Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2013-03-29, 13:49
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toffelnsbror
Jag har varit till Åland 2 ggr. i rad men inte i år...

om du tänkte fara till Åland på sommaren så kan det vara trevligt att ta cykeln med.
Jag kan varmt rekommendera att ta cykeln på båten till Sottunga (Ålands minsta kommun med bara 118 fast bosatta) och Kökar med bara 300 invånare, de är båda ute i åländska skärgården. Det går dagligen färjor hit från långnäs på fasta Åland och själva resan hit tar ca. 2-3 timmar ena vägen. En annan trevlig plats är ön Husö en ö som hör till sottunga kommun och har bara 5 fast bosatta (!) samma färja som går till kökar och sottunga far också via husö. Jag kan säga att ålands skärgård int är billig så bli int förvånad om allt e dyrt

Jag bodde på Sottunga ett år. Dödare ställe får man leta efter men det är en charmig ö, många liknande finns inte kvar...
Citera
2013-09-20, 14:37
  #38
Medlem
Knotknets avatar
Åland är grymt. Lugnt som fan bra fiske och chans att få vara i fred från skräniga idioter. Bra ö att åka till när man vill koppla av.
Citera
2016-09-14, 19:22
  #39
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrguru
Jag bodde på Sottunga ett år. Dödare ställe får man leta efter men det är en charmig ö, många liknande finns inte kvar...

Hittills har inga åländska kommuner slagits samman, men nu verkar den nya tidens krav göra sig påminda också där ...

Finlands minsta kommun Sottunga upphör
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/...ottunga-upphor
Citat:
Finlands minsta kommun, Sottunga på Åland med sina 100 invånare är inte en egen kommun nästa mandatperiod.

Det beskedet har den åländska finansministern Mats Perämaa gett till representanter för kommunen.

Anledningen är att Ålands landskapsregering anser att den nuvarande negativa ekonomiska trenden för Sottunga lär fortsätta.

Ett engångsstöd från landskapsregeringen på 200.000 euro som kommunen kommer att få ta del av ges för att trygga äldrevården.

- Vi ville ge det här beskedet till Sottunga redan nu och det pågår som bäst utredningar om hur kommunstrukturen ska se ut på Åland i framtiden, säger Mats Perämaa.

- Vi är aktivt med i diskussionerna om kommunsammanslagningar, säger Björn Rönnlöf, ordförande i kommunstyrelsen i Sottunga. Han säger också att det är för tidigt att säga vad invånarna tycker eftersom beskedet från regeringen är så pass nytt.
Citera
  • 3
  • 4
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f851126

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback