Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-09-28, 14:52
  #25
Medlem
awwws avatar
Klart som fan att det är olagligt!!!
Det är ju en bomb för fan.
Eller bomb och bomb men det är samma sak
Citera
2016-12-10, 12:15
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awww
Klart som fan att det är olagligt!!!
Det är ju en bomb för fan.
Eller bomb och bomb men det är samma sak

med den logiken så är en räkbomb olaglig också....
Citera
2017-01-10, 08:03
  #27
Medlem
Det finns lagliga licensfria fabrikstillverkade rökbomber som vem som hälst över 18 år få köpa och använda. Dessa heter "Rökutvecklare" och gick åtminstånde så sent som för några månader sedan att lagligt beställa från någon pyroteknikfirma inrikes i Sverige. Det är väl kanske inte några värstingar, men dom utvecklar rök i olika färger.
Nu är det tyvärr så illa att jag inte med säkerhet minns några namn eller webadresser till dessa onlinebutiker, men om man söker runt lite på "Rökutvecklare" "pyroteknik" "seneffekter" och liknande bör man snart springa på sidan. Högst osäker men det kan ha varit nått i stil med Göteborgs Fyrverkerifabrik eller Smålands Krutbruk.

Tillägger att bara för att dessa är lagliga att köpa så får man självklart inte använda pjäserna hur som hälst.

Sedan om man inte drar sej för att vara olaglig så öppnar sej marknaden betydligt mer. En del av de utländska nätbutiker som säljer kraftiga Bangers och liknande har ett ganska stort sortiment av militära rökbomber/rökgranater. De snällaste är väl ganska ofarliga och är som ett bloss som utvecklar färgad rök som soldaterna på marken tänder för att helikoptern ska se tydligt var dom ska landa, nästa snäpp är rökbloss som kastas på marken och bildar en tjock rök så att soldaterna ska kunna passera bakom rökridon osynliga för fienden. Sedan har vi värstingarna som är granater i form av stora plåtburkar som antänds genom att vrida om en nyckel eller rycka ur en sprint med en fullständigt enorm ogenomtränglig rök över ett större område. En sådan drog någon av inne på toaletten på en krog i närheten av min hemort för ett antal år sedan. Detta resulterade i total panik bland hundratals människor, början till brand då granaterna utvecklar stark värme, samt att krogen fick hålla stängt ...jag har för mej ett halvår för sanering. Minns inte om gärningsmannen åkte fast eller ej, men han riskerade i alla fall åratal bakom galler. För att inte nämna skadeståndsbeloppet.
Så ska du mot min starka inrådan skaffa något sådant, var ute i obebyggda områden.

Beträffande salpeter och socker vet jag inte vad som gäller för regler för försäljning i dag, men på 1980 talet kunde salpeter köpas i säckar billigt hos välsorterade trädgårdshandlare och järnhandlare då det användes som bekämpningmedel mot ogräs. Eller om det var som konstgödsel. Bara att blanda 70% salpeter med 30% strösocker och mortla samman det.

Jag har själv gjort dumma saker som grabb, men inget av ovanstående är någon uppmaning till någon. Bara information.
__________________
Senast redigerad av SuperCobra 2017-01-10 kl. 08:58.
Citera
2017-01-10, 15:05
  #28
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag satte eld (eller egentligen satte den eld på sig själv) på en stav vit fosfor, fy fan vad det rök! Hela kvarteret blev rökfyllt, o dessutom är den röken någorlunda giftig... Inte konstigt att grannarna kallade mig "Den lille Saddam"...
Citera
2023-09-02, 13:01
  #29
Medlem
Det beror på om du har med dig mer än 1 samtidigt som du har pengar i bilen tydligen du behöver inte ens använt den så jävla sjukt, kanske snuten vet något mer som dom inte säger om fallet. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1161056
Förut har det varit lagligt jag gör mina egna och aldrig haft problem då jag inte är nära något som kan brinna. Ett tips om du gör egna är att använda
Kaliumnitrat 3 delar
Stearin 2 delar
Socker 2 delar
Jag kör också lite kol pulver för extra svart rök ibland och ibland lite bakpulver för att den ska ryka längre men då blir den mindre intensiv så man får va försiktig att inte ta för mycket. Den kallas Legendary smoke bomb https://www.youtube.com/watch?v=YIVyqaI1-TM jämför det med något du köper, plus det är så mycket billigare socker och stearin ljus har du hemma Kaliumnitrat kostar 120 kr kg på fiskfoder.se och det är ett par gram i en rökbomb för samma pris haha.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback