Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-30, 15:12
  #457
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Folk citerar ett sju år gammalt inlägg...

Som redan nämnts på så många sidor så är engelska mer eller mindre underförstått idag. Sverige har nämligen den standarden på sin engelskaundervisning i grundskolan.

På jobb som absolut kräver engelskakunskaper kan det finnas tillägg om språkkrav, men i yrken som kan hanteras på enbart svenska med engelska inslag är det en självklarhet att man kommunicerar på det tungomål som krävs för att man skall kunna genomföra sitt jobb - om än bara för några minuter.

Jag talar engelska dagligen på mitt jobb och stormtrivs med det. För övrigt låter det mycket artigare än svenska i många lägen, tänk: Connery-Bondfilmer
Citera
2016-07-30, 20:39
  #458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Jag jobbar på ett sjukhem. Idag ringde en anhörig till en av de sjuka. Han bor i amerika och talar inte svenska.

Jag svarade: Avd XX +mitt namn.
Amerikanen: Do you by any chance speak english ??

Jag: Va? Hmm, kan du vänta ett tag?

Amerikanen: Uh excuse me!

Gav luren till en av kollegorna, en jugoslaviska som inte alls kunde engelska. Konversationen från hennes sida var uteslutande på svenska, inklusive ett antal "uhu" "aha". Amerikanen fick tala med sin sjuke far iaf.

Jag vägrar tala engelska på jobbet, som vanlig lågutbildad underbetald undersköterska som jag är, så ska jag inte behöva tala engelska alls på jobbet. Ingen av oss på avd ska behöva göra det, utan vi hänvisar till chefen istället. All information och kommunikation ska vara på svenska, inget annat språk. Ev. ickesvensktalande får vända sig till enhetschefen.

Hur är det på era jobb? Är ni tvungna att tala engelska där eller kan ni hänvisa till chefen.

Jag tycker absolut inte att personer i lågstatusyrken ska behöva kunna tala engelska. Det är absurt att kräva det.

Tror heller inte att cheferna kommer att klaga på de anställda inom lågstatusyrken om de inte svarar på engelska om nån besökare frågar något.

Låt oss bevara jobb utan krav på engelskakunskaper. Står det inget om engelskakunskaper i en platsannons, så ska man heller inte behöva tala engelska under några som helst omständigheter.

jag tror du måste vara svensk, jag som invandrare skulle prata några ord sen om det blev för mycket då kan jag säga att jag kan inte mycket engelska
Citera
2016-07-30, 20:41
  #459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Idiotjävel. Det ringer en orolig anhörig och du vägrar hjälpa av nån otroligt puckad princip du anammat..

hahahaha säckert är denna person som vägrade prata engelska en ungdom och säckert svensk hahahaha


Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Du skulle nog fan passa bättre som fångvårdare.

inte ens det
Citera
2016-07-30, 20:42
  #460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Varför ska svenskar tala engelska...
vadå kan du inte engleska
Citera
2016-07-30, 20:45
  #461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
.... Ledsen, pajas, men du ar redan langt inne i det.


L....


Nej, vad som skulle vara intressant skulle vara om personen som svarade kan svenska och vagrade hjalpa dig bara for att personen bor i USA dar man talar engelska.


Ar du lika ovillig att hjalpa folk som talar svenska? Jag forsoker forsta om du alltid ar dum i huvudet, eller bara nar det galler den har grejen.

som sagt personen måste vara en ung person som dem brukar vara nu för tiden pajaser, och säckert svensk tror jag.
Citera
2016-07-31, 08:15
  #462
Medlem
Drinis avatar
Det är lite som när retards säger "Men ved kineser och indier vad vår statsminister heter då?" Nä, men han är inte ledare för 30-40% av jordens befolkning heller.

Samma sak med engelska, flera miljarder människor som kan iaf ta sig fram på skiten. Svenska, inte användbart för fem öre om man inte bor i Sverige. Så varför skulle en amerikan kunna det när han ringer ett svenskt sjukhus?

Det är normalt att förvänta sig att t.ex Holländare och Svenskar kan engelska. Mycket ovanligt att stöta på de som inte ens kan hjälpa en som vill prata med sin sjuka far. om det inte är 50-60talister.

Om du inte kan engelska kan du naturligtvis inte bli tvingad till att lära dig det för att klara av ditt jobb som sjuksköterska.

Om du kan engelska men det ändå gick till som du beskrev är du en synnerligt olämplig person för ett sjukhus och en väldigt dryg och osympatiskt person med 0 servicekänsla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback