Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-27, 16:13
  #961
Medlem
Piano till barn!

Vad ska jag köpa till min 7-årige grabb? Vi hade ett gammalt akustiskt piano när vi bodde i hus, men det fick ryka när vi flyttade. Både han och jag tyckte det var kul att plinka på det emellanåt (Jag är också nybörjare).

Nu tänkte jag skaffa oss en keyboard eller elektroniskt piano och då är frågan vilket av dem man väljer? Har skummat lite i tråden, men inte orkat läsa allt.

Jag vill själv kunna spela lite på det emellanåt och tycker att det verkar bäst med ett "riktigt" fullstort elektroniskt piano. Bättre med några få bra ljud än 200 olika som låter skit kan jag tycka. Men för ett barn kanske det är roligare med en keyboard? Det blir ju liksom mer möjligheter att lattja med olika ljud. Det viktigaste är ändå att han tycker det är kul och inte tröttnar med en gång. Har satt honom i kö till kommunala musikskolan, men han har alltså inte börjat än. Gissar att de kommer vilja att vi har ett fullstort piano med vägda tangenter mm?

Priset är också en begränsning. Med tanke på att han kanske tröttnar snart vill jag inte lägga mer än runt 2000 kr. Får man nåt vettigt piano för de pengarna eller är det keyboard som gäller?
Citera
2015-09-27, 18:32
  #962
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarkeAlfred
Piano till barn!

Vad ska jag köpa till min 7-årige grabb? Vi hade ett gammalt akustiskt piano när vi bodde i hus, men det fick ryka när vi flyttade. Både han och jag tyckte det var kul att plinka på det emellanåt (Jag är också nybörjare).

Nu tänkte jag skaffa oss en keyboard eller elektroniskt piano och då är frågan vilket av dem man väljer? Har skummat lite i tråden, men inte orkat läsa allt.

Jag vill själv kunna spela lite på det emellanåt och tycker att det verkar bäst med ett "riktigt" fullstort elektroniskt piano. Bättre med några få bra ljud än 200 olika som låter skit kan jag tycka. Men för ett barn kanske det är roligare med en keyboard? Det blir ju liksom mer möjligheter att lattja med olika ljud. Det viktigaste är ändå att han tycker det är kul och inte tröttnar med en gång. Har satt honom i kö till kommunala musikskolan, men han har alltså inte börjat än. Gissar att de kommer vilja att vi har ett fullstort piano med vägda tangenter mm?

Priset är också en begränsning. Med tanke på att han kanske tröttnar snart vill jag inte lägga mer än runt 2000 kr. Får man nåt vettigt piano för de pengarna eller är det keyboard som gäller?

http://se.yamaha.com/sv/products/mus...31/?mode=model skulle kunna vara ett alternativ, den har inga vägda tangenter men ändå, enligt min smak, roligare tangenter än billiga keyboards. Sedan kan du hitta begagnande digitalpiano från Yamaha, Korg, Roland och Casio i den prisklassen som har vägda tangenter.

Om ditt barn står i kö så tycker jag du ska fråga skolan vad de önskar att barnen kan öva på hemma innan du köper.
Citera
2015-09-27, 19:14
  #963
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
http://se.yamaha.com/sv/products/mus...31/?mode=model skulle kunna vara ett alternativ, den har inga vägda tangenter men ändå, enligt min smak, roligare tangenter än billiga keyboards. Sedan kan du hitta begagnande digitalpiano från Yamaha, Korg, Roland och Casio i den prisklassen som har vägda tangenter.

Om ditt barn står i kö så tycker jag du ska fråga skolan vad de önskar att barnen kan öva på hemma innan du köper.

Ok, tack. Det får nog bli den eller Casio CDP100/120. Har kikat lite på blocket också, men problemet är att folk verkar ha så överdrivna förväntningar på priset på sina gamla prylar. Var exempelvis någon som ville ha 2500 för en CDP100 när en ny CDP120 (dvs nästa generation) bara är ungefär en tusenlapp dyrare.

Antar att utvecklingen gått framåt på senare år och att man inte borde betala speciellt mycket för ett fem år gammalt instrument?
Citera
2015-10-20, 13:57
  #964
Medlem
Lolitasyndromes avatar
Någon som vet vart man kan köpa midi-kontrollers / tangentsatser med v-formade diving-boardtangenter?
Som på Prophet 5, eller denna bild: http://i2.wp.com/www.synthtopia.com/...size=640%2C466 De ska liksom vara spetsiga.
Är även intresserad av vilka syntar / elorglar som har dessa då jag skulle kunna bygga något själv med en Arduino eller en Propeller.

//Lolitasyndrome
Citera
2015-10-23, 14:55
  #965
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolitasyndrome
Någon som vet vart man kan köpa midi-kontrollers / tangentsatser med v-formade diving-boardtangenter?
Som på Prophet 5, eller denna bild: http://i2.wp.com/www.synthtopia.com/...size=640%2C466 De ska liksom vara spetsiga.
Är även intresserad av vilka syntar / elorglar som har dessa då jag skulle kunna bygga något själv med en Arduino eller en Propeller.

//Lolitasyndrome

Hopplöst att svara på. Det är väl bara att gå in på tillverkarnas hemsidor och kolla. Många märken kör med Fatars klaviaturer i dag och de gör så vitt jag vet bara waterfall.
Citera
2015-10-28, 09:01
  #966
Medlem
Hejsan,

Jag undrar lite, hur svårt är det att plocka ut ackord/noter från en låt och sedan spela det? Givetvis beror det på låt, men en klassiker som Ted Gärdestads "jag vill ha en egen måne" var inte så komplicerad.
Jag har nämligen fastnat för Amanda Jenssens "Illusionist" och den verkar inte finnas på internet, alls.
Har ni någon idé eller an svara på min fråga är det mycket välkommet!
Citera
2015-10-28, 11:23
  #967
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecters
Hejsan,

Jag undrar lite, hur svårt är det att plocka ut ackord/noter från en låt och sedan spela det? Givetvis beror det på låt, men en klassiker som Ted Gärdestads "jag vill ha en egen måne" var inte så komplicerad.
Jag har nämligen fastnat för Amanda Jenssens "Illusionist" och den verkar inte finnas på internet, alls.
Har ni någon idé eller an svara på min fråga är det mycket välkommet!

Här är ackorden för låten, även om det är för gitarr.

http://tabs.ultimate-guitar.com/a/am...ionist_crd.htm
Citera
2015-11-02, 16:23
  #968
Medlem
Guitarsmokes avatar
Har spelat stränginstrument i många år men efter att ha hört några superfina Bach-stycken idag så ska jag nu jävlarimej börja spela på tangenter! Sen så en dag i framtiden ska jag köpa mig en kyrka och ställa in ett enormt piano (eller heter det flygel?) där och spela ända fram tills min död...

Tittar på Thomann nu. Vad bör man undvika och vad "måste" man ha? Jag tänker främst ur tangentsynpunkt. Min plan är att samtidigt lära mig spela efter noter (något som jag i princip inte kan alls idag).

Hur är övergången sen från keyboard till piano? Måste man börja om lite vad gäller känslan för tangenterna och hur man producerar rätt ljud?

Alla synpunkter och tips uppskattas!

Budget: Helst inte över 2000:-
Citera
2015-11-08, 06:49
  #969
Medlem
Var köper jag billigast en synth för att göra musik med FL Studio?
Citera
2015-11-08, 11:37
  #970
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Krut
Var köper jag billigast en synth för att göra musik med FL Studio?

Menar du klaviatur att styra ljuden i FL studio eller /och synth att styra från FL studio??
Citera
2015-11-08, 15:03
  #971
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Menar du klaviatur att styra ljuden i FL studio eller /och synth att styra från FL studio??

Klaviatur som finns i programmet? Jag menar en vanlig synth som man kopplar in till datorn och kan spela in med via fl studio.
Citera
2015-11-08, 15:30
  #972
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Krut
Klaviatur som finns i programmet? Jag menar en vanlig synth som man kopplar in till datorn och kan spela in med via fl studio.

Såhär är det, FL studio har synthpluggar i sig som man spelar via en midiklaviatur. Dessa midiklaviaturer kan var sådana med ljud eller utan.

Midiklaviaturer utan ljud går att hitta billigt på bland annat på blocket.se från ca 300 till 2000.

Vanlig synth är för mig att på en resturang bara säga att man vill ha in en tallrik mat.

Du behöver berätta vad du är ute efter för synth, analog, digital, Virtual Analog (AV), många kontroller på synthen, integrerat ljudkort musikstil, annars blir det svårt att kunna ge råd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback