Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-13, 20:01
  #1
Medlem
_-?-_s avatar
Går och funderar på en lite lyxigare bil för en billig penning, 30-50 papp.
Hur är det med Mercedes S-klass, W140, är den ett ekonomiskt självmord eller är den en bra bil för mig?

Siktar först och främst in mig på de lite mindre motorerna, SE 300, SE 400.
Alla bilarna har rullat runt 20 000+ mil. Är medveten att alla mycket väl kan vara skruvade, osv. Samt att skruvade mätare är svårupptäckta på en Mercedes.

Brukar det vara några generella fel på dessa modeller?
Vad bör man se upp med?
Vilka fällor kan man trampa i när det gäller just denna bil?
Vilka ägandekostnader blir det? Skatt, bensin, reparationer, osv. ?
Citera
2009-02-13, 23:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _-?-_
Går och funderar på en lite lyxigare bil för en billig penning, 30-50 papp.
Hur är det med Mercedes S-klass, W140, är den ett ekonomiskt självmord eller är den en bra bil för mig?

Siktar först och främst in mig på de lite mindre motorerna, SE 300, SE 400.
Alla bilarna har rullat runt 20 000+ mil. Är medveten att alla mycket väl kan vara skruvade, osv. Samt att skruvade mätare är svårupptäckta på en Mercedes.

Brukar det vara några generella fel på dessa modeller?
Vad bör man se upp med?
Vilka fällor kan man trampa i när det gäller just denna bil?
Vilka ägandekostnader blir det? Skatt, bensin, reparationer, osv. ?
Det beror ju på vilken inkomst du har men räkna med att den bilen kommer att kosta väldigt mycket pengar. Det är roligt dom första veckorna att åka runt med en sån bil men när första räkningen från försäkringsbolaget och skatteinbetalningen kommer så ångrar du dig!
Var så säker för jag har för många år sen ägt en MB S-klass och det var inte en sparbössa precis.
Bensin kan du själv räkna ut, 15 kr mil i dessa dagar, service och reparationer kanske kostar 8 till 10 tusen per gång om det är en långmilare.
En sån bil, även kallad "Fläskmerca" är det absolut sämsta du kan köpa om du är osäker på bilens ursprung. Det är självmord!
Vill du nu ha en MB så titta på någon av dom mindre modellerna, dom är helt klart bra köp om man jämför med t.ex. Audi, BMW, Volvo eller SAAB.
Men gör inte bort dig totalt genom att köpa ett sånt stort vrak!
Citera
2009-02-14, 01:38
  #3
Medlem
Jag håller med "pojken2" innan

Den gamla pråmen "fläsk mercan" är en "High premium" bil och även om du får den billigt så är varje km du kör svindyr p.g.a varenda pinal som behöver bytas är svindyr.

Allt på dessa bilar är väldigt avancerat och enormt mycket elektronik som gör det dyrt att serva.

Äger man en sån här bil så är bensinpengar och försäkring det minsta bekymmret.

Föresten är den här bilen en "flopp" för mercedes och chefdesignen fick faktiskt sparken bara några år efter den kom ut på marknaden.
Den blev helt enkelt för stor och för "gubbig"
Väldigt tråkig att köra dessutom!
Citera
2009-02-14, 09:34
  #4
Medlem
_-?-_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Det beror ju på vilken inkomst du har men räkna med att den bilen kommer att kosta väldigt mycket pengar. Det är roligt dom första veckorna att åka runt med en sån bil men när första räkningen från försäkringsbolaget och skatteinbetalningen kommer så ångrar du dig!
Var så säker för jag har för många år sen ägt en MB S-klass och det var inte en sparbössa precis.
Bensin kan du själv räkna ut, 15 kr mil i dessa dagar, service och reparationer kanske kostar 8 till 10 tusen per gång om det är en långmilare.
En sån bil, även kallad "Fläskmerca" är det absolut sämsta du kan köpa om du är osäker på bilens ursprung. Det är självmord!
Vill du nu ha en MB så titta på någon av dom mindre modellerna, dom är helt klart bra köp om man jämför med t.ex. Audi, BMW, Volvo eller SAAB.
Men gör inte bort dig totalt genom att köpa ett sånt stort vrak!

Kollade på försäkringen, 4600:- halvförsäkrad/helår tycker jag låter ganska ok.
Skatten hamnade på runt 2800:-

Såg även att Mekonomen hade hyffsat med delar till denna Merca. Det trodde jag faktiskt inte. Priserna var inte så blodiga som man kunde tro heller.
Kopplingssats = 3325:-
Bromsskiva fram = 1080:-
Hjullagersats fram = 616:-
Stötdämpare fram = 1590:-
Vattenpump = 2162:-

Nu skriker väl puristerna rakt ut när man nämner Mekonomen och Mercedes i samma inlägg. Men jag ämnar ju inte direkt serva bilen hos Mercedes för 50% påslag på priset för en så billig bil. Hade det varit en nyare bil så hade man ju kört orginalprylar rakt av men på en gammal häck så spelar det mindre roll.

Har givetvis även kollat på E-klassen men där är ju rosten ett aber och C-klassen är kanske för liten...
Citera
2009-02-14, 11:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _-?-_
Kollade på försäkringen, 4600:- halvförsäkrad/helår tycker jag låter ganska ok.
Skatten hamnade på runt 2800:-

Såg även att Mekonomen hade hyffsat med delar till denna Merca. Det trodde jag faktiskt inte. Priserna var inte så blodiga som man kunde tro heller.
Kopplingssats = 3325:-
Bromsskiva fram = 1080:-
Hjullagersats fram = 616:-
Stötdämpare fram = 1590:-
Vattenpump = 2162:-

Nu skriker väl puristerna rakt ut när man nämner Mekonomen och Mercedes i samma inlägg. Men jag ämnar ju inte direkt serva bilen hos Mercedes för 50% påslag på priset för en så billig bil. Hade det varit en nyare bil så hade man ju kört orginalprylar rakt av men på en gammal häck så spelar det mindre roll.

Har givetvis även kollat på E-klassen men där är ju rosten ett aber och C-klassen är kanske för liten...




kolla att all el funkar!många gammla mercedescar har el fel pga mängden el =) dyrt att fel söka, Lycka till med ditt bilköp!
Citera
2009-02-14, 11:17
  #6
Medlem
bitumiums avatar
En av de sista riktigt bra mercorna. Stirra dig inte blind på om mätarn stämmer, kolla skicket istället.
Merca är inte så jävla dyrt att äga, du kommer lätt upp i värre kostnader om du ska ha en lika kul saab/volvo.
Bensinkostnad och andra driftskostnader kan verka avskräckande men har man väl bilen märker man att det är inte så jäkla farligt trots allt, man bor ju inte i bilen för jämnan.

Behöver jag tillägga att de bästa bilarna jag ägt varit merca?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback