• 1
  • 2
2009-02-17, 18:16
Medlem
Det var efter långa utläggningar som jag föreslog för mig själv för att åter ge liv åt min barndomsdröm. Tillsammans med mina författarambitioner ska konstnärdrömmarna vara mitt primära mål i livet att förverkliga. Jag ska spendera blott två timmar om dagen i hela mitt liv åt målning, eftersom författeriet tar merparten av min vakna tid. Hoppas på många goda råd från er! Rekommendera gärna några fina målningar!
Citera
2009-02-17, 22:08
Medlem
Tord_Ywels avatar
Då har du tur! I Sverige räcker det med att du bajsar på en planka och slår den i bakhuvudet på en intet ont anande förbipasserande så har du skapat konst och kan inkassera kulturbidrag utan att passera gå. Om du vill ägna dig åt mer klassisk konst som målning så kan du alltid måla på något annorlunda underlag som en rakad gris eller ha tre ihoptejpade prostituerade från Sköve som duk då det är en smula mer modernt och "out of the box" än en vanlig tavelduk.

Om de verkligen vill måla på en traditionell duk gäller det att vara riktigt innovativ för att få fram sitt budskap på ett intressant sätt som fångar åskådarnas intresse och får dom att fundera, som den här konstnären, folk funderar säkert fortfarande vad som rör sig i dennes huvud.
http://scienceblogs.com/cognitivedai...07/06/art1.jpg
Citera
2009-02-17, 23:18
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tord_Ywel

Om de verkligen vill måla på en traditionell duk gäller det att vara riktigt innovativ för att få fram sitt budskap på ett intressant sätt som fångar åskådarnas intresse och får dom att fundera, som den här konstnären, folk funderar säkert fortfarande vad som rör sig i dennes huvud.

Haha vafan, räcker med att gå in i ett rum, tända en lampa och sedan släcka den så är det konst!
Citera
2009-02-17, 23:20
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Jag är av uppfattningen att konstnär, det är man när man får andras erkännande som det. Fram till dess är man exempelvis tecknare.

Men det finns ju konstnärsutbildningar att läsa.
Citera
2009-02-20, 13:00
Medlem
benusas avatar
Absolut skall du bli konstnär!
Frågan är bara om du vill ha det som yrke då inkomstproblem kommer att uppstå då du enbart vill jobba 2 timmar per dag. Börja med att starta en blog som du lägger ut din konst på och se sedan till att promota den i konstnärskretsar. Du behöver ju icke vara kommersiell för att vara konstnär det räcker ju blott med att du får uttryck för dina kännslor och att folk tar del av det.

Skall bli roligt att se din utveckling!

-Benusa
Citera
2009-02-20, 14:22
Medlem
Citat:
Då har du tur! I Sverige räcker det med att du bajsar på en planka och slår den i bakhuvudet på en intet ont anande förbipasserande så har du skapat konst och kan inkassera kulturbidrag utan att passera gå. Om du vill ägna dig åt mer klassisk konst som målning så kan du alltid måla på något annorlunda underlag som en rakad gris eller ha tre ihoptejpade prostituerade från Sköve som duk då det är en smula mer modernt och "out of the box" än en vanlig tavelduk.

Det där är ju klockrent. Betydligt bättre konst än mycket annat.
Citera
2009-03-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Det var efter långa utläggningar som jag föreslog för mig själv för att åter ge liv åt min barndomsdröm. Tillsammans med mina författarambitioner ska konstnärdrömmarna vara mitt primära mål i livet att förverkliga. Jag ska spendera blott två timmar om dagen i hela mitt liv åt målning, eftersom författeriet tar merparten av min vakna tid. Hoppas på många goda råd från er! Rekommendera gärna några fina målningar!

Om du vill bli konstnär (som nämns i trådtiteln) så är ju det ett väldigt brett begrepp. På de konstnärliga högskolorna idag så arbetar man i alla möjliga material och metoder, så du kan hålla på med installationer, skulptur, video, datakonst, 3d, eller, som någon nämnde, bajsa på en planka.
Poängen är att man helt enkelt kan göra vad man vill.
Men du skriver att du vill spendera tid med åt målning, så jag förstår att det är den mer traditionella konstnärs-sysslan du tänker på.
I så fall rekommenderar jag dig att teckna av saker. Det är det snabbaste sättet att lära sig att se, vilket sen ger dig massa gratis när du målar.
Det effektivaste är att ta en kurs i kroki.
Annars, när det gäller måleriet - leta reda på bilder av konstnärer som du verkligen gillar, och kopiera dom i färg. Du övar upp tekniken samtidigt som du får en inblick i hur konstnären tänker, vilket du inte skulle fått bara av att titta på dom.

lycka till
Citera
2009-03-10, 22:25
Medlem
Jessiqa,

Jag vill måla lika bra som Hans Gude. Hur långt tid tar det att nå det målet? Hinner jag få egenskaperna på tio år ifall jag målar två timmar om dagen regelbundet? Iofs lite svårt att veta men ändå.
Citera
2009-03-10, 22:45
Medlem
Citat:
Jessiqa,

Jag vill måla lika bra som Hans Gude. Hur långt tid tar det att nå det målet? Hinner jag få egenskaperna på tio år ifall jag målar två timmar om dagen regelbundet? Iofs lite svårt att veta men ändå.

Oj. Hans Gude var en väldigt teknisk målare, med traditionell klassisk skolning á la 1800-tal. Nu snackar vi antagligen teckna gipser i några år, sen teckna modell, och först sen färger...
Skaffa lite litteratur på området, gå målarkurs? Har du någon tidigare erfarenhet?
Citera
2009-03-10, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessiqa
Har du någon tidigare erfarenhet?
Jag tecknade mycket från sju års åldern till femton års åldern. Min första och enda målning föreställde en fransk balkong i skiftande färger.
Citera
2009-03-10, 23:05
Medlem
Citat:

Citera
2009-03-10, 23:10
Medlem
Citat:
Jessiqa,

Absolut att du hinner få de egenskaperna på under 10 år.. Det beror på hur drivkraftig du är.. jag skulle rekomendera att du redan nu börjar måla varje dag, kanske köper lite böcker om färgteori, målar mycket stilleben osv.
Nästa steg enligt mig skulle då vara att söka in till en atélje som lär ut gammalt måleri.. hantverket så att säga.

Finns två utmärkta i sverige;
Mölndal: http://www.artrenewal.org/asp/databa...p?atelierID=33
Stockholm: http://www.artrenewal.org/asp/databa...p?atelierID=66
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in