Sedär! jag tar av hatten för dig och bugar! jag har alltid tyckt att Bamse har varit ett tidning som ska lära upp barnen med moral etc etc. men nu när jag läser att bamse tycker att man ska ockupera byggnader :O vafan, om bamse har blivit en sådan tidning, lägg ner den
Citera
2009-05-19, 11:50
Medlem
Lemanics avatar
Appropå detta snack:

http://attityd.nu/wp/film/2009/05/18...etetiva-bjorn/

En artikel om Bamse, främst, men också hans fyra små.
Citera
2009-05-19, 13:37
Medlem
Aida7s avatar
Haha, "homeboysen Lille Skutt och Skalman"... Intressant artikel, och man kan ju bara hålla med.
Citera
2009-08-12, 19:54
Medlem
Babsies avatar
På tal om Bamse, är det någon som vet ifrån vilket år och nummer som denna bild kommer ifrån?
http://4.bp.blogspot.com/_3vq8ECeb6L...+%C3%B6l+2.JPG
Citera
2009-08-12, 20:57
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babsie
På tal om Bamse, är det någon som vet ifrån vilket år och nummer som denna bild kommer ifrån?
http://4.bp.blogspot.com/_3vq8ECeb6L...+%C3%B6l+2.JPG
Nummer 5/86
Citera
2009-08-12, 22:20
Bamse utnytjar doping, Lille skutt har generaliserad ångest o skalman har asperger syndrom, det fick min mamma lära sig på en utbildnings-kurs. O hon har ändå jobbat i 30 år. Men de tog Bamse som exempel.

Sen är ju Eragord, Nifrom & Nioreh ett kapitel för sig...

O när Kalle svartskalle spelat klart matchen så importerade han alla sina bruchor o kusiner! Vilka började kasta sten på konstapel Kask o brandkåren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in