• 1
  • 2
2009-02-13, 23:56
Medlem
Harmynts avatar
Ska bygga ihop en dator nu under natten och ibland kommer det uppstå frågor istället för att göra en ny tråd till varje fråga så skapar jag en tråd där jag skriver i varje gång jag känner mig osäker!

Första frågan jag undrar över är om jag ska installera xp först eller cd:n som kom med moderkortet?

Har ett antec three hundred där var moderkort skruvar redan iskurvade (asså där man ska skruva ihop moderkortet med chassit) kan jag testa om mitt moderkort passar till dom skruvarna utan att moderkortet kortsluts?

När datorbygget är klart kan tråden kastas
Citera
2009-02-14, 00:20
Medlem
stilltons avatar
xp ska in först. moderkortet kan inte kortslutas om det inte spänningssatt. det kan dock påverkas av statisk elektricitet, jorda dig själv för att undvika urladdningar.
Citera
2009-02-14, 00:24
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harmynt
Ska bygga ihop en dator nu under natten och ibland kommer det uppstå frågor istället för att göra en ny tråd till varje fråga så skapar jag en tråd där jag skriver i varje gång jag känner mig osäker!

Första frågan jag undrar över är om jag ska installera xp först eller cd:n som kom med moderkortet?

Har ett antec three hundred där var moderkort skruvar redan iskurvade (asså där man ska skruva ihop moderkortet med chassit) kan jag testa om mitt moderkort passar till dom skruvarna utan att moderkortet kortsluts?

När datorbygget är klart kan tråden kastas
det går bra att montera m-k.et kortet som det är sen kör du xp först
fick väl inst-bok med m-k.et
Citera
2009-02-14, 01:14
Medlem
Harmynts avatar
kvittar det åt vilket håll jag lägger i ramminena? var ska jag sätta hda och usb? asså det är två kablar från chassit som heter så och de ska sättas på moderkortet men var?
Citera
2009-02-14, 01:18
Medlem
stilltons avatar
Citat:
kvittar det åt vilket håll jag lägger i ramminena? var ska jag sätta hda och usb? asså det är två kablar från chassit som heter så och de ska sättas på moderkortet men var?
minneskretsarna kan bara monteras åt ett håll. manualen till moderkortet får besvara din andra fråga
Citera
2009-02-14, 01:18
Medlem
Naits avatar
Citat:

Ramminnen kommer bara i åt ett håll, du ska inte behöva använda våld för att få i dom!!

hda och usb, längst ner till höger på moderkortet kolla i din manual så ser du mer exakt.
Citera
2009-02-14, 01:21
Medlem
Flashen1961s avatar
Eftersom du ahr tillgång till en dator så råder jag dig till att kolla här http://www.nordichardware.se/Recensi...&skrivelse=220 istället för att posta en fråga varje gång det blir problem.

Återkom gärna om du stöter på problem som inte tas upp i ovanstående guide!
Citera
2009-02-14, 01:25
Medlem
Harmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
Eftersom du ahr tillgång till en dator så råder jag dig till att kolla här http://www.nordichardware.se/Recensi...&skrivelse=220 istället för att posta en fråga varje gång det blir problem.

Återkom gärna om du stöter på problem som inte tas upp i ovanstående guide!

jag följer den men där står inget om hda ( sidan om moderkort http://www.nordichardware.se/Recensi...&skrivelse=220 )

vad är hda? och den andra ac97 var ska den?

jag råka sätta i minnena utan att ha esd-armbandet på mig kan de ha hänt något? ? hade bara tagit på musen och tangentbordet innan

här är en bild på vad jag gjort:

http://konvictdesign.free.fr/upload/...1234571305.JPG

men där står inget om hda och ac97
Senast redigerad av Harmynt 2009-02-14 kl. 01:28.
Citera
2009-02-14, 01:38
Medlem
servuss avatar
Citat:
jag följer den men där står inget om hda ( sidan om moderkort http://www.nordichardware.se/Recensi...&skrivelse=220 )

vad är hda? och den andra ac97 var ska den?

jag råka sätta i minnena utan att ha esd-armbandet på mig kan de ha hänt något? ? hade bara tagit på musen och tangentbordet innan

här är en bild på vad jag gjort:

http://konvictdesign.free.fr/upload/...1234571305.JPG

men där står inget om hda och ac97

HDA ac97 är ljudkontakter. Jag förmodar att de går från ngt slags frontuttag. Om du vill ansluta hörlurar, mikrofoner odyl framifrån måste du ansluta dessa till moderkortet. Inget måste. Se manualen för var du skall ansluta dem.

EDIT:

Det är antingen HDA eller ac97 som skall anslutas. HDA är bättre ta den om du kan.

Minnena är tåligare än så.
Senast redigerad av servus 2009-02-14 kl. 01:43.
Citera
2009-02-14, 01:42
Medlem
Harmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servus
HDA ac97 är ljudkontakter. Jag förmodar att de går från ngt slags frontuttag. Om du vill ansluta hörlurar, mikrofoner odyl framifrån måste du ansluta dessa till moderkortet. Inget måste. Se manualen för var du skall ansluta dem.

EDIT:

Det är antingen HDA eller ac97 som skall anslutas. HDA är bättre ta den om du kan.

bestämt mig för att skita i de ingick ett xfi kort i moderkortet så de kommer användas till mic osv, men jag råka sätta in minnena utan att ha esd-armbandet på mig kan de ha hänt nåt?

jag har installerat cpu, rammine, vad nu?
Citera
2009-02-14, 01:46
Medlem
servuss avatar
Citat:
bestämt mig för att skita i de ingick ett xfi kort i moderkortet så de kommer användas till mic osv, men jag råka sätta in minnena utan att ha esd-armbandet på mig kan de ha hänt nåt?

Jag har byggt 5 datorer och aldrig använt något armband. Ingen fara så länge du inte har en stickad tröja, gummistövlar och en katt i famnen.

DVD, hårddisk, grafikkort, ljudkort i den ordningen skulle jag föreslå. Det kan vara svårt att komma åt kontakterna för hårddisken och DVDn med en massa kort i.

EDIT:

Glöm inte fläkten till cpu:n.
Citera
2009-02-14, 01:49
Medlem
stilltons avatar
Citat:
troligtvis ingen fara.. inget du kan göra något åt nu hur som helst.
Citat:
kolla i kartongen.. in med prylarna du har kvar.. hdd, grafikkort, fläktar, dvd osv..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in