2010-08-10, 20:43
Medlem
co3ras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillevicken
Hejsan!

Jag har en längre stund funderat på att byta arbetsbana helt o hållet.
Just nu jobbar jag i affär, bra betalt, får ut ca 17-18.000/mån

Har alltid drömt om att bli lastbilschaufför, vet inte varför men det verkar vara kul.
Jag har bara kört lastbil en gång i hela mitt liv, det va en ganska liten lastbil, körde enbart, vilket jag tyckte va lätt!
1.Är det svårt att köra?
2.Jag har ingen att övningsköra med, tänkte så det inte blir allt för dyrt o ta körkortet.
3.Är det svårt att få jobb?
4.Ska man ta CE på en gång eller ska man börja med bara C?
5.Hur är lönerna? Har läst om folk som får ut 25-30k/mån. Jag vill helt jobba i närheten av hemmet, iaf så jag kan sova hemma.
6.Måste man ha truckkort också?

Bil lärde jag mig väldigt snabbt, körde hemma i 15års åldern.
Traktor kör jag utan problem då jag är uppvuxen på en gård.
Det svåra med B-körkort va teorin, hatar att läsa. (jag kuggade inte)
Jag är urusel på motorer o meka osv. kan bara byta däck=)

Tacksam för svar.

Jag har nyligen fått ut både C & Ce korten..
1. Svårt att köra är en svår defeniation, men är hyfsat lätt att lära sig det...
2. Det är ju kostsamt att ta, jag fick genom en utbildning så kostade mig inte ett öre, men hörde av en kille som tog på egen bekostnad han lade 25000 kr och de på hans körskola sade att han kom undan ganska billigt ändå...
3. Att få jobb är nog inga svårigheter bara man letar. Dock rekommenderas CE kort så de sällan gillar att anställa folk med bara C-behörigheten...
4. svar på de i 3:an
5. lönen är helt okej, jag går som två års erfarenhet och har då enligt kollektivavtalet 126,48 i timmen. plus ob. Enkelt ob = 26.43 kr i timmen , Kvalificerat ob = 52.86kr i timmen.
Enkelt ob gäller måndag - fredag 00.00-06.00 & 18.00-24.00
Midsommarafton 00.00-12.00
Jul och nyårsafton om de inte infaller på en lördag 00.00-12.00
Kvalificerat ob gäller lördager 00.00-24.00
Midsommarafton 12.00-24.00
Jul och nyårsafton om de inte infaller på en lördag 12.00-24.00
Söndag och helgdagar 00.00-24.00

6. Truck kort är rekommenderat att ha. Men ska du till exempel köra spannmål eller grusbil är de ju inget krav på detta. om man inte ska lasta själv...
Citera
2011-03-30, 19:58
Medlem
Fjuxans avatar
Räkna med att slanta ganska bra för korten.

Enligt mig så blir man inte attraktiv på marknaden förns man har skaffat sig "rätt" utbildning.
Bland annat;

ADR + klass 1
Säkerhet på väg
YKB
Truckkort

sen är ju CE kortet givet.

jag uppskattar att mitt körkort är värt någonstans runt 175 tusen kronor i dagens läge då jag innesitter ovanstående utbildningar plus några till.
Citera
2011-04-15, 18:15
Medlem
Orkar inte läsa hela tråden....

Kör lastbil, gjort det i 8 år nu... Provat på mycket olika körninga som distribution, lotsning, långkörningar, timmerbil med kran och krokbil.

Jag skulle aldrig rekomendera nån att börja med det här... Får ofta höra av folk att "du har väl ett bra jobb, sitter bara bakom ratten hela dagarna". Dom kan inte ha mer fel säger jag bara...

Som jag ser det så är det en jäkla skillnad på att köra med skåp mot för att köra t ex timmer med kran eller varför inte krokbil.
Jag är inte mycket för att sitta och köra i sträck 70-80 mil per arbetspass så för mig passar det bra med krokbilen... Men man ångrar ju nu att man inte var mer seriös i skolan om man säger så. Köra lastbil är överlag ett skitjobb!

Man vet aldrig när man kommer hem om dagarna. Helst ska man kunna meka och hålla på, det har man nytta av. Tro mig, ingen höjdare att stå mitt i natten och byta hydralslangar ute i skogen nånstans...

Jajja, min syn på yrket lite snabbt så här en fredagkväll..
Citera
2011-04-15, 23:39
Medlem
smash-s avatar
Det finns som i många andra yrken både positiva och negativa saker om yrket. Det jag kan säga är att klockan ofta jagar en, speciellt körtiden. Beror ju också på vad man har för körning iofs. Tidigare körde jag grus från 07-16 5 dagar i veckan och då var det aldrig några problem med körtiden. Nu kör jag lite mer längre sträckor och är iväg ett par nätter i veckan och då märker man av det betydligt mer.

Positiva är att det oftast är ett mycket fritt jobb. Man slipper stå i en fabrik ett på ett löpande band, något jag aldrig skulle orka med någon lång stund. Man får komma ut och träffa nya människor och se sig om dagligen i arbetet. Vilket jag uppskattar mycket.

Sedan finns det ju många olika körningar i yrket som chaufför. Både dem som man kommer hem dagligen till de man är iväg ett par dagar till hela veckan. Ska man köra fjärr så kör man oftast söndag eftermiddag/kväll och hemma på fredagen. En del åkerier har att man jobbar 3 veckor så är man ledig 1.

Jag fick en utbildning betald av AMS för ett par år sedan. En utbildning som skulle gå på ca 250 tusen att ta privat. Om den summan stämmer vet jag inte. Men jag fick CE, truck, ADR klass1+tank, hjullastare, kran ö18t/m, arbete/hjälp/säkerhet på väg. Jag tog korten innan lagen om YKB trädde i kraft så jag har drygt 5 år på mig att ta det och då behöver jag bara gå fortbildningen på 1 veckan eller vad det är. Och detta är ju svårt för många att betala själva så man kan förstå.

Gammal tråd men lite om min syn på yrket.
Citera
2011-04-27, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av calle1982

Jag skulle aldrig rekomendera nån att börja med det här... Får ofta höra av folk att "du har väl ett bra jobb, sitter bara bakom ratten hela dagarna". Dom kan inte ha mer fel säger jag bara...

Har kört på IL recycling (återvinning) , där fick man lära sig sådan dom inte lärde ut i skolan:

1. Har man digital färdskrivare så laddar man bara ut lastbilen för att data ska försvinna från den (för att fuskar man inte riskerar lönen som är på 55kr/timme bli ännu lägre, med hänvisning till inlägg 2.

2. Åkaren är inte sugen på att betala övertid så snitta på 55kr i timme är ingen omöjlighet .När det drar ut på tiden pga vädret/ ny körning med 100 nya stopp man aldrig sett . Om man kör som vikarie som jag gjorde.

Hade ut 15000(grundlön var lägre dock) rent jobbade från kl 6.00 till 19.00 utan rast , det ni.+vidrigt avfall jobbade jag med.
Så det där med att sopgubbar tjänar mycket är en gedigen myt finns hur många polacker som helst som tar det jobbet för 15 lök rent.

Så, köra lasbil är inte svårt, det är lätt.

Men det många glömmer lasta/lossa (ska gå blixt snabbt), hitta (jag har 100 nya stopp varje dag, prova hitta alla dessa stopp i centrala stockholm med intensiv trafik inte ovanligt att kunden säger fel adress och ringer till åkare och klagar samtidigt som man springer som fåntratt på fel adress, bara det kan ta en timme, grattis du har 99 stopp till )...Som SKA bli färdiga oavsett vad.
Senast redigerad av ALBANSK 2011-04-27 kl. 21:46.
Citera
2011-04-28, 00:25
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALBANSK
Har kört på IL recycling (återvinning) , där fick man lära sig sådan dom inte lärde ut i skolan:

1. Har man digital färdskrivare så laddar man bara ut lastbilen för att data ska försvinna från den (för att fuskar man inte riskerar lönen som är på 55kr/timme bli ännu lägre, med hänvisning till inlägg 2.

Datan som finns i skrivaren försvinner inte, man bara kopierar så att man kan stoppa in den i datorn.
Stoppar länsman dig och läser ut hur mycket du kör och hur lite du håller rast är du rökt.
Citera
2011-04-28, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1
Datan som finns i skrivaren försvinner inte, man bara kopierar så att man kan stoppa in den i datorn.
Stoppar länsman dig och läser ut hur mycket du kör och hur lite du håller rast är du rökt.

Kör inte där längre och stoppade inte in förar kortet heller när jag körde...
Citera
2011-04-28, 09:43
Medlem
Citat:

2. Åkaren är inte sugen på att betala övertid så snitta på 55kr i timme är ingen omöjlighet .När det drar ut på tiden pga vädret/ ny körning med 100 nya stopp man aldrig sett . Om man kör som vikarie som jag gjorde.

Hade ut 15000(grundlön var lägre dock) rent jobbade från kl 6.00 till 19.00 utan rast , det ni.+vidrigt avfall jobbade jag med.
Så det där med att sopgubbar tjänar mycket är en gedigen myt finns hur många polacker som helst som tar det jobbet för 15 lök rent.

Så, köra lasbil är inte svårt, det är lätt.

Men det många glömmer lasta/lossa (ska gå blixt snabbt), hitta (jag har 100 nya stopp varje dag, prova hitta alla dessa stopp i centrala stockholm med intensiv trafik inte ovanligt att kunden säger fel adress och ringer till åkare och klagar samtidigt som man springer som fåntratt på fel adress, bara det kan ta en timme, grattis du har 99 stopp till )...Som SKA bli färdiga oavsett vad.

Det jag kan uttyda av ditt inlägg har väl ingenting med hur det är att köra lastbil i yrket.
Visar väl mer på hur du är som går med på att köra under dom förhållandena.

Där jag kör får vi skit av åkeriet om vi inte har kortet i, bryter mot KoV, bryter mot arbetstidsreglerna etc.
Hittar man bara rätt åkare att köra för så kan jobbet vara riktigt härligt.
Har själv provat på en hel del olika arbeten tidigare, maskinförare, bagare, skogsarbetare, servitör, köksbiträde etc. listan kan göras nästan hur lång som helst.
Att ta CE är bland det bästa jag gjort, underbart jobb med mycket frihet och variation.
Citera
2011-04-28, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scorpio72
Det jag kan uttyda av ditt inlägg har väl ingenting med hur det är att köra lastbil i yrket.
Visar väl mer på hur du är som går med på att köra under dom förhållandena.

Där jag kör får vi skit av åkeriet om vi inte har kortet i, bryter mot KoV, bryter mot arbetstidsreglerna etc.
Hittar man bara rätt åkare att köra för så kan jobbet vara riktigt härligt.
Har själv provat på en hel del olika arbeten tidigare, maskinförare, bagare, skogsarbetare, servitör, köksbiträde etc. listan kan göras nästan hur lång som helst.
Att ta CE är bland det bästa jag gjort, underbart jobb med mycket frihet och variation.

Tycker ändå att det är shockande att så stort åkeri kan vara så oseriöst, finns en artikel här där det framförs kritik: http://www.transport.se/home/trp2/ti...257258004DB0B5

Jag måste jo ha mat på bordet, körde inte för nöjets direkt...

Men mycket handlar om att hamna rätt som du påpekade, tyvär för min del så valde jag att komma in i nytt yrke. Främst för att jag tror att framtiden är extremt osäker, börja jättar som IL bete sig så här tar det inte lång tid innan det smittar av sig med sin dåliga exempel till andra.
Senast redigerad av ALBANSK 2011-04-28 kl. 11:23.
Citera
2011-04-28, 17:28
Medlem
Citat:
Tycker ändå att det är shockande att så stort åkeri kan vara så oseriöst, finns en artikel här där det framförs kritik: http://www.transport.se/home/trp2/ti...257258004DB0B5

Jag måste jo ha mat på bordet, körde inte för nöjets direkt...

Men mycket handlar om att hamna rätt som du påpekade, tyvär för min del så valde jag att komma in i nytt yrke. Främst för att jag tror att framtiden är extremt osäker, börja jättar som IL bete sig så här tar det inte lång tid innan det smittar av sig med sin dåliga exempel till andra.
Det är inte IL som är problemet, det är dumma lata chaufförer som inte tänker längre än till arbetspassets slut.

Ge fan i att stressa och ge fan i att köra olagligt (eller ens med antydan till stress) så löser sig problemen automatiskt. När sopbergen växer för att chaufförerna inte hinner, ska man öka tempot då? NEJ, om något kanske man tar det lite lugnare så att problemet blir ännu mer tydligt så tvingas åkeriet köpa in nya bilar och anställa fler personer. Så länge det faktiskt funkar, som det gör i nuläget, så kommer det fan inte ändras på något. Tvärtom kommer åkeriet bara försöka göra det ännu mer effektivt...
Citera
2011-04-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är inte IL som är problemet, det är dumma lata chaufförer som inte tänker längre än till arbetspassets slut.

Ge fan i att stressa och ge fan i att köra olagligt (eller ens med antydan till stress) så löser sig problemen automatiskt. När sopbergen växer för att chaufförerna inte hinner, ska man öka tempot då? NEJ, om något kanske man tar det lite lugnare så att problemet blir ännu mer tydligt så tvingas åkeriet köpa in nya bilar och anställa fler personer. Så länge det faktiskt funkar, som det gör i nuläget, så kommer det fan inte ändras på något. Tvärtom kommer åkeriet bara försöka göra det ännu mer effektivt...

Exakt. KoV finns till stor del där för våran skull så vi ska slippa jobba ihjäl oss för att åkaren inte vill anställa fler.
Om alla skulle hålla på dom skulle arbetssituationen vara mycket bättre än vad den är idag.
Sen skulle det behövas lite fler kontroller på att det efterlevs även av polacker och andra utländska förare.
Sen tycker jag inte att man ska skylla på att man behöver pengarna och därför måste fuska, finns massor med lediga platser runt om i landet som ce chaff. är man missnöjd så sticker man.
Lite svårare här uppe i norr men det finns ganska bra med jobb även här. I värsta fall åker man till gruvområdena och snackar lite.
Citera
2011-04-30, 18:11
Bannlyst
Citat:
http://www.transport.se/home/trp2/ti...257258004DB0B5

– Problemet är vi renhållare i alla tider förstört för oss själva. Felet vi gjort är att fortsätta springa, stressa och dra flera kärl åt gången. Vi har ju alltid rett ut situationen, hur trassligt det än varit.

Jaha varför sprang dom? Varför drog dom flera kärl åt gången?
-Är det för att visa vilka "hårdingar" dom är ?

Vilka jävla nötter, sen klagar dom på att det har blivit hårdare. Kan inte komma på någon arbetsgrupp som "springer på jobbet" .

Finns ganska bra ordspråk "dumt huvud får kroppen att lida" , det kan dom ta och skriva upp på sina lastbilar.

Då har vi övriga något att skratta åt i alla fall....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in