Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-11, 04:04
  #505
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
För att det ska vara effektivt, precis, [...] Skulle inte behovet av effektivitet funnits även i Auschwitz-Birkenau? Enligt vittnesmålen var det ju det, t.o.m effektivare faktiskt!
Låt oss anta, för sakens skull och i detta fallet alltså rent hypotetiskt, att det förekom homicidala massgasningar med Zyklon B i Birkenau. Har du då, i det än så länge rapporterade materialet, sett eller hört något om läkare (SS-läkare får man förmoda) som sprang omkring med liten ficklampa och stetoskop för att kontrollera att folk verkligen hade dött och inte bara låg avsvimmade eller i koma?

Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Hur farligt vetenskapen anser att HCN är framgår ju av de empiriska studierna jag hänvisat till i EPA-rapporten och McNamararapporten, för det är ju vetenskapsmän som gjort studierna.
För en gångs skull har du (ni?) uppenbarligen rätt. Det är en vetenskaplig studie (genomgång av forskningsläget). Men hur farligt vetenskapen anser att HCN verkligen är framgår av dokumentets "Acute Exposure Guideline Levels for Selected Airborne Chemicals" stycke om HCN i dess helhet, och inte bara de välsmakande russinen som jag talade om i mitt förra inlägg!
Citat: "HCN is among the most rapidly acting of all known poisons." (s 217)


Edit:
Vad har du förresten för kommentar till ditt typiskt "revisionistiska" krumbuktande?
Från att ha påstått att ett försök utförts under kontrollerade former i laboratoriemiljö på 1980-talet, men när man beslår dig med fel i sak så förflyttar du "försöket" 50 år bakåt i tiden och skär dessutom ner exponeringstiden från 6 minuter till 1 och 1/2 minut, och hoppas att ingen märker något? (Och sedan att du konsekvent bara plockar ut "russinen ur kakan", enkom i syfte att urskulda nazisternas brott mot mänskligheten!?) Kan eller ska man lita på dig och ta dig seriöst när du håller på så??
__________________
Senast redigerad av d00rkey 2013-10-11 kl. 04:18.
Citera
2013-10-11, 09:34
  #506
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Låt oss anta, för sakens skull och i detta fallet alltså rent hypotetiskt, att det förekom homicidala massgasningar med Zyklon B i Birkenau. Har du då, i det än så länge rapporterade materialet, sett eller hört något om läkare (SS-läkare får man förmoda) som sprang omkring med liten ficklampa och stetoskop för att kontrollera att folk verkligen hade dött och inte bara låg avsvimmade eller i koma?


För en gångs skull har du (ni?) uppenbarligen rätt. Det är en vetenskaplig studie (genomgång av forskningsläget). Men hur farligt vetenskapen anser att HCN verkligen är framgår av dokumentets "Acute Exposure Guideline Levels for Selected Airborne Chemicals" stycke om HCN i dess helhet, och inte bara de välsmakande russinen som jag talade om i mitt förra inlägg!
Citat: "HCN is among the most rapidly acting of all known poisons." (s 217)


Edit:
Vad har du förresten för kommentar till ditt typiskt "revisionistiska" krumbuktande?
Från att ha påstått att ett försök utförts under kontrollerade former i laboratoriemiljö på 1980-talet, men när man beslår dig med fel i sak så förflyttar du "försöket" 50 år bakåt i tiden och skär dessutom ner exponeringstiden från 6 minuter till 1 och 1/2 minut, och hoppas att ingen märker något? (Och sedan att du konsekvent bara plockar ut "russinen ur kakan", enkom i syfte att urskulda nazisternas brott mot mänskligheten!?) Kan eller ska man lita på dig och ta dig seriöst när du håller på så??

Jag har knappast lagt fram några sakfel, utan min poäng har ju varit att belysa de studier som faktiskt är gjorda av HCN och den faktiska verkan som gasen har och i McNamararapporten finns ytterligare experiment gjorda på människor-dock har jag inte läst hela den rapporten än eftersom den är tämligen lång. Givetvis är HCN livsfarligt och det är ju därför dessa studier är gjorda. Exponering för HCN är frekvent förekommande inom industrin och i still med asbest bör ju exponeringen hållas så nära noll som möjligt.

Sen är det ju så att min uppfattning om hur dessa massgasningar påstås ha gått till utifrån vittnesmålen är att det får tyskarna att framstå som monumentala klåpare, ena mordiska versioner av Åsa-Nisse som improviserade sig fram och bl.a hackade hål i tak för att släppa ned Zyklon B pellets på de intet ont anande offren. Jämför det med de genomtänkta och välbyggda avlusningskamrarna med uppvärmningsanordningar där vi vet med säkerhet att Zyklon B användes. Om nu offren endast skulle ha varit avdomnade efter gasning, vad är då överhuvudtaget poängen med gasning? Varför göra sig besväret att först frakta folk till ett arbetsläger och där trycka in dem i källaren till ett krematorium, sen gasa dem medvetslösa om syftet ändå är att ta kål på dem? Varför inte bara skjuta dem direkt, vilket vi ju vet att tyskarna gjorde emellanåt på östfronten.
Citera
2013-10-11, 19:10
  #507
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
[...] Givetvis är HCN livsfarligt och det är ju därför dessa studier är gjorda. [...]
Det är ju i alla fall för väl att du håller med om att HCN är ett livsfarligt gift.


Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
[...]
Sen är det ju så att min uppfattning om hur dessa massgasningar påstås ha gått till utifrån vittnesmålen är att det får tyskarna att framstå som monumentala klåpare, ena mordiska versioner av Åsa-Nisse som improviserade sig fram och bl.a hackade hål i tak för att släppa ned Zyklon B pellets på de intet ont anande offren. Jämför det med de genomtänkta och välbyggda avlusningskamrarna med uppvärmningsanordningar där vi vet med säkerhet att Zyklon B användes. Om nu offren endast skulle ha varit avdomnade efter gasning, vad är då överhuvudtaget poängen med gasning? Varför göra sig besväret att först frakta folk till ett arbetsläger och där trycka in dem i källaren till ett krematorium, sen gasa dem medvetslösa om syftet ändå är att ta kål på dem? Varför inte bara skjuta dem direkt, vilket vi ju vet att tyskarna gjorde emellanåt på östfronten.
Din uppfattning må vara just din uppfattning, och den verkar vara tämligen svår att förändra. Men, nåväl...

Mig veterligen kan man inte beskylla nazisterna för att vara "monumentala klåpare". Men man skulle nog kunna säga att de improviserade sig fram en del. Att använda Zyklon B var t ex, såvitt jag vet, inte något i förväg och i nazitoppen planerat utan ett test utfört av Rudolf Höss' ställföreträdare (eller tillförordnade "vicekommendant") Karl Fritzsch. Testet föll väl ut, när man med detta menar att det fungerade alldeles ypperligt till att gasa människor med alltså.

Att avlusningskamrarna måhända var något klyftigare konstruerade än gaskamrarna hade kanske att göra med att de fanns där mer eller mindre redan från början och att man hade rätt god pejl på hur de skulle konstrueras? Jag är åtminstone inte av det "tyskhatiska" slaget att jag vill hävda att nazisterna skissade på ritningar till homicidala gaskamrar redan före maktövertagandet eller -tillträdet 1933.

Poängen med gasning är så klart i första hand att döda, men vad hindrar att en del (ett fåtal skulle jag uppskatta det till) kanske faktiskt tekniskt sett (!) fortfarande var "vid liv" när de kremerades?? Eller, som jag redan har frågat, har du kanske uppgifter på att det sprang omkring någon med ficklampa och stetoskop och kontrollerade att de faktiskt var döda innan de "processades" vidare till krematorieugnarna?

Varför inte bara skjuta offren?
Ja, den frågan har ställts många gånger tidigare. Jag förstår dock inte hur ni/du kan fortsätta med att så ihärdigt ställa just denna fråga? Kan man inte anse den vara besvarad sedan länge och många gånger om?
Citera
2013-10-12, 08:37
  #508
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey

Varför inte bara skjuta offren?
Ja, den frågan har ställts många gånger tidigare. Jag förstår dock inte hur ni/du kan fortsätta med att så ihärdigt ställa just denna fråga? Kan man inte anse den vara besvarad sedan länge och många gånger om?
Jo det kan man.
Men revisionister är inte kända för att ta till sig saker och ting utan de upprepar samma gamla smörja år efter år efter år.... och tror de är listiga.

/VV
Citera
2013-10-13, 01:59
  #509
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Jo det kan man.
Men revisionister är inte kända för att ta till sig saker och ting utan de upprepar samma gamla smörja år efter år efter år.... och tror de är listiga.

/VV


Nja, i och för sig skulle man väl kunna ge er "Förintelsetroende" ett erkännande därvidlag för ni har i alla fall varierat berättelsen under årens lopp, de pedaldrivna skallkrossarmaskinerna var ju länge sen man hörde något om t.ex.
Citera
2013-10-14, 23:56
  #510
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Nja, i och för sig skulle man väl kunna ge er "Förintelsetroende" ett erkännande därvidlag för ni har i alla fall varierat berättelsen under årens lopp, de pedaldrivna skallkrossarmaskinerna var ju länge sen man hörde något om t.ex.
Vad för något? Aldrig hört talas om detta? Diskuterades detta "före min tid" här på Flashbacks forum?
Citera
2013-10-15, 00:07
  #511
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Vad för något? Aldrig hört talas om detta? Diskuterades detta "före min tid" här på Flashbacks forum?


Det är gamla berättelser som fanns redan under kriget och levde sen vidare tillsammans med elektrifierade bassänger och annat smått och gott. Dessa berättelser är nog i alla fall begravda numer.
Citera
2013-10-15, 00:19
  #512
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Det är gamla berättelser som fanns redan under kriget och levde sen vidare tillsammans med elektrifierade bassänger och annat smått och gott. Dessa berättelser är nog i alla fall begravda numer.
Ja. Det är då för väl att vi kan tacka faktabaserade historiska revideringar (!) för detta!
Citera
2014-04-08, 11:17
  #513
Medlem
Uppfinnaren av Zyklon-A (Zyklon B uppfanns under hans ledning, baserat på hans forskning) var juden Fritz Haber. Samma man kallas för "gaskrigföringens fader". Hans första fru tog livet av sig p.g.a. hans arbete kring gaskrigsföring i 1. världskriget.


Citat:
Bald and absurdly Teutonic in demeanour, Haber was an ardent German nationalist. He was happy his invention was used to make explosives and was a fervent advocate of gas weapons. As a result, on 22 April 1915 at Ypres, 400 tons of chlorine gas were released under his direction and sent sweeping in clouds over Allied troops. It was the world's first major chemical weapons attack. Around 6,000 men died. Haber later claimed asphyxiation was no worse than blowing a soldier's leg off and letting him bleed to death, but many others disagreed, including his wife, Clara, herself a chemist. A week after the Ypres attack, she took Haber's service revolver and shot herself, dying in the arms of Hermann, their only son.

http://www.amazon.com/Master-Mind-Ri.../dp/0060562722
https://en.wikipedia.org/wiki/Fritz_Haber
http://www.theguardian.com/science/2...onia-centenary
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback