2010-08-10, 20:43
Citat:
Ursprungligen postat av Pillevicken
Hejsan!
Jag har en längre stund funderat på att byta arbetsbana helt o hållet.
Just nu jobbar jag i affär, bra betalt, får ut ca 17-18.000/mån
Har alltid drömt om att bli lastbilschaufför, vet inte varför men det verkar vara kul.
Jag har bara kört lastbil en gång i hela mitt liv, det va en ganska liten lastbil, körde enbart, vilket jag tyckte va lätt!
1.Är det svårt att köra?
2.Jag har ingen att övningsköra med, tänkte så det inte blir allt för dyrt o ta körkortet.
3.Är det svårt att få jobb?
4.Ska man ta CE på en gång eller ska man börja med bara C?
5.Hur är lönerna? Har läst om folk som får ut 25-30k/mån. Jag vill helt jobba i närheten av hemmet, iaf så jag kan sova hemma.
6.Måste man ha truckkort också?
Bil lärde jag mig väldigt snabbt, körde hemma i 15års åldern.
Traktor kör jag utan problem då jag är uppvuxen på en gård.
Det svåra med B-körkort va teorin, hatar att läsa. (jag kuggade inte)
Jag är urusel på motorer o meka osv. kan bara byta däck=)
Tacksam för svar.
Jag har en längre stund funderat på att byta arbetsbana helt o hållet.
Just nu jobbar jag i affär, bra betalt, får ut ca 17-18.000/mån
Har alltid drömt om att bli lastbilschaufför, vet inte varför men det verkar vara kul.
Jag har bara kört lastbil en gång i hela mitt liv, det va en ganska liten lastbil, körde enbart, vilket jag tyckte va lätt!
1.Är det svårt att köra?
2.Jag har ingen att övningsköra med, tänkte så det inte blir allt för dyrt o ta körkortet.
3.Är det svårt att få jobb?
4.Ska man ta CE på en gång eller ska man börja med bara C?
5.Hur är lönerna? Har läst om folk som får ut 25-30k/mån. Jag vill helt jobba i närheten av hemmet, iaf så jag kan sova hemma.
6.Måste man ha truckkort också?
Bil lärde jag mig väldigt snabbt, körde hemma i 15års åldern.
Traktor kör jag utan problem då jag är uppvuxen på en gård.
Det svåra med B-körkort va teorin, hatar att läsa. (jag kuggade inte)
Jag är urusel på motorer o meka osv. kan bara byta däck=)
Tacksam för svar.
Jag har nyligen fått ut både C & Ce korten..
1. Svårt att köra är en svår defeniation, men är hyfsat lätt att lära sig det...
2. Det är ju kostsamt att ta, jag fick genom en utbildning så kostade mig inte ett öre, men hörde av en kille som tog på egen bekostnad han lade 25000 kr och de på hans körskola sade att han kom undan ganska billigt ändå...
3. Att få jobb är nog inga svårigheter bara man letar. Dock rekommenderas CE kort så de sällan gillar att anställa folk med bara C-behörigheten...
4. svar på de i 3:an
5. lönen är helt okej, jag går som två års erfarenhet och har då enligt kollektivavtalet 126,48 i timmen. plus ob. Enkelt ob = 26.43 kr i timmen , Kvalificerat ob = 52.86kr i timmen.
Enkelt ob gäller måndag - fredag 00.00-06.00 & 18.00-24.00
Midsommarafton 00.00-12.00
Jul och nyårsafton om de inte infaller på en lördag 00.00-12.00
Kvalificerat ob gäller lördager 00.00-24.00
Midsommarafton 12.00-24.00
Jul och nyårsafton om de inte infaller på en lördag 12.00-24.00
Söndag och helgdagar 00.00-24.00
6. Truck kort är rekommenderat att ha. Men ska du till exempel köra spannmål eller grusbil är de ju inget krav på detta. om man inte ska lasta själv...