Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-21, 19:40
  #901
Medlem
hooliganns avatar
Nu har jag kollat på diverse youtube-klipp med alla dessa fina maskiner. Dock är det väldigt svårt att avgöra vad som skulle passa bäst för mig eftersom det mesta är lökiga demo-klipp eller flashiga house och dubsteplåtar som framförs med dem.

Jag fastnade dock för Moog Werkstatt 01, och Novation Bass Station II.
Werkstatt - 01 gillas bäst för patchen. Det ger ju väldigt många öppningar för att experimentera.

Som så många säger på forumen man glider in på så är det inte alltid själva maskinen i sig som spelar roll, utan hur man programmerar den, Och många andra säger att i Industrial/Power electronics-genren är det mer Samplern som är ens bästa vän.

Jag har en Roland SP-404, som jag köpte trasig och har inne för service just nu, Kanske helt enkelt får börja i den änden och jobba mig utåt..

Har blivit helt yr i bollen av alla möjligheter.
Citera
2015-02-06, 20:43
  #902
Medlem
Tjena boys. Har på senaste tiden börjat uppskatta pianoslingor i låtar som jag lyssnat på nåt och enormt och fick därför impulsen att köpa ett piano och lära sig spela. Jag kan lira gitarr så är ingen totalnoob på musik, ambitionen är alltså att lära sig själv

Har en budget på några tusen (max 2-3k helst) så det är väl bäst att köpa ett begagnat så man får mest för pengarna. Någon som har några tips på ett schysst piano? Tänkte mig ett digitalpiano så det inte tar för mycket plats.

Btw finns väl säkert någon som ställt liknande frågor i tråden men (ja jag är en lat jävel ) kan ju va bra med ett svar som är up to date så att säga.

Tackar på förhand
Citera
2015-02-09, 10:51
  #903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hooligann
Nu har jag kollat på diverse youtube-klipp med alla dessa fina maskiner. Dock är det väldigt svårt att avgöra vad som skulle passa bäst för mig eftersom det mesta är lökiga demo-klipp eller flashiga house och dubsteplåtar som framförs med dem.

Jag fastnade dock för Moog Werkstatt 01, och Novation Bass Station II.
Werkstatt - 01 gillas bäst för patchen. Det ger ju väldigt många öppningar för att experimentera.

Som så många säger på forumen man glider in på så är det inte alltid själva maskinen i sig som spelar roll, utan hur man programmerar den, Och många andra säger att i Industrial/Power electronics-genren är det mer Samplern som är ens bästa vän.

Jag har en Roland SP-404, som jag köpte trasig och har inne för service just nu, Kanske helt enkelt får börja i den änden och jobba mig utåt..

Har blivit helt yr i bollen av alla möjligheter.

Kolla in moog little phatty. Typ bästa leadsynten ever.
Om du hört talas om snarky puppy så är det en sån dem använder på alla sina feta keys-solon.
Om du inte. Lyssna in Snarky puppy - Thing of gold så fattar du vad jag menar.
Citera
2015-02-09, 10:55
  #904
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thenarc
Tjena boys. Har på senaste tiden börjat uppskatta pianoslingor i låtar som jag lyssnat på nåt och enormt och fick därför impulsen att köpa ett piano och lära sig spela. Jag kan lira gitarr så är ingen totalnoob på musik, ambitionen är alltså att lära sig själv

Har en budget på några tusen (max 2-3k helst) så det är väl bäst att köpa ett begagnat så man får mest för pengarna. Någon som har några tips på ett schysst piano? Tänkte mig ett digitalpiano så det inte tar för mycket plats.

Btw finns väl säkert någon som ställt liknande frågor i tråden men (ja jag är en lat jävel ) kan ju va bra med ett svar som är up to date så att säga.

Tackar på förhand

Vet att det är klurigt med plats och med hur mycket det låter etc, men måste bara poängtera att om det är Piano-piano du är ute efter att lära dig, så är det sjukt mycket bättre om du skaffar dig ett akustiskt instrument. (Tar mycket plats men går att få billigt iaf).
Det är ganska förödande för tekniken att börja lära sig spela på en keyboard även om den har "vägda tangenter" och kommer göra det svårare för dig i framtiden om du vill gå vidare med spelet.

Är det däremot i studiosyfte, för att spela in, leka med ljud etc så är en keyboard starkt att rekkomendera. Har själv en kuzweil pc3x hemma som jag iofs mest använder som midiklaviatur eller på gigs. Öva görs bäst på ett riktigt piano eller flygel dock!
Citera
2015-03-15, 22:20
  #905
Medlem
Tänkte nämligen köpa någon typ av keyboard och undrar vad som kan vara bra och billigt för en nybörjare?

Vart kan man hitta pianon för rimliga priser?
Citera
2015-03-16, 11:24
  #906
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Tänkte nämligen köpa någon typ av keyboard och undrar vad som kan vara bra och billigt för en nybörjare?

Vart kan man hitta pianon för rimliga priser?

Funderar själv på Casio LK-280 som har självlysande tangenter på hur man ska spela låtarna, sen kan man lägga in midi-filer med fler låtar. Försökte sätta mig vid farsans gamla piano och testa mig fram men tycker det blir för tradigt och långtråkigt att sitta så. Någon som har erfarenhet av Casio LK-280?

Yamaha P35 digitalpiano är ett annat jag kikat på, går att få för 3000kr nytt på musikaffär.
Citera
2015-03-21, 11:25
  #907
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Funderar själv på Casio LK-280 som har självlysande tangenter på hur man ska spela låtarna, sen kan man lägga in midi-filer med fler låtar. Försökte sätta mig vid farsans gamla piano och testa mig fram men tycker det blir för tradigt och långtråkigt att sitta så. Någon som har erfarenhet av Casio LK-280?

Yamaha P35 digitalpiano är ett annat jag kikat på, går att få för 3000kr nytt på musikaffär.


JAg vet inte om det där med lysande tangenter är så "lysande". Lär dig vad tonerna heter och var de finns på klaviaturen. Lär dig några grundläggande ackord.

Vill du inte ha 500 olika ljud och rytmbox och liknande så är Yamahas digialpiano ett bra köp. Jag tror det finns en något mindre modell för dryga 2000 kr.
Citera
2015-03-21, 12:18
  #908
Medlem
plastgubbens avatar
Vad kallas den typen av piano som spelas här och som jag brukar höra i barockmusik typ Bach?

https://www.youtube.com/watch?v=3jYxMlPm-_Y
Citera
2015-03-21, 12:23
  #909
Medlem
Zwerchstands avatar
= cembalo (eng. harpsichord, fr. clavecin)
Citera
2015-05-11, 22:50
  #910
Avstängd
För att spela 80-tals musik som Jan Hammer eller som Hall and Oates, vad bör inköpas? Kan inte ett skit om keyboards.
Citera
2015-05-11, 23:00
  #911
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonSchtekare
För att spela 80-tals musik som Jan Hammer eller som Hall and Oates, vad bör inköpas? Kan inte ett skit om keyboards.

Menar du det som de använde då eller nya prylar, och menar du hårdvarusynthar eller plug ins?
Citera
2015-05-11, 23:14
  #912
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Menar du det som de använde då eller nya prylar, och menar du hårdvarusynthar eller plug ins?

Jag vet inte vad jag menar, undrar bara vad jag behöver köpa för att skapa musik av det slaget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback