Citat:
Ursprungligen postat av Franzzie
Tjena
Jag tänkte slänga upp lite stoff här som jag gjort. Kommentera gärna om ni känner för det!
Funky Mama -
Resultatet av lite lekande i Cubase under en rast på skolan. Ganska härligt groove om jag får säga det själv.
Ja du har rätt, det är rätt snyggt groove. Möjligtvis kan det behövas något som "binder ihop det" (typ en orgel) som ligger i bakgrunden. Kan räcka med en ton, bara så det får lite pedalfunktion någonstans iaf.
Sen är det ju SUPERkvantiserat och därmed sjukt osvängig produktion. Den här genren kräver häng, annars låter det skit =). Det är ju ingen kritik mot kompositionen som sådan.
Citat:
Savannah -
En liten electronisk Funk-blues, midi-ljud. Rätt chill.
Bra grundmaterial, men det borde vara skottpengar på att sprida Finale-mixdowns och mena det =). Prodda detta på riktigt, det är ohållbart att spela upp detta för någon förutom i studiesyfte.
Frågan är vad i helvete mellandelen gjorde där, det var ju en helt annan låt.
Citat:
Ät å tig-blues -
En fetösig blueslåt jag gjorde som skoluppgift. Midi.
Good Bye Pork Pie Hat -
En cover av en Jazzlåt jag gjorde på Elbas. Min elbas jag hade då sög så det är inte direkt Jaco-material.
!
Melodin i basen är för på. Den måste hänga mer på flera ställen ligger du före vilket är fult. Återigen är det altererade ackord lite varstans som man kanske skulle vilja haft lite lugnare med. Frågan är varför det är så mkt reverb också, speciellt att det låter som pianot spelat i en annan lokal än resten av kompet.
Ett stort HAHA till de syntetiska applåderna efter jazzsolot som dessvärre aldrig jublat i den decibellen efter ett bas-solo =).
Är detta en jazzstandard?
Varför förstörde du låten med det slutet du hade? =)
Överlag är det rätt hög kvalitet på dessa prylar (iaf jämfört med vad som kan dyka upp här). Hörs att du har lite koll på jazzharmonik, och att (som någon gjorde?) hävda att en del av detta inte kan kallas jazz har fel.