2009-02-17, 14:28
Medlem
MrOranges avatar
Så här ligger det till, brukar dammsuga och göra rent i datorn nån gång per månad. Nu tyckte jag att fläkten inuti var ovanligt dammig så jag skruvade loss den och gjorde rent den grundlig.

Under själva fläktgrejen är det en koppargrej som när den sitter fast i datorn har kontakt med en liknande grej som ser ut att vara aluminium (beskriver det här på det viset eftersom jag inte riktigt vet vad saker och ting heter, förhoppningsvis förstår någon vad jag är ute efter). På bägge var det något slags vitt kladd (tänk typ lotion). Tänkte inte så mycket på det men råkade antagligen smeta ut det lite mer när jag satte tillbaka fläkten.

Nu till problemet. Till en början när jag startade datorn så lät fläkten något oerhört, den jobbade verkligen på högvarv, ibland lyckades jag komma så långt som att jag faktiskt loggat in i Windows, några gånger hann den stänga av sig innan dess, och några gånger nästan direkt efter start. Testade att boota från en Linuxskiva ifall det på nåt vänster var det som strulade.

Men det var det ju inte. Skruvade loss den och satte tillbaka den några gånger och försökte. Samma resultat. Sedan kom tanken på det där vita klegget, att det antagligen var något som gjorde att koppargrejen på fläkten och aluminiumgrejen på datorn kunde få kontakt. Så då tog jag och skrapade ihop det som fanns och "bredde ut" det ordentligt jämnt igen, och voila - nu stänger den inte av sig. Däremot går fläkten på högvarv och datorn gör ett irriterande ljud pga vibrationerna.

Så min fråga är, vad tusan är det där vita klegget och vad är det jag har ställt till med? Skruva loss fläkten, dammsuga rent, skruva tillbaka exakt likadant... Tycker det borde fungera mycket bättre nu.

Tar inte med datorspecifikationerna då jag inte tror att det är särskilt relevant, skulle det vara det så får jag ta reda på det. Men please, om nån kan hjälpa till lite grann så är ni mer än välkommna.

Skriver det här från en annan dator...
Citera
2009-02-17, 14:34
Medlem
Hi-Techs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrange
Så min fråga är, vad tusan är det där vita klegget och vad är det jag har ställt till med? Skruva loss fläkten, dammsuga rent, skruva tillbaka exakt likadant... Tycker det borde fungera mycket bättre nu.
Det vita "klegget" är kylpasta som är till för att fläkten skall få bättre "kyl-kontakt" med processorn för att kyla bättre. Man ska vara väldigt försiktig med dammsugare och fläktar, det är ingen höjdarcombo.. men vill man använda dammsugaren så bör man hålla i fläkten så att den inte snurrar av suget.

Varför din fläkt helt plötsligt går på högvarv vet jag inte, men anledningen till att datorn stängde av sig var för att den blev överhettad så fort då fläkten inte hade någon kontakt pga. den lilla mängd kylpasta. Kan vara så att fläkten drar igång extra pga värmen..

Om jag vore du skulle jag köpa en ny fläkt, de är inte alls dyra i dagsläget (se till att köpa kylpasta också! )
Citera
2009-02-17, 14:44
Medlem
MrOranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hi-Tech
Det vita "klegget" är kylpasta som är till för att fläkten skall få bättre "kyl-kontakt" med processorn för att kyla bättre. Man ska vara väldigt försiktig med dammsugare och fläktar, det är ingen höjdarcombo.. men vill man använda dammsugaren så bör man hålla i fläkten så att den inte snurrar av suget.

Varför din fläkt helt plötsligt går på högvarv vet jag inte, men anledningen till att datorn stängde av sig var för att den blev överhettad så fort då fläkten inte hade någon kontakt pga. den lilla mängd kylpasta. Kan vara så att fläkten drar igång extra pga värmen..

Om jag vore du skulle jag köpa en ny fläkt, de är inte alls dyra i dagsläget (se till att köpa kylpasta också! )

Tack så hemskt jättemycket. Kylpasta ja, herregud det kände jag ju till nånstans innerst inne. Nu känner jag mig dum.

Mot datorbutiken!
Citera
2009-02-18, 16:16
Medlem
MrOranges avatar
Med kylpasta funkade det först lite bättre, lät rätt okej och kom in i Windows, sen stängdes den av. Provade några gånger till, samma resultat. Skruvade då lös fläkten och tog bort lite av kylpastan, ifall jag hade tagit för mycket. Fixade till det igen, men med lite mindre. Då blev det helt plötsligt värre. Nu hinner den knappt gå igång innan den dör, en gång hann inte ens fläkten dra igång (vilket jag finner lite märkligt).

Summa summarum, ny fläkt. Skriver mest för att kylpastan resulterade i ett något märkligt resultat för mig, sämre kunde det ju inte bli liksom.
Citera
2009-02-18, 16:34
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Låter helt klart som att din processor ("aluminiumgrejen") blir överhettad. Detta efter att du tagit loss fläkten och något strulat till sig när du satt tillbaka den.

Konsekvensen av för mycket kylpasta överskattas NÅGOT ENORMT, av människor som "läst något" och tror de vet något. Det är ALLTID bättre att ha bra kontakt, även om det betyder lite mer kylpasta, än att tro man är fiffig och smeta ut ett lager på en halv mikrometer för att någon som lät proffsig på ett forum och sa att man skall ha så tunnt som möjligt (vilket förvisso är sant, men under ett mycket viktigt villkor).

Detta sagt... Eftersom du testat med båda lite mer och lite mindre pasta, och ändå har problemet, är det troligtvis ett av två alternativ:

1) Du har inte tryckt till kylarens alla ben ordentligt. Detta händer inte helt sällan.
2) Du förstörde fläkten vid rengöring. Med förstörde menar jag att den försöker, men inte kommer upp i det varvtal den är gjord för, pga t ex att något i "kullagret" kommit lite snett.

Tillägg ang. kylpasta (om nu någon "som läst" retar sig på det jag skrev ovan): Det är helt sant att ju mindre desto bättre - MEN - och det är ett stort men. Det är alltid bättre med full kontakt, än "tunnt" men inte full kontakt. Man förlorar oändligt mycket mer (relativt sett) på att ha luftgropar mellan processor och kylare, än att ha någon tiondels mm för mycket kylpasta.

Prio1: Täcka för full kontakt.
Prio2: Göra det så tunnt som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in