Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-19, 23:04
  #1009
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelHeller
Farsan tänkte köpa ett elpiano/synth. Det ska vara pianokänsla dvs. tyngda tangenter. Upp till 30k är han beredd att lägga men självklart mindre om det finns bra alternativ (gärna under 20 000).

Någon som har några bra förslag?
Du skriver tyngda tangenter. Menar du typ hammer action, eller semi weighted?
Menar du hammer action, så skulle jag testa ett Nord Electro 5 HP 73, Nord Stage 2 EX 88, eller ett Kurzweil PC3K8.

Annars finns ju alltid möjligheten att köpa en relativt billig klaviatur med hammer action och sedan midikoppla den med något annat mer ljudmässigt intressant. Här har jag själv valt Yamaha MOXF6 med Kurzweil PC3LE7. Dock har ingen av dem hammer action.

Syntspel dock skulle jag föredra med lättare tangenter.
__________________
Senast redigerad av Mandelbrot 2017-04-19 kl. 23:19.
Citera
2017-06-19, 23:36
  #1010
Medlem
Sameshs avatar
Hej!

Har alltid varit sugen på att lära mig spela piano och skulle uppskatta om någon kunnig kan hjälpa mig hitta ett bra piano för en nybörjare.

Jag har redan gjort lite sökningar och det piano som jag med min bristande kunskap tycker passar bra för en nybörjare är Casio CDP 130

Eller ev. om jag ska slå på stort så funderar jag på Yamaha P115 som verkar vara mer heltäckande och som räcker längre om man nu verkligen får igång ett stark intresse av att spela musik.

Jag har alltid gillat orgel i rockmusik, framförallt då hammondorgeln som användes flitigt under 60- och 70-talet (Led Zeppelin, Deep Purple, The Beatles osv) och det är väl mest sådan musik jag skulle vilja lära mig spela på piano men jag gillar det mesta och skulle vilja prova på allt som går.

Jag kan verkligen inget om noter, skalor eller ackord men finns ju både litteratur att använda sig av eller internet med diverse hemsidor eller t.o.m. youtube om det skulle behövas. Men frågan är vilket digitalt piano som passar bäst för en?, skulle uppskatta råd
Citera
2017-06-30, 11:11
  #1011
Medlem
Tips på nybörjarbok om pianoteori/notläsning etc

Som rubriken lyder önskar jag få tips på böcker som lär ut pianoteori/notläsning etc. Jag önskar alltså i detta läge inget tips på hemsidor etc.

Tack!
Citera
2017-07-26, 15:39
  #1012
Medlem
Lära sig spela "piano" - 61 eller 88 tangenter?

Info: jag har tänkt köpa ett midi-keyboard för att lära mig spela "piano" (låter konstigt jag vet, men ni förstår vad jag menar!). Spelar det större roll om det har 61 eller 88 tangenter?
Citera
2017-07-26, 22:18
  #1013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership1337
Lära sig spela "piano" - 61 eller 88 tangenter?

Info: jag har tänkt köpa ett midi-keyboard för att lära mig spela "piano" (låter konstigt jag vet, men ni förstår vad jag menar!). Spelar det större roll om det har 61 eller 88 tangenter?

För att lära sig börja spela så kvittar det egentligen, men jag hade köpt ett med 88 tangenter ändå.
Citera
2017-08-22, 22:28
  #1014
Medlem
Vst för midi-keyboard?

Hej!

Har precis införskaffat mig mitt första midi-keyboard. På min dator har jag en trial-version av FL-studio installerat, och jag har lyckats ställa in så att keyboarden kan användas i programmet. Jag undrar dock ifall det finns något program som är lite "enklare/mer basic" att installera för att få fram pianoljud i datorn? Hur fungerar VST? Är det något man använder i sin DAW eller?

Tacksam för svar!
Citera
2017-08-23, 11:36
  #1015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hingst1
Vst för midi-keyboard?

Hej!

Har precis införskaffat mig mitt första midi-keyboard. På min dator har jag en trial-version av FL-studio installerat, och jag har lyckats ställa in så att keyboarden kan användas i programmet. Jag undrar dock ifall det finns något program som är lite "enklare/mer basic" att installera för att få fram pianoljud i datorn? Hur fungerar VST? Är det något man använder i sin DAW eller?

Tacksam för svar!

Vissa vst går bara att köra genom daw. Vissa kan köras utan.

Addictive keys och EZ keys är exempel som kan köras utan DAW som t.ex FL studio.
Citera
2017-08-23, 20:36
  #1016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Vissa vst går bara att köra genom daw. Vissa kan köras utan.

Addictive keys och EZ keys är exempel som kan köras utan DAW som t.ex FL studio.

Hej!

Tack för svar!

Du vet inget VST liknande Addicitve och EZ som är gratis?

Jag såg att man tex kunde testa addictive keys, men man fick inte alla 88 tangenterna i demon etc.
Citera
2017-09-14, 23:15
  #1017
Medlem
ImAFlirts avatar
Jag kikar lite på billiga digital pianon. Jag rör mig på en 3-4000 budget.

Tittat på de olika Yamaha modellerna på 4Sound. Det verkar som att de dyrare har 88 tangenter (om man kallar dem det?) medan alla runt min budget har runt en 60-70. Jag antar att ett riktigt piano har 88? Är det bara de allra mörkaste och ljusaste tonerna som man missar i de budget/nybörjarvänliga eller vad är grejen?
Blir det något annorlunda i teorin med ackord och grejer och kommer man ha svårigheter att spela på ett "riktigt" piano om man först lär sig spela på en billigare digital variant med färre tangenter?

Vad har ni för erfarenheter av Yamaha och dess billigare produkter, är det ett bra märke?
Är piano ett av de enklare instrumenten att bemästra? Jag spelar gitarr och tycker att det blir för avancerat efter ett tag. Piano känns i fantasin något lättare och bekvämare för händerna och mer intuitivt om det låter vettigt.
Är det något annat jag som amatör bör tänka på innan jag slår till?

Jag skulle verkligen uppskatta ett detaljerat svar här. Jag skulle älska att kunna improvisera och skapa låtar ur huvudet på pianot en dag. Mest en hobby och inget jag kommer dela med andra direkt.

Hoppas på svar!
Citera
2017-09-15, 12:20
  #1018
Medlem
ALZIRs avatar
Hoppas jag är inne i rätt tråd.

Har fått en studiedator av en vän och tänkte börja leka lite med musik.
Den har musikprogrammet Logic installerat.

Jag skulle behöva en keyboard (MIDI?) och undrar om någon har erfarenhet och kan komma med tips med någon bra nybörjar modell.

Tack
Citera
2017-09-16, 10:27
  #1019
Medlem
Jonipoons avatar
Hej,
Jag har en KORG K49 Midi Studio Controller synth som kan kopplas till vilken dator som helst med USB-minne.

Jag är på jakt efter ett musikprogram som går att ladda ner gratis, som jag kan koppla min synth till spela in med. Jag har en PC laptop.
Citera
2017-09-26, 11:08
  #1020
Medlem
Trasig tangent på midi-keyboard

Hej!

Har köpt ett midi-keyboard på annons för ca 1000 kr, orkade in kolla om alla tangenter var hela (utgår fan från det om man väljer att sälja något på blocket, blir så jävla trött).

I alla fall, det är 1 tangent som man måste trycka ner väldigt hårt för att den ska fungera, vilket är irriterande då de är anslagskänsliga. Lite irriterande när man spelar en melodi och behöver använda den tonen som då blir 100 decibel högre än alla andra låter ju skitroligt...

Är det någon här som har erfarenhet av detta? Kan man plocka isär keyboarden och mecka?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback